close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Touran: Trilling / resonantie bij max. koppel

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI 74kW (100PK)

Ik heb twee weken terug een VW Touran 1.9TDI 74kW (100PK) van 01-2004 met 184.000 op de teller gekocht.
Dit is het 2003/2004 model. Daarna kwam het 2004/2006 model met 105PK op de markt.

Daarvoor heb ik een Golf IV Variant en een Golf IV Hatchback gehad. Ook allebei 1.9TDI en uit 2004.
Deze motoren liepen soepel zonder trillingen / resonantie. Niet voelbaar in het stuur of dashboard.

De Touran loopt toch wat rauwer. Er zitten wat meer trilling in de auto / motor bij optrekken.
Na wat meer kilometers te hebben gereden, lijkt de zwaarste trilling ergens rond de 2000 toeren te zitten, het max. koppel.
Als ik dus vanuit de eerste versnelling optrek van 1000/1500 toeren tot 2500 toeren (rustig dus, met half gas) en doorschakel tussen deze toeren naar de 6de versnelling, trilt hij dus het zwaarst rond de 2000 toeren. Na de 3de versnelling wordt dit minder, als de auto dus wat snelheid heeft.
Als ik in de versnellingen doortrek boven de 2500 toeren dan is het weg.

Het is geen schokken, kloppen of schudden, maar echt trillen van de motor. Een soort van grove resonantie die je een klein beetje in je stuur voelt
en het dashboard trilt wat. Is dit Touran eigen? Of kan er toch iets motorisch aan de hand zijn?
Hij schakelt verder prima en heeft geen rare bijgeluiden in de motor of versnellingsbak.

Bij mijn Golf IV heb ik ook een trilling in het blok gehad, die wat erger was, dit bleek het vliegwiel te zijn. Geen leuke kosten.
(scheelde me 500,- euro!) voor een vast vliegwiel en heeft daarna perfect gelopen!
De trilling in de Touran is minder heftig, maar zou dit een begin kunnen zijn van een versleten vliegwiel? Ik heb nu nog Bovag-garantie, dus wil eventuele problemen snel opgelost/gemeld hebben natuurlijk. En zelf flink geld neer moeten leggen heb ik natuurlijk niet zo'n zin in bij een net aangekochte auto.

Ik wil toch nog wat extra kilometers maken en testen voordat ik weer bij de dealer aanklop. Ik wil gewoon met een goed verhaal aankomen.
De auto daar neerzetten en zeggen 'kijk maar, hij trilt' heb ik slechte ervaringen mee. Dan rijden ze er een keer mee en krijg ik alleen maar te horen 'dat hoort zo, doen ze allemaal', dat is dan 80,- euro a.u.b.. Wil graag zelf al zaken uitsluiten en dus met een goed verhaal kunnen komen.
Nog tips of iets dergelijks waar ik op moet letten bij het rijden/testen? Is het vliegwiel te testen zonder de boel uit elkaar te halen?
Hoe wordt een vliegwiel normaal gesproken getest door de garage?

Hij lijkt in eerste instantie dus wat rauwer te lopen/klinken in de eerste 3 versnellingen bij max. koppel dan mijn Golf IV's. Misschien de bouw van de Touran/motorcompartiment? Of het feit dat hij ook 200kg zwaarder is dan de Golf en er gewoon meer aan moet trekken?

Heel verhaal voor misschien iets niet noemenswaardigs..

[b]EDIT:[/b]
Ik vergeet helemaal te melden dat de topsnelheid geen 177km/u bedraagt. Hij loopt door tot de 150 en daarna moet hij moeite doen om de 160 te halen. Nog zoiets waarvan ik niet het idee heb of dat normaal is bij een Touran. De Golf haalde ook de top niet, maar reed wel harder dan 160.
Het voelt niet alsof hij beneden de 140 in houdt of zo, maar de top is niet haalbaar!

