Dag technici,
Misschien een domme vraag.
Met een aantal vrienden hebben we een aanhangwagen gekocht. Eén van hen heeft een Passat uit 2001 zonder trekhaak. Kan de bedrading van een trekhaak in dit type auto zonder meer aangesloten worden op de bedrading van de achterlichten? Zonder dat de boordcomputer ontregeld raakt?
Han
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een passat modeljaar 2001 heet geen can-bus verlichting dus dat moet kunnen.
Volkswagen heeft zelf trekhaakdraadsets die tussen de stekkers komen van de achterlichten.
wel moet je opletten dat er nog al verschil tussen de modeljaar type kan zitten met de bedrading.
succes max.
Dag Max,
Bedankt voor je reactie. Opnieuw een vraag: wat is can-bus verlichting?
Met vriendelijke groet,
Han
20 jaar
het is niet echt can-bus verlichting maar de nieuwe vw/audi modellen hebben can-bus.
dit is een netwerk van computers die met een snelle verbinding met elkaar digitaal communiceren.
zodra er een regelapp(computer)om een signaal vraagt zet hij dit digitaal op de can-bus lijn naar het regelapp die dit signaal zou moeten hebben en krijgt dan digitaal het antwoord.
Of een regelapp zet een stukje data op de can-bus lijn
en dit kan worden gelezen door het regelapp die daar behoefte om heeft.
voorbeeld:
ruitenwissers staan aan en je schakeld de achteruitrij versnelling in dan komt via boordnetregelapp een signaal naar de achterruitenwisser om deze aan te zetten,tevens zal aircoregelapp de recirculatieklep bedienen om deze te sluiten
(de gedachte hier achter is) als je achteruit rijdt heb je een schone ruit nodig voor beter zicht en om te voorkomen dat uitlaat gassen in de auto komen sluit de klep.
ik hoop dat je er iets van begrijpt.
maar zo werkt het ongeveer.
Hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg. Can-bus is dus zoiets als full mux.
Han
20 jaar
wat is full mux?
Dag Max,
Zoiets als can-bus. Nee, flauw. "Full mux" staat voor "full multiplex" en is een term die ik als niet-technicus oppikte uit het Peugeot gedeelte van dit forum. De uitleg van die term lijkt erg op uw uitleg betreffende "can-bus". Waar het op neerkomt is het volgende (voor zover ik het begrepen heb): de vroeger gebruikelijke bedrading en onbetrouwbare stekkerverbindingen in de auto worden qua hoeveelheid drastisch beperkt door gebruik te maken van digitale aansturing van apparaten vanuit een boordcomputer die op haar (een computer is naar mijn vaste overtuiging een vrouw) beurt reageert op signalen (feedback) van de apparaten. Een en ander zou nauwkeuriger, schoner en minder storingsgevoelig worden. Nadeel: er moet van alles worden "ingeleerd" en "geprogrammeerd" enz.
Voor personen (zoals ik) die beschikken over weinig apparatuur en kennis, is er aan het hobbyen aan dit soort bedrading een risico verbonden: de computer kan overstuur geraken en allerlei signalen van apparaten anders interpreteren dan gewenst wordt door de weerloze bestuurder van de auto.
Zo! Dat is eruit. Ik ben zelf verbijsterd over de uitleg.
Han
20 jaar
oooooo frans voor twee computers die iets samen doen(geintje)
honda heeft dat ook dan is japans voor twee ...
bedankt voor de uitleg.
het gaat zelfs verder de nieuwe modellen vw/audi
hebben een boordnetregelapp zodra je verlichting kapot hebt en je zou gaan meten op een lichtunit meet je geen spaning
bij de touran als er een lamp kapot gaat wordt deze functie over genomen door een andere lamp (dat wil zeggen )bvb:
remlicht r.a kapot dit wordt herkend zodra je gaat remmen gaat het achterlicht(van de gewone verlichting) op volle sterkte branden.
he volle sterkte?
ja er zitten drie 12 v 21 watt lampen in die maar voor een deel worden aangestuurt.
gr max.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar