auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: Temperatuurmeter komt niet omhoog. Plus iets met olie

Bouwjaar: 1990

Hallo.

Ik heb al even gesnuffeld, maar nog niks gevonden.

Van mijn Golfje (1.6 51Kw U9) komt de temperatuurmeter niet omhoog. Een tijdje geleden heb ik de radiator vervangen omdat 'ie lekte en sinds die tijd komt de temperatuurmeter nauwelijks nog omhoog. Maar beide slangen worden wel warm en de koelvin gaat ook draaien.

Tot afgelopen vrijdag, de koelvin slaat niet meer aan, de temperatuur liep op tot (op de meter) normale waarden, maar het waarschuwingslampje begon te branden) Ik heb het met een provisorische oplossing (doorverbinden) tijdelijk geregeld, nu draait 'ie constant.

Ik dacht eerst dat de thermostaat kapot is, maar beide slangen worden wel warm, dus het grote circuit wordt wel ingeschakeld.

Kan de sensor kapot zijn? Kan ik die nameten? Als ik de sensor vervang, moet ik dan ook de koelvloeistof vervangen?

Ik weet het, veel vragen, maar ik hoop dat jullie ze weten.

Alvast bedankt.

Alexander.


**** Nog even een aanvulling ****

Toen ik vanmorgen naar school reed begon het olielampje te branden en hoorde ik een zoemer, maar het oliepeil is op juiste hoogte. Ik ben stug doorgereden (ik wist dat er genoeg olie in zat), en na ongeveer 2 minuten ging het lampje en de zoemer weer uit. Kan dit een gezamenlijke oorzaak hebben? Er zit geen olie in de koelvloeistof en ik heb ook geen lekkage (of misschien een hele kleine)
Het motortje heeft ondertussen dik 300.000km gereden, is een "ruilmotor" misschien een optie?

Geplaatst door

Alex9719 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tsja, is een beetje lastig.


Het metertje in het dashboard wil nog wel eens stuk gaan. De motortemperatuur kan dan normaal zijn maar het wijzertje wijst dan niks aan.
Als de thermostaat gesneuveld is en dicht blijft wordt de motortemperatuur te hoog en gaat het knipperlampje aan. Dit werkt los van het metertje maar het werkt wel op dezelfde sensor.

De sensor kun je verwisselen zonder veel koelvloeistof te verliezen. Zorg dat de motor koud is, zorg dat je de nieuwe sensor bij de hand hebt met het nieuwe fiberringetje er al om.
Doe het een beetje snel en je verliest misschien een half kopje. Vervangen is niet nodig.

Met een losse temperatuurmeter heb je absolute zekerheid over de motortemperatuur. Ik weet niet of je er eentje hebt? Of kunt lenen? Dat maakt het zoeken veel eenvoudiger.

gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

18 jaar

Ik heb vandaag de aanstuursensor van de koelvin vervangen en na kort testen bleek deze inderdaad stuk te zijn. Met de nieuwe slaat hij wel aan.

Maar de temperatuurmeter komt nog steeds niet omhoog. Kan het zijn dat deze sensor ook stuk is? Waar kan ik deze vinden?

En misschien is toch ook de thermostaat kapot, is er een manier om deze te testen, zónder dat ik 'em uit het blok moet halen?

Ik heb even gepraat met een collega en die "zoem" met dat olielampje zal waarschijnlijk een zeer snel tikkend relais zijn geweest aangezien er genoeg olie in het blok zat.

Of kan het zijn dat de druk te hoog is geworden omdat de thermostaat niet open gaat (aanname) en de olie dus ook niet gekoeld kan worden??

Vragen vragen vragen....

Alex9719 0

18 jaar

En alweer een aanvulling....

Vanmiddag heb ik de thermostaat vervangen en waarempel, de temperatuurmeter geeft ook weer normale waarden aan.

Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat heel af en toe het oliedruklampje (met zoemer) aangaat.
Ik zat zelf te denken aan eventueel een kapotte sensor, of een draadbreukje. Ik ga zo snel mogelijk weer zoeken, maar voorlopig rijdt 'ie weer.

Groeten, Alexander

Alex9719 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.