Volkswagen Polo: Tikkend geluid bij gasgeven

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

We zijn in bezit van een polo 16v met 70dkm op de klok. Als ik me niet vergis is het een AUA motor.

Als we de motor starten wanneer deze koud is loopt deze beetje rauw, wanneer je weg rijdt is een harde tik waarneembaar. Bij gas loslaten hoor je niets meer. stationair is dus niets waarneembaar, alleen bij versnelt stationair.

Ook dat hij het wanneer de motor warm is, echter dan loopt de motor niet rauw maar netjes.

Nu heb ik hier al verschillende dingen gelezen.

1 klepstoter versleten: maar dan zou het stationair ook moeten doen (tikken)?

Kantelende zuiger: motor heeft vrijwel geen olie verbruik, denk dat de tik ook tehard is hiervoor??

drijfstanglager: maakt ander geluid heb ik namelijk bij andere auto's wel een meegemaakt?


Nu vroeg ik me af hoe je de distributie doet spannen....misschien een versleten hydraulische spanner?

govers

Geplaatst door govers (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Het probleem is zeer bekent en wordt veroorzaakt door kantelende zuiger(s).
De oplossing is een nieuw onderblok monteren.

Gr. paul

govers (0), 14 jaar geleden

[quote=paulkelder]Het probleem is zeer bekent en wordt veroorzaakt door kantelende zuiger(s).
De oplossing is een nieuw onderblok monteren.

Gr. paul[/quote]
Heeft iemand een foto van zo'n zuiger die dat geluid veroorzaakt?

Iemand ooit een filmpje gemaakt van een motor met een kantelende zuiger zodat ik het geluid kan vergelijken?

Ik kan het maar moeilijk geloven dan het een zuiger is...begin volgens jaar de distributie maar eens vervangen en meteen de stoters nakijken.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=govers]Ik kan het maar moeilijk geloven dan het een zuiger is...begin volgens jaar de distributie maar eens vervangen en meteen de stoters nakijken.[/quote]
Meerdere polo rijders geloven het niet, het is toch echt zo...
Klepstoters vervangen is in dit geval weggegooid geld.

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

bespaar je de moeite dat geluid heeft niets met de distributie te maken en al evenmin met de stoters. het is een algemeen probleem van deze motoren dat de coating van de zuigers loslaat/wegslijt en daardoor te ruim in de cilinders komen te zitten m.a.g dat ze gaan kantelen. gr john

govers (0), 14 jaar geleden

Als ik de kleppendeksel eraf haal en dan de motor laat draaien moet ik het ook wel kunnen horen/zien

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=govers]Als ik de kleppendeksel eraf haal en dan de motor laat draaien moet ik het ook wel kunnen horen/zien[/quote]
Beste Johan

Geloof ons nou maar heb er tig met dit probleem door de vingers gehad.
Veel onderblokken vervangen, veel mensen hebben de auto hierdoor verkocht.

Gr. paul

govers (0), 14 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=govers]Als ik de kleppendeksel eraf haal en dan de motor laat draaien moet ik het ook wel kunnen horen/zien[/quote]
Beste Johan

Geloof ons nou maar heb er tig met dit probleem door de vingers gehad.
Veel onderblokken vervangen, veel mensen hebben de auto hierdoor verkocht.

Gr. paul[/quote]
Sorry maar ik kan het moeilijk geloven...toen we hem kochten liep hij perfect....5 dkm later begint hij...zit verse olie enzo op. Kennis heeft een lupo ook met 16v met 150dkm op de klok en loopt ook goed.....vind het vrij raar. Misschien moet ik het eerst zien en dan geloven.

Is er bij VW ooit een coulance regeling oid hiervoor geweest? kun je nog ergens aanspraak op maken?

Lijkt me dat dit niet moet kunnen voor motoren van deze tijd?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Kan me je ongeloof voorstellen, toch is het zo... Dit probleem kan plots de kop opsteken naarmate de coating doet slijten.
Overigens kan de motor hier oud mee worden, fijn is een ander verhaal.

Uiteindelijk draait dit allemaal op een nieuw onderblok uit.

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

beste johan gebruik de zoekfuctie maar eens en je zal dit probleem met dezelfde antwoorden steeds weer tegenkomen. gr john

govers (0), 14 jaar geleden

Zitten op de zuigers een coating die misschien loslaat?

Wanneer ik nieuwe zuigers monteer zou het probleem verholpen moeten zijn?

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

als je #5 en #9 gelezen hebt dan weet je dat deze vraag al beantwoord is voor dat deze is gesteld. en met alleen nieuwe zuigers ben je er nog niet dan zullen de cilinders ook bewerkt moeten worden. gr john

stefan84 (0), 14 jaar geleden

M.a.w. kom je niet uit onder een revisie dan wel een ander onderblok..

govers (0), 14 jaar geleden

Mij lijkt dat de zuigers eerder slijten dan het onderblok...aangezien deze zachter zijn....

Begin volgend jaar eens loshalen en opmeten, hopelijk is het te redden met nieuwe zuigers.

Is hier een modificatie voor gekomen zodat deze problemen niet weer voorkomen met de zuigers?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=govers]Begin volgend jaar eens loshalen en opmeten, hopelijk is het te redden met nieuwe zuigers[/quote]
Indien je het goed wilt doen en later niet voor een verrassing wilt komen staan ben je gebonden aan,
een nieuw / revisie onderblok. Zomaar een paar nieuwe zuigers monteren gaat niet, zuiger alsmede de cilinders,
zullen aan correcte maten moeten voldoen....

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

beste johan. jij steld een vraag en daar wordt door profs met een vracht van ervaring op gereageerd maar jij neemt ze niet serieus m.a.w je geloofd ons niet. gr john

stefan84 (0), 14 jaar geleden

goedkoop is nog altijd duurkoop..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.