Goedenmiddag heren,
Ik ben bij een Touran geweest met een merkwaardig probleem. Het is begonnen met dat de koplampsproeiers niet meer werkte. Er is toen wat gemeten in de buurt van het koplampsproei-relais en mbv van een losse voeding geprobeert of het sproeisysteem wel wilde functioneren. Nadat er wat geprobeerd was, wilde de auto niet meer starten, niet eens rond. De centrale vergrendeling werkt ook niet meer via de ab, wel via de knop in de linkerportier en dan alleen op de voorportieren.
Daarna ben ik erbij gekomen en heb als eerste alle zekeringen doorgemeten, allemaal goed. Alle stekkers in de omgeving van het relais heb ik gecontroleerd en zitten goed aangedrukt. Als ik de auto uitlees(KTS) worden er div foutcodes weergegeven, o.a. dat er geen signaal komt vanaf de achterportieren en dat er bij div relais kortluiting naar de plus en bij andere naar de massa is.
Nu vermoedt ik dat er kortsluiting is gemaakt en dat er daarom functies zijn uitgevallen.
Kan iemand mij hiermee verder helpen? Ik heb ook geen schema´s om het één en ander door te meten helaas.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien stuurkolom elektronica defect of storing?
Diverse keren hard op de stuurkolom slaan in de buurt van de stuurverstellingshendel, als dan wel start is stuurkolomelektronica stuk.
Of canbus ligt overhoop, even accupolen beide los maken en tegen elkaar houden, zo lopen alle condensatoren leeg, dus niet de ACCU maar de klemmen aan de bekabeling terwijl deze BEIDE los liggen.
Probeer eens een eobd reset en wel 2x. Auto afsluiten en weer openen met de AB.
Evt een harde reset met de accupolen. Wel een proeflampje ertussen.
Hou de 3min regel aan. Dus eerst 3min wachten , dan 3min accupolen tegen elkaar, 3min wachten en dan pas auto open/dicht/open en proberen......
Reset dmv de accupolen tegen elkaar is ook al geprobeerd. Ik heb nu de "bordnetzsteurgerat" opgestuurd voor revisie, aangezien deze een hoop functies in de auto geregeld. Ik vermoed dat er kortsluiting gemaakt is en dat deze daarom div functies niet meer van voeding voorziet.
Hoe is de sluiting ontstaan denk je?
Reset met accupolen: altijd een proeflampje gebruiken is mij verteld, je weet maar nooit.....
Stuurapparaat naar AC tronics of zo?
gr marcel
Reset zonder verbruiker tussen de polen kan ook. Is mij altijd zo verteld trouwens, ook vanuit de technische mensen bij de importeur van een ander merk. Er is geen kortsluiting ontstaan, maar gemaakt met een testprobe. Regeleenheid is doorgemeten bij BBA, maar ze konden niet met zekerheid zeggen of deze nog goed of toch defect was. Ze konden wel een andere leveren, geprogrammeerd en wel. Die komt morgen, dus dan weten we meer.
Bij afdeling opleidingen waarschuwen ze ons altijd, voorkomen is beter dan genezen.
Heeft natuurlijk ook te maken met aansprakelijkheid......
Japanners zijn over het algemeen wat sterker dan europese wagens.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar