Volkswagen Bora: Trillende/schokkende motor bij stationair draaien

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI ASZ

Goede avond,

Mijn auto vertoond sinds een langere tijd het probleem dat de motor nogal fors trilt/schokt tijdens stationair lopen.
Dit probleem doet zich eigenlijk alleen voor bij een koude motor.
Verhoog ik het toerental met 50 à 100rpm dan is het weg.

Er zijn geen storingen aanwezig in het motormanagement
Inspuitwaarden zijn correct
PLD passingen in de kop zijn niet uitgeslagen verwacht ik, gezien de auto elke morgen start zonder problemen. Ook naar een paar dagen stil te hebben gestaan.

Allereerst heb ik het bekende kabelboompje van de PLD's vernieuwd, dit gaf geen resultaat.
2 maanden geleden mijn 2mv + koppelingset vernieuwd (Sachs), maar ook hierna is het probleem niet weg.

Motorsteunen heb ik visueel gecontroleerd, maar deze lijken gewoon in orde te zijn.

Iemand die het zelfde mee heeft gemaakt, of weet waar ik het nog kan zoeken?

Ik stoor me er niet zo zeer aan, maar het zou mooi zijn als ik het toch een keer zou vinden.

Mocht verdere setup van toepassing zijn, bij deze:
1.9 TDI ASZ
GT1749VB Turbo (ARL)
2,5 Downpipe (Hangt nergens tegen aan)
Momenteel origineel management.
Verder is alles origineel.

Alvast bedankt voor de reacties!

Emiel64

Geplaatst door Emiel64 (0) PRO , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Dus met warme motor voel je het niet meer? Of ook nog wel een beetje?
Maakt de buitentemperatuur ook nog uit?
De motor klinkt ook nog zoals hij hoort? Geen getik oid?
Je oliepeil stijgt ook niet? En peilstok ruikt niet naar diesel?

Je zou eens compressie kunnen meten.
Motortemperatuursensor zou je kunnen vervangen.
Wat ook kan schelen is de timing van nokkenastandwiel, je kan deze verstellen dmv de 3 boutjes dus je zou kunnen kijken of hij wel 100% op tijd staat.
Je kan ook de motor eens ondersteunen en de beide motorsteunen eens oplossen en net ff anders weer vastschroeven, kan zijn dat blok/steun onder spanning hangt.
Wat gebeurd er als je dat schokken voelt en je zet hem in z'n 1 en goed op de handrem en laat de koppeling opkomen net tot het punt dat hij wil wegrijden en je houdt pedaal zo, voel je dan minder schokken? Worden die schokken zeg maar dan gevlakt?

Emiel64 (0) PRO, 9 jaar geleden

Thnx voor de reactie Richard.

Buitentemperatuur maakt amper tot geen verschil. Wellicht dat het iets minder is wanneer het warm weer is, maar het is me in elk geval niet opgevallen.
Motor is gewoon 100% fris. Geen getik en/of andere gekke geluiden.

Oliepeil stijgt niet, PLD's lekken niet door. Zit dus ook geen dieselgeur aan de olie.
Verder is het olie verbruik ook 0 op 15.000km

Compressie zou ik eens kunnen meten! Dat heb ik nog niet gedaan.
Motortemp sensor is nu +-2jr oud (OEM VW).
Ook heb ik nog niet gecheckt of dat de motor 100% op tijd staat, maar over 10.000km is de distributieset weer aan de beurt, dus dat pak ik tzt wel even mee.

Dat van de motorsteunen is ook een goed plan, dat zal ik volgend weekend eens even proberen!

Wanneer ik de auto in de versnelling zet, handrem er op heb, en de koppeling langzaam op laat komen tot dat hij begint aan te grijpen dan worden de trillingen inderdaad gevlakt, maar dat kan ook komen door het inzakken van het toerental. Dat is lastig te peilen in elk geval..

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Ja tis lastig te zeggen zo vanachter de pc, dit is toch zoiets van dat je het zelf even moet voelen en horen om gerichter iets meer erover te kunnen zeggen denk ik. Dan kan je beter voelen of dat geschok komt door bijvoorbeeld het 2 massa vliegwiel (maar zal gerust niet aangezien hij al is vv) of dat het de motor zelf is die dit veroorzaakt door de egr klep of wat dan ook.

Je kan eens een dieselreiniger proberen of brandstoffilter vervangen, beetje de simpele dingen zeg maar.

Emiel64 (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik snap wat je bedoelt Richard. Het is inderdaad lastig oordelen, en in mijn geval ook lastig uitleggen.
Mijn vraag was dan ook meer of dat er meerderen rond lopen die dit probleem al eens ervaren hebben.

Brandstoffilter is nu een jaar (30.000km) oud, dus die vernieuw ik sowieso komende week.
Bij de beurt giet ik standaard een flesje forté leeg in de tank.
EGR is afgedopt, sorry dat had ik niet vermeld.

Ik ga gewoon eens verder zoeken. In elk geval bedankt voor de tijd, moeite & tips!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.