Sinds twee dagen loopt mijn Golf diesel wat hakkelend en houdt in bij gemiddelde belasting (constante snelheid op snelweg) en bij stationair draaien. Ik heb zojuist het benzine- en luchtfilter vervangen (moest toch gebeuren) maar dat hielp niets. De auto loopt weer helemaal goed wanneer ik de koudestartaccelerator uittrek. Ik vermoed dus dat het mengsel te arm is maar weet niet hoe ik dat -- bij een diesel -- moet bijstellen.
Alle hulp is welkom!
Bedankt. Tim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mengsel bijstellen kan niet zonder testbank en uitbouw van de pomp.
Deze afstelling verandert niet zomaar. Je zult dan aan de verzegelde schroef van de brandstofpomp moetten draaien.
Wat wel vaak voorkomt en jouw klacht ook bevestigd is dat de timing van de pomp niet klopt doordat b.v. de distributieriem vervangen is. De pomp moet dan met een meetklok gesteld worden.
Wat ik nou eerder denk dat een van de aansluitingen van het brandstoffilter lekt waardoor de pomp lucht aanzuigt. De slangen willen wel eens indrogen ter plaatse van de pijpjes aan het brandstoffilter. Een stukje van de slang afknijpen is dan de oplossing. Is ie helemaal gaar dan moet je hem vervangen.
De beruchte bout van het krukasriemwiel kan ook los zijn gelopen.
Bedankt voor de input. De slangen op het brandstoffilter sijn goed, heb er een stuk afgehaald en opnieuw goed aangedraaid maar geen verbetering. Het zou wel logisch zijn als het zoiets is want het verklaart het gebrek aan brandstof dat de motor lijkt te ondervinden. Helaas, geen succes dus.
Jan, welke bout bedoel je precies?
Zelf heb ik het vermoeden dat het niet de timing maar echt de verrijking is. Immers, als ik de koudestart-knop uittrek loopt hij als vanouds (tenminste bij warme motor). Op de 1 of andere reden is het mengsel verandert en dit is van de een op de andere dag gebeurt. Ik sta wat dat betreft echt voor een raadsel.
Tim
18 jaar
De bout waarmee het riemwiel aan de krukas vastzit, rechts in de auto. Een losgelopen bout past goed bij de verschijnselen die jij beschrijft. Ik wil je daarom aanraden deze te controleren. Dit om eventuele schade niet (nog) groter te laten worden.
Mod: foutje, even verwijderen s.v.p..
Nou ik denk dat het probleem opgelost is. Ik heb de krukasbout gecheckt maar die leek ok. Ik kon alleen nog maar bedenken dat de timing niet goed zat doordat de distributieriem verschoten was (te slap?). Toen ik 1 en ander los haalde zag ik dat bij de laatste riemvervanging (en die heb ik gelukkig niet zelf gedaan:-)) de riemspanner (excentrische rol) verkeerdom gemonteerd was. Verder was de spanning van de riem inderdaad te laag (waarschijnlijk doordat de spanner gelost was door zijn foutieve montage) en de timing deugde niet, de riem was versprongen. Ik heb dus mazzel gehad!
Ik heb de timing weer goed gezet en mijn auto loopt weer als een zonnetje!! Bedankt voor alle input!
Tim
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar