Hallo.
Ik heb hier toch een raar probleem met een Touran TDi. 1.9 77kW 6 versn.
Bij deze auto begint de motor te trillen bij accelereren en alleen tussen de 1500 en 2500 toeren (zeg maar max. koppel)
Al het voor de hand liggende is al vervangen. Zoals ; aandrijfassen, 2-massa vliegwiel, versnellingsbak (was voor ander probleem hoor), compressie gemeten, verstuivers gecontroleerd en ringen vervangen, ECU is up to date, tandempomp met brandstoffilter vervangen en goede brandstof (kwaliteit).
We zitten nu eigenlijk een beetje vast. Ik heb wel eens gehoord dat sommige Seat's hier ook wel eens last van hebben.
Klinkt het iemand bekend in de oren ?
Bedankt.
Geplaatst door JanT5138 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
20 Reacties
jan T (5) PRO, 15 jaar geleden
jan zitten er geen storingen in want het wil nogal eens gebeuren dat de draad bundel onder het klepdeksel voor deze problemen zorgt alleen vind je dat terug in het storing programma.
groetjes jan.
JanT5138 (0) PRO, 15 jaar geleden
Oh ja dat had ik nog vergeten erbij te zetten ja.
Ook de adapterkabelboom in de cililnderkop is vervangen zonder resultaat.
Toch bedankt.
marcel7031 (0) PRO, 15 jaar geleden
Ik hoorde laatst iemand met een multiriem die op die toerentallen ging klapperen. Wellicht dat de distributie gek doet met bv ook klapperen.
Je zou haast een vermogensbank regelen om deze (rij)condities na te bootsten zodat je onder de kap kan meekijken en -meten. Wat let je?
Met alle respect, al een echte VAG tester erop gehad?
succes, ben benieuwd.
johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden
heb je de verstuivers gecontroleerd in de meetwaarden tijdens het rijden?
JanT5138 (0) PRO, 15 jaar geleden
Ja heb ik gedaan, zowel stationair als bij deel-en vollast. Meetwaardeblok 13 en 23 dus.
Toch bedankt voor het meedenken.
Jan
CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden
controleer de fusee kogels ens goed
heb dit met een a6 en 100 gehad
leek allemaal ok maar toch
kogel vervangen en over
jos-br (0) PRO, 15 jaar geleden
Is de auto getuned?
Jos.
mariani (0), 15 jaar geleden
en dit met een auto uit 2007 ??????????
jos-br (0) PRO, 15 jaar geleden
[quote=mariani]en dit met een auto uit 2007 ??????????[/quote]
Waarom niet??? Ik heb hier dit soort auto's gehad met deze symptomen.
Jos.
mariani (0), 15 jaar geleden
is er dan geen fabrieksgarantie ofzo?
JanT5138 (0) PRO, 15 jaar geleden
Het inderdaad fabrieksgarantie maar dan moeten wij het nog wel oplossen.
De auto is niet getuned en dus is de oplossing nog niet gevonden.
Fusee en stuurkogels zijn aan beide kanten in nieuwstaat.
Weer bedankt voor het meedenken.
Jan
ricky (0) PRO, 15 jaar geleden
Leg is uit wat voor trilling het is,is het meer schokken of is het een snelle trilling?
Wordt de trilling meer naarmate je meer gas geeft?
Hoor/voel je ook resonantie tijdens die trilling?
Enz.
JanT5138 (0) PRO, 15 jaar geleden
Het lijkt in eerste instantie op een defecte binnenste homokineet, maar het is vooral voelbaar bij hogere versnellingen (4,5,6).
Zeg maar op het moment dat de motor het meeste koppel moet leveren. 1500-2500 omw/min.
Het lijkt dan wel of er 1 cilinder wegvalt. Maar de motor heeft voldoende vermogen en koppel en er valt dus geen 25 % weg.
JanT5138 (0) PRO, 15 jaar geleden
Gevonden, op aanraden van de importeur, de cilinderkop vervangen !
Helaas geen afwijking gevonden, maar wel opgelost.
Ongelofelijk zeg.
Bedankt voor het meedenken.
jan T (5) PRO, 15 jaar geleden
nou jan dat is mooi als de importeur je dat advies gegeven heeft zal het wel meer voor gekomen zijn.
groetjes jan.
marcel7031 (0) PRO, 15 jaar geleden
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe je het financieel opgelost hebt. Garantie/coulance bv?
Puur uit belangstelling. Ik kan mij voorstellen dat je voor de klant echt alles uit de kast hebt gehaald. Echt fantastisch.
gr marcel.
JanT5138 (0) PRO, 15 jaar geleden
Marcel, er is een deel onder volledige garantie vergoed en de rest is commercieel opgelost.
Al met al is de klant geheel vrijgepleit van kosten.
Soms moet je gewoon investeren om je goede naam te houden. ;)
Gr Jan
jos-br (0) PRO, 15 jaar geleden
Klasse Jan! Is er ook iets te zien aan de kop? Of misschien een oorzaak aangewezen door de importeur?
Jos.
JanT5138 (0) PRO, 15 jaar geleden
Nee Jos , helaas was er niets te zien aan de kop, ook mochten we geen tijd spenderen om te zoeken.
De cilinderkop moest gelijk terug omdat het een ruildeel is !!
Ook is er geen oorzaak door de importeur gegeven.
De eerstvolgende keer dat we contact hebben met de importeur ga ik een oorzaak afdwingen ;)
Toch leuk, al die interesse van jullie.
Ik ga mijn best doen hoor.
Jan
RPC (0), 15 jaar geleden
Ook ik heb dit probleem gehad, met een 2 liter AZV: in elke versnelling rond 2000 rpm met een beetje vermogen erop een vervelende trilling uit de motor (en dus resonantie door de hele auto). Vooral onder belasting zoals met een caravan was dit goed merkbaar omdat het toerental waarbij dit gebeurde langzamer wordt "gepasseerd". Van alles is er ook vervangen of gecontroleerd: motorrubbers, TMV, turbo, uitlaatbevestiging en vele ECU-updates maar geen resultaat.
Ik had me er al bij neergelegd, totdat afgelopen mei met 110000 de distibutieriem, multiriem/spanrollen en waterpomp zijn vervangen: klacht is weg.
De WP is vernieuwd omdat deze "verdacht" was en wisselen weinig meerwerk; distributieriem vanzelfsprekend op voorschrift (120 dkm) en de multiriem qua leeftijd (4 jaar). Enige afwijkend waren dus de span/looprollen; deze hadden volgens de dealer een "zwaar punt". Zou dit dan alle ellende hebben veroorzaakt?