Goedendag,
Bij ongeveer 2000 toeren van de motor in de 3e en 4e versnelling trilt de auto stevig en dit gaat naar 2200 toeren over vooral als je rustig naar de 2000 toeren gas geeft en dan flink gas bijgeeft in dus de 3e en 4e versnelling.Deze auto zoals ik ben ingelicht heeft geen massawiel.Wat kan hiervan de oorzaak zijn.
BVBD Ron.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je bedoeld trillen bij het gasgeven,dan binnendste homokineten van de aandrijfassen versleten.
Ricky,
Waarom zou jouw Passat geen 2-massavliegwiel hebben?
17 jaar
Santa,
Ik heb een keer contact gehad met Paul Kelder en die zei volgens mij dat de passat van 1997 geen 2-massavliegwiel had.De latere modellen wel.Ik heb n.m.l een keer geinformeerd voor een complete koppeling en toen kwam het 2-massavliegwiel ter sprake en dit zou bij deze niet aanwezig zijn.
Ron
17 jaar
Okee, wilde het alleen ff weten omdat ik dit ook al eens gehoord had.
Ik weet alleen NIET per wanneer er dan WEL zo'n 2 massavliegwiel gemonteerd werd.
Dat trillen dat je voelt, is dat alleen bij accelereren?
Of ook bij gas loslaten?
17 jaar
Santa,
Ik heb net weer gereden en ik voel het als je vol gas geeft in de derde en vierde versnelling na het overschakelen bij ongeveer 2000 toeren en dan trilt de auto even en na ongeveer 2200 toeren is het weer weg.
Ron.
17 jaar
Hij doet het dus NIET bij het laten opkomen/aangrijpen van de koppeling....?
17 jaar
Nee de koppeling slipt niet of iets dergelijks,want dan zou het ook zeker in de 1e en 2e versnelling zijn maar ik heb dan het gevoel dat hij gemakkelijker door dit toerengebied heenkomt(bouwd sneller toeren op en dan merk je het niet volgens mij)Bij het opschakelen 3e en 4e versnelling gaat hij iets langzamer door dit toerengebied en trilt dan.
Ron
17 jaar
Bij welk toerental SCHAKEL jij dan?
17 jaar
Bij 3000/3500 toeren opschakelen maar dan valt deze natuurlijk terug naar ongeveer 2000 toeren en dan bij het gas bij geven begint het trillen.
Ron,
17 jaar
Hallooooo, je rijdt toch in een DIESEL?????
En bovendien: wanneer je bij zulke hoge toerentallen opschakelt, waarom laat je dan het toerental zo ver terugvallen?
Komt dit omdat je zo langzaam schakelt?
Wel eens geprobeerd om te schakelen met het "aftoppen" van het gas...?
17 jaar
Nou 3500 is misschien nog al hoog maar 2500 tot 3000 toeren komt toch regelmatig voor.Wat zijn anders de overschakel toeren?
Ron
17 jaar
2500 rpm max is wel voldoende. Kijk maar eens naar je koppelkromme. Het heeft geen zin om een diesel heel lang door te trekken in zijn toeren.
Maakt alleen maar meer lawaai en geeft misschien de INDRUK dat het sneller gaat, maar cijfers tonen anders aan.
17 jaar
Ben je bekend met het fenomeen "gas aftoppen voor het schakelen"?
17 jaar
Santa ik heb wel een vermoeden maar leg maar uit.
17 jaar
Vlak voor het moment dat je de koppeling intrapt, laat je het gaspedaal op dezelfde stand staan d.w.z. dat je het toerental even constant houdt.
Dan pas trap je de koppeling in en schakel je en laat je de koppeling weer aangrijpen.
Indien je dit vloeiend en snel genoeg doet, zal het motortoerental nagenoeg niet terugvallen maar voortzetten op het toerental behorende bij de naast hogere versnelling.
17 jaar
Bedankt voor de informatie ik zal het eens proberen.
Ron
17 jaar
Hierbij natuurlijk het gaspedaal ff "lossen" tijdens het schakelen, want anders schiet je toerental omhoog...!
Bovendien de pook NIET in zijn versnelling RAMMEN maar gewoon tegen de weerstand in duwen waarna de pook gewoon "plop-plop" in de volgende versnelling springt.
Tevens schakelen heel veel mensen nog exact volgens het H-patroon. Dit is NERGENS voor nodig!
Vanuit de 2e versnelling de pook UIT de 2e versnelling duwen. Hierrdoor springt de pook automatisch in de positie VOOR de 3e versnelling.
Hetzelfde geldt vanuit de 4e naar de 5e waarbij men dan gewoon moet duwen in de richting van het rechter voorwiel..............
17 jaar
Wanneer de auto getuned is kan het eerder voorkomen dat het vliegwiel trilt. De AFN is altijd voorzien van een tweemassa vliegwiel en dit wil echt weleens kapot. De AFN is juist door zijn variabele geometrie goed door te trekken. Wanneer je dit nooit doet gaat deze geometrie vastzitten.
Jos.
[quote=jos_br.5980]De AFN is juist door zijn variabele geometrie goed door te trekken. Wanneer je dit nooit doet gaat deze geometrie vastzitten.[/quote]
Dit vast gaan zitten komt volgens mij eerder door vervuiling via de EGR-klep dan door nooit door te trekken in de toeren.
EGR-klep afdoppen is al een goede stap. Evt. daarna de turbo reinigen kan ook nooit kwaad
17 jaar
[quote=Santa][quote=jos_br.5980]De AFN is juist door zijn variabele geometrie goed door te trekken. Wanneer je dit nooit doet gaat deze geometrie vastzitten.[/quote]
Dit vast gaan zitten komt volgens mij eerder door vervuiling via de EGR-klep dan door nooit door te trekken in de toeren.
EGR-klep afdoppen is al een goede stap. Evt. daarna de turbo reinigen kan ook nooit kwaad[/quote]
Tís wel off topic, maar de auto's die hier stevig gebruikt worden lopen altijd goed. Degene die "rustig" gebruikt worden geven eigenlijk de meeste problemen en hier is de variabele geometrie een mooi voorbeeld van.
Jos.
De auto's die "rustig" gebruikt worden, blijven doorgaans ook langer bij de eigenaar dan de auto's die, laten we maar zeggen "sportief" bereden worden.......
Zo is het dus nog maar de vraag of sportief rijden en flink doortrekken idd storingen aan de geometrie van het schoepenrad gaan voorkomen...........
17 jaar
Wanneer de auto's die ik bedoel langer dan 250000km (zelfs van 50000km) bij èèn eigenaar blijven.....
Jos.
Yeah, right...........
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar