ik heb een touareg 3.2 vr6
nu heb ik de auto met een kapotte motor gekocht.
ik heb de motor gerepareerd en gelijk de kettingen,spanners enz. vervangen.
de vorige eigenaar heeft er een hoop middel tegen tikken en olieverbruik ingegooid dus het systeem was nogal vervuild.
ik heb alles zo goed mogelijk schoon gemaakt en weer opgebouwd.
de motor loopt nu alweer een paar dagen,maar koud lijkt hij op 5 cillinders te lopen dit is niet het gval hij loopt op ale cillinders gewoon wat minder.
compressie is goed.
warm loopt hij goed
ik krijg verschillende foutcodes eerst cilinder overslag en pingelsensor,maar dit is logisch zoals hij loopt.
en later kreeg ik p0011,p0014 en p0016
volgens mij zijn dit foutcodes met betrekking tot de nokkenas tandwielen en distributie.
ik denk dus zelf dat de tandwielen vervangen moeten worden,heeft iemand ervaring hiermee?hoe kan ik dit enigszins zeker weten het is nogal een klus.
wat betreft de distributie timing,ik heb de eerste zuiger omhoog gezet het oliepomp tandwiel heeft een markering,de nokkenassen heb ik met de inkepingen horizontaal geblokkeerd en dan de tandwielen zover mogelijk tegen de klok in,(de uitlaatnokkenas kwam niet helemaal horizontaal uit.)
even ter controle
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou toch eerst de timing nog een keer goed controleren.
Krukastandwiel heeft inkeping voor bdp.
Dan de nokkenassen gleuven inderdaad horizontaal en locken.
Dan staan er op de beide verstellers een pijltje en die moeten wijzen naar de inkepingen op de naastgelegen lager bruggen.
Als dat allemaal klopt dan blijven er meestal maar 2 dingen over en dat is vervuiling in de verstellers en de regelkleppen hiervan of de verstellers of de regelkleppen hiervan zijn stuk.
Zou misschien eerst reinigingsmiddel proberen en daarna veel rijden maar aangezien hij in de storing zegt probleem bank 1 EN bank 2 dan denk ik dat de timing waarschijnlijk niet klopt logischerwijs want anders zou er wat mis zijn met beide verstellers of beide regelkleppen.
alvast bedankt voor je antwoord.
de vorige eigenaar had er een hoop middel ingegooid tegen tikken en olieverbruik.
dus ik denk eerlijk gezegd dat het vervuiling is.
als ik hem warm reset en laat lopen geeft hij geen foutcodes
en als ik dan ga rijden loopt hij in eerste instantie goed tot hij in noodloop gaat ofzo.
hij geeft op het dashbord geen fout maar als ik hem dan uitlees geeft hij een foutcode p0011 of p0014 of p0016 of p0017 of een combnatie ervan.
maar niet steeds dezelfde of in dezelfde combinatie.
de nokkenasverstelling kun je toch kontroleren in de meetwaardenblokken.
ik heb nu een paar keer gereden met de auto en hij lijkt steeds beter te gaan lopen.
alle foutcodes blijven weg behalve p0332 pingelsensor 2.
weet iemand toevallig waar deze sensor zit?
Is deze fout te wissen en komt hij na het rijden terug?
Zoja, dan zou je eens superplus moeten tanken want koolaanslag kan de verbrandingsruimte verkleinen met pingelen als gevolg.
Is de code niet te wissen zou je inderdaad de pingelsensor verdenken, maar ik weet niet of die er op zit en waar eventueel.
Ik denk aan de zijkant onder inlaatspruitstuk maar ik denk ook dat dat gewoon een gevolgstoring is van het niet goed lopen van de motor.
Nu je zegt dat hij steeds beter gaat lopen en die timing storing nu niet meer terug komt zou ik gewoon nog veel meer ermee gaan rijden en eventueel weer een reiniger erbij en pas na heel wat km's weer gaan kijken hoe en wat. Vervuiling is sowieso een issue bij dit blok.
net terug van vakantie dus goed kunnen rijden met de auto,
net voor ik ging had ik foutcode p0332 gevonden.
ik had de stekker van de airco en die sensor met elkaar verwisseld.
nu kreeg ik onderweg foutcode p0011,p0014 en p0017
11 en 14 zijn de nokkenas tandwielen en 17 is distributie.
ik heb gisteren de motor er weer uit gehad (3e x) en de tandwielen vervangen met sensoren.
vanochtend ben ik gaan rijden en hij reed erg goed volle vermogen en geen foutcodes.
tot ik vanmiddag weer naar huis ging toen gaf hij ineens weer p0017 ik weet zeker dat de kettingen optijd staan.
iemand nog ideeen toevallig?
Jammer dat mijn laatste post verwijderd is door e.o.a. *****
Maar nog een keer, ik bouw veel motoren om en doe kabelbomen omsolderen.
Ook al wat R32 motoren in een Golf 1 en 2 gehangen, lopend gemaakt en storingen weg geschreven, maar om even op je storing terug te komen doet me aan wat denken.
Dit probleem krijg je dus ook als je bv op een R32 motor een krukas sensor monteert van een 2.8, lopen doet hij dan wel, maar ook met een storing van nokkenas / krukas signaal.. Omdat de weerstand van deze 2 sensoren anders is krijgt de ecu een ander signaal en geeft deze code.
Nu zeg ik niet dat dit hier ook het geval is, maar controleer deze sensor eens voor de zekerheid..
9 jaar
ik ben er vandaag ff mee bezig geweest,
ik heb gisteren dus de motor eruit gehad en de accu los.
dus de ecu is 10uur spanning vrij geweest en zal zich gereset hebben.
ik denk dus dat het een electronisch probleem is.
ik heb de stekker van de nokkenas tandwielen doorgemeten.
opde buitenste kabel van eide stekkers komt 5v en op de andere buitenste massa.
op de middelste kabel komt bij de uitlaat nokkenassensor 10,7v en de inlaat nokkenassensor 11,99v
ik denk dat daar 12v op moet komen?
De zekeringen waren geoxideerd, schoon gemaakt problemen weg
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touareg of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar