Volkswagen Golf: TDI stotterd na intrappen koppeling (niet altijd) ook bij koude

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 90PK TDI (orgineel)

Hoi,

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem?:

Mijn VW Golf IV uit 1999 1.9 TDI 90PK stotterd soms als ik de koppeling intrap na bijvoorbeeld stoppen voor een stoplicht e.d. Hij gaat dan een beetje schokken en lijkt het of hij wil gaan afslaan, maar dat doet hij niet. Na een klein beetje gas geven in zijn vrij gaat hij weer verder zoals het hoort. Ook start hij bij een koude start wat slechter, geen rare pluimen uit de uitlaat ofzo of rare kleuren. Bij het koud starten stotterd hij weer en als hij contact heeft loopt hij als een zonnetje, alleen dan weer na het rijden weer dat stotteren wat bijvoorbeeld vervelend is in een file waar ik vaak in sta.
Verders loopt hij prima, trekt goed op ineens zonder een stotter en loopt verders als en zonnetje. Misschien is het makkelijk dat ik zeg dat ik een soort piepend geluidje hoor dat precies meegaat op de slag van de cilinders. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt in ieder geval...


Groet Martijn

GOLFIVTDI

Geplaatst door GOLFIVTDI (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

dit is een heel bekent probleem, en zit in de software van het voertuig... in het verleden en nog, lost men dit op door de computer te vervangen..

paul,

GOLFIVTDI (0), 17 jaar geleden

Hoi Paul,

Bedankt voor je oplossing, dit kost zeker een vracht met geld of valt dat nog mee?

Groet Martijn

[quote=paulkelder]dit is een heel bekent probleem, en zit in de software van het voertuig... in het verleden en nog, lost men dit op door de computer te vervangen..

paul,[/quote]

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=GOLFIVTDI]Hoi Paul,

Bedankt voor je oplossing, dit kost zeker een vracht met geld of valt dat nog mee?

Groet Martijn

[quote=paulkelder]dit is een heel bekent probleem, en zit in de software van het voertuig... in het verleden en nog, lost men dit op door de computer te vervangen..

paul,[/quote]
[/quote]
informeer even bij de dealer.... als ik het goed heb, een kleine 600,-

paul,

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

wat betreft het koud starten..hebben ze eningzins allemaal wel wat last van en dat wordt niet opgelost door de computer te vervangen.

het schokken wat jij omschrijft als je bijna stil staat wel, (gevoel of ie even op 3 cilinders loopt).
het is indd lastig en vervelend.....maar hij word er zeker oud mee..

GOLFIVTDI (0), 17 jaar geleden

En weten jullie toevallig ook wat dat piepende geluid is die je met de slag van de motor meehoort? Hoe harder je rijdt hoe sneller het piep geluid...

[quote=GOLFIVTDI]Hoi,

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem?:

Mijn VW Golf IV uit 1999 1.9 TDI 90PK stotterd soms als ik de koppeling intrap na bijvoorbeeld stoppen voor een stoplicht e.d. Hij gaat dan een beetje schokken en lijkt het of hij wil gaan afslaan, maar dat doet hij niet. Na een klein beetje gas geven in zijn vrij gaat hij weer verder zoals het hoort. Ook start hij bij een koude start wat slechter, geen rare pluimen uit de uitlaat ofzo of rare kleuren. Bij het koud starten stotterd hij weer en als hij contact heeft loopt hij als een zonnetje, alleen dan weer na het rijden weer dat stotteren wat bijvoorbeeld vervelend is in een file waar ik vaak in sta.
Verders loopt hij prima, trekt goed op ineens zonder een stotter en loopt verders als en zonnetje. Misschien is het makkelijk dat ik zeg dat ik een soort piepend geluidje hoor dat precies meegaat op de slag van de cilinders. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt in ieder geval...


Groet Martijn[/quote]

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

multiesnaar? spanrolletje? waar komt het geluid volgens jouw vandaan?

GOLFIVTDI (0), 17 jaar geleden

De complete distributieriem is vervangen inclusief de spanrollen en de riem bij de airco, het piepende geluid hoor ik niet als ik voor de auto sta. ik hoor het eigenlijk als ik naast de auto sta en als ik het raam open heb., als je dan gaf geef dan gaat het met de cilinderslag me piepen. Dus hoe sneller de cilinders gaan hoe sneller het piep geluidje n dat dus ook bij stationair draaien. Het lijkt wel onder de auto vandaan te komen ongeveer bij de voordeur (links en rechts). Dacht eerst aan de uitlaat (cat.) ofzo?

[quote=arie549]multiesnaar? spanrolletje? waar komt het geluid volgens jouw vandaan?[/quote]

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=arie549]wat betreft het koud starten..hebben ze eningzins allemaal wel wat last van en dat wordt niet opgelost door de computer te vervangen.

het schokken wat jij omschrijft als je bijna stil staat wel, (gevoel of ie even op 3 cilinders loopt).
het is indd lastig en vervelend.....maar hij word er zeker oud mee..[/quote]
@arie wat kan martijn hiermee? (koud slecht starten, hebben ze allemaal wel wat last van) hoe kom je er bij?
je zet martijn op een verkeert spoor!, een slecht startende diesel, daar is wat mee aan de hand.. ik heb ook uitgelegd wat er zowiezo aan de hand is..... daar moet martin zeker niet mee door blijven rijden.. want zo fijn rijdt dit niet.. ik weet precies wat martijn bedoelt.. het hele spul krijgt daar van op z'n donder... met een later gevolg.

arie indien je er nou geen verstand van hebt en dat laat je weer eens zien, en alles maar voor lief neemt en dat ook nog eens adviseert, dan hoor voor mij bij de toppers!!!

paul,

GOLFIVTDI (0), 17 jaar geleden

Hoi Paul, blij dat je het in de gaten houdt ;) Je kan mij veel wijs maken wat dit soort dingen betreft. Heeft het starten dan wel gewoon te maken met die computer? En kan ik nog even door rijden met dit probleem? (dit is al een maand aan de gang)

[quote=paulkelder][quote=arie549]wat betreft het koud starten..hebben ze eningzins allemaal wel wat last van en dat wordt niet opgelost door de computer te vervangen.

het schokken wat jij omschrijft als je bijna stil staat wel, (gevoel of ie even op 3 cilinders loopt).
het is indd lastig en vervelend.....maar hij word er zeker oud mee..[/quote]
@arie wat kan martijn hiermee? (koud slecht starten, hebben ze allemaal wel wat last van) hoe kom je hier bij?
je zet martijn op een verkeert spoor!, een slecht startende diesel, daar is wat mee aan de hand.. ik heb ook uitgelegt wat er aan de hand is..... daar moet martin zeker niet mee door blijven rijden.. wat zo fijn rijdt dit niet.. ik weet precies wat martijn bedoelt..

paul,[/quote]

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

martijn

laat eerst het storingsgeheugen eens uitlezen, er kunnen heel goed meerdere storingen aanwezig zijn, OA de tempratuursensor, wat tevens het slechte starten zou kunnen verklaren..

betreft het stotteren, dat hoort natuurlijk niet zo. daarmee doorrijden is behalve een ergenis ook niet zo fijn voor de motor. dan wel niet direct, maar wel op den langeduur..... daar kun je je vast wel wat bij voorstellen.

''iemand die mank loopt, krijgt op den duur ook last van zijn rug''

paul,

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

hallo,Martijn

ik ben het hierbij hellemaal met paul eens.
als er een merk diesels is die goed start is het wel van de vag groep
is dat niet het geval is er zeker iets aan de hand (accu,startmotor,temp.zender of i.d.)

en het probleem met het stotteren is algemeen bekend van de eerste serie golf 4,ik wil niet zeggen dat het direct kwaad kan maar vind het wel erg hinderlijk
de oorzaak zit in het vliegwiel maar is op te lossen door de computer te vervangen
ra ra hoe kan dat ? (iemand die dat weet heeft ook kennis van zaken)
je kan kiezen uit 4 opties

1 nieuw vliegwiel (duur)
2 ruil computer of 3 computer laten aanpassen (goedkoper)
4 jongere of aangepaste gebruikte computer (het goedkoopst)

veel succes gr. E.Tempel

GOLFIVTDI (0), 17 jaar geleden

Hoi Paul en E. Tempel,

Ik ben nog niet langs de dealer kunnen gaan maar wel rond gekeken op internet. Ik kwam het volgende tegen, aan 1 van jullie de vraag of dit hetgeen is wat ik nodig heb? Is dit het juiste onderdeelnummer en is de prijs goed?
Dit kwam ik tegen:

Computer motor management
onderdeelnummer: 0281001979
jaar: 2000
km: 44000
125 euro
Cil.inh: 1900

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven, alvast bedankt...

Groet Martijn

GOLFIVTDI (0), 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]martijn

laat eerst het storingsgeheugen eens uitlezen, er kunnen heel goed meerdere storingen aanwezig zijn, OA de tempratuursensor, wat tevens het slechte starten zou kunnen verklaren..

betreft het stotteren, dat hoort natuurlijk niet zo. daarmee doorrijden is behalve een ergenis ook niet zo fijn voor de motor. dan wel niet direct, maar wel op den langeduur..... daar kun je je vast wel wat bij voorstellen.

''iemand die mank loopt, krijgt op den duur ook last van zijn rug''

paul,[/quote]
Hoi Paul en E. Tempel,

Ik ben nog niet langs de dealer kunnen gaan maar wel rond gekeken op internet. Ik kwam het volgende tegen, aan 1 van jullie de vraag of dit hetgeen is wat ik nodig heb? Is dit het juiste onderdeelnummer en is de prijs goed?
Dit kwam ik tegen:

Computer motor management
onderdeelnummer: 0281001979
jaar: 2000
km: 44000
125 euro
Cil.inh: 1900

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven, alvast bedankt...

Groet Martijn

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

martijn...

begin eerst met het storingsgeheugen uit te laten uitlezen. het serienummer van het motormanagement is van zeer belang... deze is niet zomaar uit te wisselen met een andere. vandaar eerst naar de dealer.

paul,

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het stotteren is ook op te lossen door een relais te plaatsen, want als je de rem in trapt moet het snelheid signaal naar het motorregel apparaat onderbroken worden. Dit geeft het zelfde effect als een nieuw motorregelapparaat alleen een stuk goedkoper.

Groet Thijs

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=thijs11387]Het stotteren is ook op te lossen door een relais te plaatsen, want als je de rem in trapt moet het snelheid signaal naar het motorregel apparaat onderbroken worden. Dit geeft het zelfde effect als een nieuw motorregelapparaat alleen een stuk goedkoper.

Groet Thijs[/quote]
wat is jou ervaring daarmee thijs..? werkt dit ''echt'' want ik ben gek op toverstokjes..... laat mij die ook eens beethouden.

paul,

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar een collega wel en het werk goed. want op het moment dat het regelapparaat geen snelheid signaal krijgt houdt de motor op met stoteren. Of als je de auto uit laat rollen zonder te remmen stottert die ook niet.

Groet Thijs

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar een collega wel en het werk goed. want op het moment dat het regelapparaat geen snelheid signaal krijgt houdt de motor op met stoteren. Of als je de auto uit laat rollen zonder te remmen stottert die ook niet.

Groet Thijs

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=thijs11387]Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar een collega wel en het werk goed. want op het moment dat het regelapparaat geen snelheid signaal krijgt houdt de motor op met stoteren. Of als je de auto uit laat rollen zonder te remmen stottert die ook niet.

Groet Thijs[/quote]
thijs.. dit kan nooit goed werken, het heeft inderdaad met het snelheidssignaal te maken. maar het is absoluut niet op te lossen met een onderbreking dmv een relais.. dit is al door zoveel monteurs geprobeerd en ook door mij, je krijgt het niet 100% je krijgt er zelfs nog een storing bij... het is heel simpel, indien je een onderbreking maakt op het koppeling & rempendaal) en deze dan intrapt terwijl de auto nog niet stilstaat ga dit gepaard met een schok... dan kun je niet spreken dat het voor 100% is opgelost ''toch''

paul,

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

Heb het zoals gezegt zelf nog nooit geprobeert het is mij alleen vertelt dat het wel werkt.

Groetjes Thijs

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=thijs11387]Heb het zoals gezegt zelf nog nooit geprobeert het is mij alleen vertelt dat het wel werkt.

Groetjes Thijs[/quote]
thijs, niet om lullig te doen maar... mij is ook wel eens verteld dat je koffie en thee kunt mengen met elkaar..

moet je eens vragen aan die persoon of het dan ook nog smaakt............................[url=http://imageshack.us][img]http://img174.imageshack.us/img174/9229/...[/img][/url]

paul,

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

hallo

wij hebben het wel geprobeerd en hebben er redelijk wat ervaring mee
het ging als volgt: er was een bedrijf die deze oplossing aangaf op problemcar voor een paar jaar terug,ik heb toen contact met hen gezocht en ze hebben mij precies verteld hoe ze dat deden ik heb het toen precies zo gedaan en inderdaad het probleem was opgelost maar........... er kwam een ander probleem voor terug..... niet bij hen (zeiden ze) maar wel bij ons
achteraf gezien is het ook logisch want je onderbreekt het snelheidsignaal bij het intrappen van de rem en de koppeling.............als je nl. het snelheidsignaal onderbreekt bij het intrappen van de koppeling voor het overschakelen vind de computer dat niet fijn waardoor de motor even inhoud.
naderhand hebben wij er toen nog een kastje op gebouwd die het singaal alleen beneden de 20 km onderbreekt. toen was ook dat probleem weer opgelost maar.......
al met al veel werk en weinig honing

gr. E.Tempel

GOLFIVTDI (0), 17 jaar geleden

Vanavond ga ik even langs de garage om het e.a. uit te laten lezen, ik neem aan dat als ik problemen heb met mijn ECU dat hij die foutmelding geeft? Ik heb namelijk niet zulke goede ervaringen met garages, vaak vervangen ze een hoop maar is het probleem niet opgelost. Hetzelfde gebeurde bij mijn vorige auto, alles vervangen, de ECU, injectie, lambdasonde (ik schrijf het vast verkeerd) enz, echter was het probleem niet verholpen en was ik 2500 euro verder. Hebben jullie us eventuele tips waar ik op moet letten voordat ik gen***d ga worden? Alvast bedankt...

Groet Martijn

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

martijn

enkel met het uitlezen van de auto, daar kan weinig aan misgaan... en je weet he? indien men je naait... dan ook kussen.......[url=http://imageshack.us][img]http://img228.imageshack.us/img228/5766/...[/img][/url]

paul,

GOLFIVTDI (0), 17 jaar geleden

haha genaaid worden zonder te kussen is verleden tijd hoop ik, soms toch wel fijn.... scheelt veel knuffelen, dus meer tijd om aan me golfje te rommelen ;)
Ik laat morgen wel weten wat eruit is gekomen...

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Beetje meer vertrouwen in de mensen in het algemeen en int bijzonder de goeie garages in Nederland, en daar zijn der nog heeeeeeeel veel van!

Sytze

GOLFIVTDI (0), 17 jaar geleden

Nou ik ben naar de garage geweest, zoals ik al bang voor was... 0 foutmeldingen, maar toch hetzelfde probleem. Ze hebben alles uitgelezen maar niets gevonden, nog tips voor mij?
Heeft er iemand misschien een adres waar ik terecht kan, de VW dealer stond me waterig aan te kijken toen ik het probleem omschreef en zei dat er nix kon zijn omdat hij 0 fouten vond. Het liefst in de buurt van Utrecht, Culemborg, Tiel maar als het moet wil ik er wel wat verder voor rijden. Alvast bedankt... Groet Martijn

P.S. Systze, je bent hopelijk toch wel met me eens dat de vakkundigheid soms ver te zoeken is, natuurlijk zijn er genoeg goede garages... Maar bij veel is het een kabel aansluiten en uitlezen, en heb je een probleem die hij niet uitleest, nou dan heb je vaak een probleem want dan weten ze niet wat er aan de hand. Dus nu heb ik het over de garages waar ik geweest ben, ik heb veel respect voor de mensen hier die me helpen, die hebben er echt verstand van. Je moet geluk hebben als garage als je die erbij heb.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou ik ben naar de garage geweest, zoals ik al bang voor was... 0 foutmeldingen, maar toch hetzelfde probleem.

QUOTE

dit klopt martijn, men leest/vind ook geen enkele storing ... daarom heb ik jou ook de auto uit laten lezen om je daarvan te overtuigen...

martijn, geloof me maar..... nieuwe/andere ECU monteren en hij loopt weer als een zonnetje.

paul,

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

martijn

dat er 0 foutmeldingen in de computer zitten is heel goed mogelijk
ik heb ook duidelijk gezegt dat het probleem van het stotteren in
het vliegwiel zat......... niet in de computer............... maar op te lossen is door een andere (jongere /aangepaste) computer te monteren.
hier van moeten ze bij de dealer op de hoogte zijn..(heel bekend probleem voor een paar jaar terug) ............... zo niet gelijk een andere dealer zoeken......moest eigenlijk niet nodig zijn maar blijkt toch vaak in de praktijk, het is net of ze bij de dealers aan geheugen verlies lijden onverstelbaar...... maar waar.

gr.E.Tempel

GOLFIVTDI (0), 17 jaar geleden

Maar dan even een vraagje over de ecu, is de software dan zeg maar uit-gerangeerd of is de hardware zelf ook niet goed meer? Zou ik ook naar een goede tuner kunnen gaan en de huidige software laten aanpassen naar bijvoorbeeld 100 PK of meer, en dat het dan ook weer in orde is? En als dat ook een mogelijkheid is, is dit dan wel slim om te doen en wat zouden jullie aanraden er maximaal uit te halen?


Groet Martijn

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

martijn

het zit na mijn weten puur in de software die aan gepast moet worden
alleen kan dat nog niet bij deze computer via de obd stekker
in combinatie met chiptunen (andere eprom) zou dit wel mogelijk moeten zijn.
ik heb hier over vroeger eens een keer contact gehad met een tuner maar niet laten uitvoeren (was klant te duur)
op je vraag hoe ver moet je gaan ik denk tot max 120 pk

de tuner waarover ik hier eens contact heb gehad was http://www.jdengineering.nl/

veel succes gr. E.Tempel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.