Volkswagen Golf Variant 2005: TDI: Onregelmatig lopen in deelbelasting/ stilvallen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AXR, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 74

Hallo,

Nieuw hier; werd aangeraden door de monteur die vaak voor m'n Golfje zorgt. Tot nu toe nog maar weinig advies nodig gehad, positief, kennelijk een goede auto! ;)

Maar goed, misschien wat basisinfo:
Km stand: 585.000km
2000 km / 1 maand terug geleden een beurt gehad, filters, olie etc. vervangen.
AXR blok, verder nog weinig tot niks aan vervangen. Koppeling, vliegwiel, versnellingsbak revisie wel bij 480.000km. Gebruik iedere dag op de snelweg (150km). Woonachtig in Nijmegen.

Problemen 6 maanden terug:
Motorstoringslampje ging branden; foutcode P0401. EGR klep; die code heb ik al wel eens eerder gehad, busje reiniger in de tank loste het toen op. Opzich liep de motor normaal verder; heel misschien fractie onrustig, maar niet iets wat heel erg opviel. Er was één ding wel raar: heel af en toe (1 keer in de maand) viel de motor wel eens stil, voornamelijk op de snelweg. Hierbij viel de motor langzaam stil, alsof er geen brandstof oid stroomde. Ik dacht toen aan een verstopt filter (sindsdien vervangen). Typisch was dat als de motor dan stil stond hij wel altijd meteen weer starten zonder problemen.

Problemen sinds 1 maand terug:
Vlak voor de beurt begon de auto met onrustiger lopen. Bij de beurt uitgelezen; geregistreerde foutcodes P0101 en P0401. Auto reed verder wel redelijk, maar werd langzaam problematischer. Iets wat vaker voorkwam was bij deelbelasting, tussen de 1800 en 2500 toeren, een flink schokkende motor. Soort van inhouden/onregelmatig lopen. Een dot gas geven hielp vaak om hem daar uit te krijgen. Dit inhouden/schokken werd en word steeds erger en gebeurd vaker. LMM en EGR klep uitgebouwd en gereinigd; LMM vervangen.
Probleem bleef eigenlijk hetzelfde en lijkt nu weer erger te worden. Na advies de vacuüm leiding van de EGR afgetrokken (om te kijken of deze bv. wel volledig sloot oid.). P0401 komt dan uiteraard terug. Bij het rijden op de snelweg komt vaak bij "pending fault codes" P0201 te staan. P0101 ook als gelogde foutcode. Op dit moment heb ik weder een busje injector reiniger door de tank gegooit. Het probleem lijkt zich ook meer voor te doen bij warme motor, minder met koude motor.

Ik ben het spoor een beetje bijster wat het meest waarschijnlijke is dat dit veroorzaakt. Ik kom tegen injectoren, afdichtringen, kabelboom, brandstofpomp. Dit bij code P0201 dan, maar deels ook als verklaring voor de problemen die ik zie. Maar het compleet stilvallen af en toe zie ik niet vaak terug.

Wie heeft een idee wat het meest waarschijnlijke is? Ik ben zelf redelijk handig, alhoewel ik niet alles kan/doe. Maar voor ik weer richting garage ga, dacht ik misschien nog wat meer info verzamelen, en wie weet zelf op te lossen. Alvast bedankt! :)

rlucas

Geplaatst door rlucas , lid sinds 2 maanden geleden

0 Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.