close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Touran: Touran Diesel met enige tijd minder vermogen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 77 kW TDI Automaat (gechipt)

Hallo,

Gisteren tijdens een vakantiereis (1000 km, niet zwaar beladen, geen caravan) terug naar huis had ik het volgende probleem.
Na ca. 300 km heb ik getankt en enige tijd later merkte ik dat ik vermogen miste. Kick-down werkte goed, maar boven de 100 km/uur moest ik er werkelijk 5 minuten voor uittrekken om naar de 120 km/uur te komen. De verbruiksmeter gaf ook aan dat de auto bij vol gas niet genoeg verbruikte: ca. 8 l/ 100 km in plaats van 15 tot 20 l / 100 km bij plankgas tijdens het inhalen.
Na enige honderden kilometers heb ik een stop gemaakt en tot mijn grote verbazing was alles daarna weer normaal en ben ik nog 300 km doorgereden zonder problemen.
Nu ben ik zelf niet zo'n aanhanger van "dat gaat vanzelf wel weer over", dus er zal echt wel iets aan de hand zijn.
Iemand enig idee waarin dat zou kunnen zitten? Turbo, sensor elektronica, EGR???

Met vriendelijke groet,

H. Sens

Geplaatst door

sens (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Omdat het boven de 100km/h was en na opnieuw starten weer weg was denk ik dat de laaddrukregeling is overschreden en daardoor de noodloop, dwz dat de turbo op een moment een te hoge of te lage druk kreeg.
Dit komt vaak voor bij VAG.

Mogelijke oorzaken: Slecht functionerende N75 klep, slechte vacuumslangen, of de variabele schoepen van de Turbo zitten vast door koolaanslag (wat door demontage van de turbo gereinigd kan worden).
Laat de auto eens uitlezen en plaats de foutcode eens hier.

JWJ23 0

14 jaar

Bedankt voor de suggesties J,

Ik zal de auto uit laten lezen en de codes geven.

H. Sens

sens 0

14 jaar

Hou maar rekening met een nieuwe turbo...

ricky 10
badge

14 jaar

Dag Richard,

Ik zie dat u al vaker over dit onderwerp heeft geschreven. Vandaar nog een vraag.
Op internet kom ik verschillende reinigingsproducten voor de Turbo tegen. De roet-aanslag zou verdwijnen waardoor het variabele deel van de turbo weer gangbaar zou worden.
Heeft het zin om dit eerst te proberen? Uiteraard als de turbo het probleem blijkt te zijn.

Alvast dank voor de reactie!

sens 0

14 jaar

ik zou de auto rijdend uit laten lezen en kijken welke storing verschijnt,een turbo is geen goedkoop geintje om te laten vervangen.
Kan je het chippen ongedaan maken?.
Misschien veroorzaakt die de storing wel.
En als het idd de turbo is ben je een behoorlijke duit armer,vaak komen er nog wat dingetjes bij hier en daar.
Of je moet het allemaal zelf kunnen.

primera p11 0

14 jaar

Inderdaad eerst zeker weten dat het aan de turbo ligt dmv diverse testen die je kunt laten doen door een gespecialiseerd iemand met een juiste testkast,maar uit ervaring is dat wel 9 van de 10x zo dat de turbo vervangen moet worden.
Die reinigingsmiddelen zouden kunnen werken,maar ook dat heb ik vaker gezien dat het niet voor lange duur is,het is wel te proberen,je hoeft de turbo daarvoor niet te demonteren,maar op de een of andere manier blijft het mechaniek dan nog stroef bewegen,ik denk door warmte en materiaaluitzetting,het mechaniek kan soepel bewegen als de turbo koud is maar als hij heel heet is dan wordt het een ander verhaal.

ricky 10
badge

14 jaar

Het probleem heeft zich niet opnieuw voorgedaan.
Inmiddels heb ik de fouten uitgelezen.
Hieronder een kopie.

3 Faults Found:
17057 - Cylinder 3 Glow Plug Circuit (Q12): Electrical Fault
P0673 - 000 - -
Freeze Frame:
RPM: 882 /min
Torque: 44.0 Nm
Speed: 0.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 14.21 V
Bin. Bits: 00001111
Temperature: 17.1°C
Bin. Bits: 10110000

17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Torque: 0.0 Nm
Speed: 0.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 12.62 V
Bin. Bits: 00001000
Bin. Bits: 11000000
(no units): 1.0

16618 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)
P0234 - 000 - -
Freeze Frame:
RPM: 2268 /min
Torque: 176.0 Nm
Speed: 104.0 km/h
Load: 56.5 %
Voltage: 14.14 V
Bin. Bits: 00001000
Absolute Pres.: 1968.6 mbar
Absolute Pres.: 2529.6 mbar

Ik denk dat inderdaad de 16618 slaat op een (vervuilde?) turbo.

Ik ben van plan de codes te wissen en later opnieuw uit te lezen
Toch maar preventief schoonmaken en kijken wat er gebeurt?
Alvast dank voor de reactie!

H. Sens

sens 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.