Volkswagen Golf 2014: Test uitlaap klep met VCDS

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CRB, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Ik heb foutmelding P047F, samen met P0475 en P0478.
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-p...
Ik heb de klep net onder de auto vandaan gehaald. Hij zit niet vast.
Is er een mogelijkheid in VCDS om de klep te testen? Kan ik deze via VCDS direct aansturen om te testen of hij het doet?

dutch123

Geplaatst door dutch123 , lid sinds 18 jaar geleden

8 Reacties

dutch123, 1 maand geleden

Als ik de klep met de hand draai, kan ik de klep positie wel uitlezen met VCDS, maar het motortje van de klep draait niet. Ik zou verwachten dat met motor management de klep naar de juiste waarde zou zetten als ik hem met de hand fout draai. Maar er gebeurt niets. Sturing/bedrading of klepmotor stuk?

dutch123, 1 maand geleden

Pin 4-5 is het motortje. Als ik hier spanning op zet, draait deze. De andere 3 pinnen laten een (constante?) weerstand zien en zullen wel voor de positie uitlezing zijn.
Als de auto op contact gezet wordt, komt er heel even spanning op het motortje. Hij draait dan soms een heel klein stukje.
Sturing stuk?

dutch123, 1 maand geleden

Pin 1-2-3 zijn inderdaad voor de terugmelding van de positie. Als J883 onder de auto zit komt op pin een spanning tussen 0 en 5V die de positie aangeeft. Die positie kan ik ook uitlezen met VCDS.
Als de auto op contact wordt gezet, wordt het motortje even gestuurd met een 12V puls breedte signaal. Maar dat signaal is zo kort, dat hij niet van z'n plek komt.
Het lijkt net of hij het even probeert en dan tot de conclusie komt dat er iets mis is, en stopt met sturen.
Iemand een idee?

atte PRO, 1 maand geleden

Het betreft hier afsluitklep J883 in de uitlaat na het partikelfilter. Als de lagedruk EGR-klep actief is, zal de afsluitklep voldoende tegendruk geven. Deze druk wordt gebruikt om de hoeveelheid uitlaatgas in de verbrandingsruimte tijdens EGR-werking te verhogen (= inert gas dat niet deelneemt aan de verbranding en alleen de verbandingtemperatuur verlaagt = minder NOx; dit terzijde). Om de afsluitklep in beweging te brengen is er een langere duur van aansturing nodig dan alleen even op contact zetten (dus tijdsduur EGR-functie).
Na het vervangen van de afsluitklep J883 de nieuwe afsluitklep met de VCDS aanmelden/inleren. Let bij het monteren van de nieuwe klep op de juiste routing/aansluiten van de bedrading.

dutch123, 1 maand geleden

Dank atte.
Hoe kan ik bepalen dat J883 inderdaad stuk is? Hij geeft wel de juiste hoek positie af en ik kan hem ook laten draaien door er spanning op te zetten.

atte PRO, 1 maand geleden

Informatie uit (ondermeer) mij ter beschikking staande informatiesystemen en bulletins: uitlaatdrukcontroleklep zit vast in de open stand. De signaalspanning gemeten door de motorregeleenheid voldoet niet aan de berekende verwachting. Het signaal valt wel binnen de minimum en maximum waarden.
De foutcode wordt ook gegeven bij afwijkende controle-parameters (zie hiervoor) of een mechanische afwijking (dus klep vast in de ingeschakelde stand).
Nadere uitleg van de foutcodes:
P0475: storing in het circuit, de regeleenheid weet niet wat hij met de aangeleverde spanning moet doen.
P0478: de signaalspanning is tijdens de aansturing hoger dan de maximum waarde die de regeleenheid kent.
Overige oorzaken:
- elektrische bekabeling gecorrodeerd/doorgeschuurd;
- beschadiging van slangen van/naar druksensoren (voor en na het DPF-filter);
- lagedruk EGR zit vast/dichtgekoekt;
- zo ook de EGR-koeler;
- druksensoren voor en na DPF defect of geven niet het juiste signaal af (zou ook een foutcode voor moeten zijn).

dutch123, 4 weken geleden

Ok. Bedankt.
Ik denk dat J883 gammel is. Plotseling doet alles het weer zonder foutcodes.
Ik heb een basisinstelling laten uitvoeren op de uitlaatklep omdat ik er aan heb liggen rommelen en een stukje gereden. Geen problemen meer.
Ik verwacht dat de fout wel terugkomt overigens. Dan bestel ik een nieuwe J883.

dutch123, 1 week geleden

Zoals verwacht kwam de storing terug. Ik heb J883 daarom vervangen en het probleem is opgelost.
In de defecte unit zat een klein metaal deeltje in de collector van de motor waardoor deze wel draaide, maar met een hoge stroom en zeer grote stroom pieken.
Nadat de collector schoongemaakt was, draaide de motor weer soepel en zou de unit in principe weer te gebruiken zijn. Maar ik laat de nieuwe unit toch maar onder de auto zitten. :-)
De hoeksensensor in J883 is overigens electronisch met een permanente magneet op de uitgaande as. (dus geen simpele potmeter) Dat is een zeer goed ontwerp: niet gevoelig voor vocht of slijtage.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.