Volkswagen Touran: trekvermogen valt af en toe weg, geen storing bij uitlezen te vi

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,4 TSI

Touran van dochter verliest zo af en toe vermogen. Vaak tijdelijk van aard. Lijkt erop dat af en aanzetten contact wel helpt. Lijkt me geen distributieketting probleem. Meer motormanagement. Geen storing uit te lezen. 2 jaar geleden nieuw klepje in turbo gezet, toen wel een storingsprobleem aanwezig. Kan het een warmteprobleem zijn (vorige week weer begonnen)? Iemand een idee?

met groet,
Jan Willem

Jam Willem

Geplaatst door Jam Willem (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Leg eens precies uit hoe en wanner hij vermogen verkiest. En vermeld even ook de motorcode voor de zekerheid, deze staat op het distributiedeksel rechts op het blok vanuit de auto gezien net onder die plastieke pijp, kan zijn bmy op cav.
Als hij continue en structueel rond de 3000 toeren opeens minder vermogen geeft tijdens doortrekken dan is de oplossing het klepje vervangen die boven de 2e cilinder gemonteerd zit.
Maar ook kunnen het de bougie's zijn, draai (als je technisch ervaren bent) er eens 1 uit, eindigt het onderdeelnummer op alles behalve een B? Zo ja dan bougie's sowieso vervangen!
Verder zijn deze blokken zorgkindjes dus kan het vanalles zijn, verschilt van turbo tot defecte kleppen tot aan gebroken zuigers...

Jam Willem (0), 9 jaar geleden

Hallo Ricky,
Touran staat bij mijn dochter, dus dat duurt even. Als de klacht optreedt, wil hij vanaf het begin (bij 1500 toeren) nauwelijks trekken, en dat houdt hij dan km's. Soms is de klacht dan over na een stop. En dan gaat het weer weken tot maanden goed, kan de garage niets vinden. Het moet dus iets aan de aansturing zijn, zou je denken, geen permanent probleem.
Ik zal vrijdag motornummer en bougies proberen te registreren.
Met dank,
Jan Willem

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Bij dat toerental slaat normaal de compressor in die wordt aangestuurd door de waterpomp, daarop zit de magneetkoppeling die de compressor aanstuurd en deze wil ook nog wel eens stk gaan of kortsluiting veroorzaken maar idd even het motornummer want ik heb het eigenlijk de hele tijd over een twincharger. Zoals dit blok eruit ziet:


http://www.ausmotive.com/images/VW-Golf6...

Jam Willem (0), 9 jaar geleden

Hallo Rickey,
heeft even geduurd, eerst wat ziek en daarna auto met dochter mee op vakantie. Het gaat idd om de twincharger van het plaatje. Navraag leert dat er op vakantie extra moet worden teruggeschakeld zodat het toerental ruim boven de 3000 komt.
Zou best de magneetkoppeling/klep kunnen zijn die af en toe uitvalt, maar dat geeft toch zeker wel een foutcode bij uitlezen? Alleen vast te stellen via VW dealer uitlezing?
Met groet,
Jan Willem

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Lastig te zeggen want het kan aan meerdere dingen liggen maar vaak heb je dan wel een foutcode opgeslagen, dus die garage heeft geen foutcode gevonden?
Wat ik zei over die kortsluiting zou kunnen maar dan gaat de motor in noodloop (is totaal geen vermogen) dus dat denk ik dan weer niet aangezien je boven de 3000 toeren wel wat vermogen terug krijgt.
Ik denk eigenlijk een beetje aan cilinderoverslag (en dat kunnen vele oorzaken zijn bij dit type blok, van bougie's tot aan afgebroken zuigers).
Ook de omloopklep op de turbo zou soms kunnen weigeren maar dan krijg je alsnog een foutcode in het systeem als je hem laat uitlezen.
Denk goed idee om hem nu weer eens uit te laten lezen bij eventueel een andere garage.

Jam Willem (0), 9 jaar geleden

Hallo Rickey, ben nu bij mijn dochter in Dongen, is er een aan te raden garage of professional in de buurt? Net even met een koue auto gereden, geen klachten. Vakantieverhaal van schoonzoon: Na een half uur/3 kwartier zouden de problemen beginnen, nauwelijks mogelijk om in z'n 2 op te trekken, bij een heuveltje absoluut in z'n 1. Na een stop van een half uur blijft het probleem. De volgende dag, met weer een koude motor GEEN probleem, tot weer een half uur etc. rijden. Vanaf 3000 toeren gaat het weer veel beter. Conclusie: mechanische turbo werkt niet meer na een half uur. Nu nog een goed uitleesadres voor de diagnose?
Wellicht een betrouwbaar adres in de buurt van Dongen/Tilburg/Breda bekend?
Met groet,
Jan Willem

Jam Willem (0), 9 jaar geleden

Vandaag zelf na een rit van ruim een half uur geconstateerd dat vermogen onder de 3500 toeren wegvalt. Bij inspectie van de binnenste aandrijfband is er wat twijfel of die wel altijd gaat lopen als je wat gas geeft en de koppeling op laat komen (in zń 1 of 2). Dus toch de mangeetkoppeling?? Zonder storingsmelding??
Ik probeer morgen de auto uit te laten lezen bij de VW dealer.
Iemand nog een tip?
groet,
Jan Willem

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

In ieder geval moet je dat kleine riempje van de magneetkoppeling waterpomp/compressor zien gaan lopen als je de koppeling in hebt getrapt en dan dotje gas geven, je hoort dan normaal ook een "klik" op dat moment. Als je koppeling los hebt dan gebeurd er verder niets met die magneetkoppeling want de software heeft dan niet de intentie dat je wilt gaan optrekken. Kan ook zijn dat als je start/stop hebt dat je hem wel in z'n versnelling moet zetten voordat hij de magneetkoppeling pas inschakeld.

Jam Willem (0), 9 jaar geleden

Dank Ricky voor je reactie. Ik ben gisteren naar de VW garage in Oosterhout geweest, en ze hebben daar uitgebreid diagnosetests gedaan. Helaas geen storing kunnen vaststellen, en overigens ook de auto niet in storing kunnen krijgen, ondanks een half uur rijden. De magneetkoppeling lijkt gewoon te werken (althans gisteren), het enige wat nog zou kunnen is dat de magneetklep voor de laaddrukbegrenzing N75 nakijken en/of vervangen.Ik begreep dat die zo'n 56 euro kost, dus dat zou wel te doen zijn. Doch ook daar verbazing dat er dan geen storing opgeslagen zou zijn.
Wat mij wel weer verbaasde is dat een software update van het "motorregelapparaat" niet mogelijk bleek. Hoewel de pc aangaf dat er een update beschikbaar was, wilde hij die niet laden, met de mededeling dat de software versie al actueel is/was?? Ik heb de uitdraai van de handboekservicetechniek bladzijden meegekregen, en dan kun je wel lezen dat er bij/voor Touran 03C906032F .... geen update bestaat.........
In ieder zijn alle storingen (?) x keer gewist, en lukte het zoals gezegd niet om de klacht terug te krijgen, ook niet op de terugweg.
Iemand nog een tip of truc???
met groet,
Jan Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.