Volkswagen Golf V: tokkend geluid uit voortrein: koppelstangetjes?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: BAG 1.6 FSI

Goedendag,

ik twijfel of bij mijn Golf V de koppelstangetjes van de veerpoot naar de stabilisatorstang nog wel helemaal goed zijn. Als ik rustig over een onregelmatig wegdek rijd of met ong. 30 km/h een drempel op, dan hoor ik steeds een tokkend geluid vanuit de voor-ophanging.
Nu is het bij VW niets nieuws dat deze vervangen worden, maar hoe controleer ik of deze stangetjes aan vervanging toe zijn. Ik heb wel redelijke sleutelervaring en goed gereedschap voorhanden.

M.vr.gr. Frank

frank3147

Geplaatst door frank3147 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

De 2 moeren losdraaien en dan de koppelstang verwijderen, maar je zal het probleem gaan krijgen dat de tapeinden gaan meedraaien, deze kun je tegenhouden in het midden met een torx en als dat niet lukt dan doorslijpen oid.
Maar weet je zeker dat die stangen speling hebben?

Wat ook vaak voorkomt is speling op de achterste draagarmrubbers van de voorwielophanging (alluminium blokken) en als hij uitgeveerd is dan zie je het niet, alleen ingeveerd.

frank3147 (0), 12 jaar geleden

Ricky,

nee, ik weet helemaal niet zeker of daar het probleem in zit, maar gokte er op aangezien dit wel vaker bij andere VAG modellen het probleem is geweest. Dank je voor de tip om ook de aluminium blokken te controleren. Ik zal eens kijken of ik dat kan controleren als de auto normaal op zijn wielen staat. Helaas heb ik niet de beschikking over een brug. De koppelstangetjes zullen waarschijnlijk wel moeilijk los gaan, maar met een beetje geluk en WD40 lukt het misschien wel :-) Ik heb ook begrepen dat je de koppelstangetjes pas moet vast draaien als de auto helemaal op zijn wielen staat?

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee dat hoeft niet bij de koppelstangetjes omdat dit alleen maar een kogel is, zoiets moet wel bij de voorste draagarmrubbers, als je dat niet zou doen dan wordt het rubber teveel getordeerd bij inveren e.d.

Je kan ook de alluminium rubbers controleren (als je wel op een brug kan staan) door ze los te schroeven (3 bouten) en als je ze zo van de draagarm kan trekken dan is het helemaal duidelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.