Geplaatst door

Lithje (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de neus van de auto gaat schudden bij alleen gas geven dan probleem in de aandrijfassen.(binnendste homokineten).
Als het een felle snelle trilling is dan kan het inderdaad aan het vliewiel liggen.
Hoor je ook gerommel uit het blok bij stationair wat weer weg gaat als je de koppeling intrapt? Dan 9 van de 10X vliegwiel.
En inderdaad vind ik deze motoren ook rauw,hoort zo.
Beste is om een dealer of goede garage het te laten voelen,vanachter de pc zijn dit soort problemen lastig te beoordelen.

ricky 10
badge

14 jaar

Zoals jij het nu beschrijft blijft alleen het rauw lopen over. Geen schudden.
Het is wel een snelle trilling, maar weer geen gerommel uit het blok bij stationair.

Ondertussen is probleem 2 erbij gekomen. De kachel werd vanmorgen pas na 20km warm terwijl na 5km de motor al op 90gr. stond.
Vanmorgen de auto gestart, ontwaseming-stand aan en op 'HI' gezet. Daarna uitgestapt om ijs te krabben.
Na 5sec. begon in eens iets te 'janken' onder de motorkap voor een 3sec. waarna ik alleen nog even getik hoorde.
Klonk als een startmotor die nadraait terwijl de auto al loopt, zo'n jankend geluid. Het eerste wat me te binnen schiet: aircopomp?
Dus aangezien hij toch naar de garage moet nu, leg ik meteen bovenstaand 'trillings-probleem' voor.

We zien het wel weer.

Lithje 0

14 jaar

Wil er toch nog even op terug komen..

De motor trilt nog steeds bij max. koppel. Het is een lichte trilling die je aan het stuur voelt en het dashboard, gewoon erg rauw. Het dashboard gaat er licht van trillen en dus een rammelend geluid maken.

Nu voel ik ook een lichte trilling / kloppend 'iets' aan mijn koppelingspedaal. Als je het pedaal dus licht indrukt en ingedrukt houdt (niet helemaal tot beneden indrukken, maar net bovenin) dan klopt het pedaal iets. Druk je hem verder naar beneden dan is het weg.
Is dit normaal? Of heeft dit ook weer iets met bovenstaand probleem te maken..

Morgen gaat hij dus naar de garage voor het kachel probleem, maar het 'trillingsprobleem' zal nog even moeten wachten aangezien ze eigenlijk voor de kachel al geen tijd hadden op korte termijn. Naast de kachel moet ook nog een sterretjes in de ruit gemaakt worden (opleverpunt) en de achterlichten zitten vol met vocht (opleverpunt). De motortrillingen maar verderop in de garantie ;) Ze weten er in ieder geval van..

Lithje 0

14 jaar

Zou die klacht van die trilling gewoon erbij melden als je hem brengt (is eigenlijk de belangrijkste klacht die je hebt),is heel normaal.

ricky 10
badge

14 jaar

Heb de klacht alsnog doorgegeven.. De auto 3 dagen bij de dealer gehad vanwege het 'kachel-probleem' en de cilinderkop blijkt kapot te zijn!

Morgen komt er een nieuwe op. Benieuwd of de Touran dan wat rustiger loopt (zonder trillen) en of het wat warmer wordt!?

De eerste auto die ik met garantie heb gekocht.. dat gaan we toch maar eens vaker doen denk ik ;)

Lithje 0

14 jaar

Ok,en weet je ook wat er stuk zou zijn aan de kop?
Pompverstuiverboring uitgesleten? Of iets met klepstoters/nokkenas?

ricky 10
badge

14 jaar

Nog niet.. maar dat krijg ik vanmiddag vast te horen!

Als ik hier op Problemcar kijk dan willen de cilinderkoppen nog wel eens scheuren??

Lithje 0

14 jaar

[quote=Lithje]Als ik hier op Problemcar kijk dan willen de cilinderkoppen nog wel eens scheuren??[/quote]
Klopt,alleen gebeurt dat bij de 2.0 tdi en heb zelf nog niet gezien bij de 1.9 tdi vandaar dat ik het vraag,maar we zullen het horen.

ricky 10
badge

14 jaar

Zoals ik in het andere topic al aangegeven heb. Er zat een scheurtje in de cilinderkop. Zit nu een nieuwe kop op en de verwarmingsproblemen zijn hierdoor opgelost. Ook het trillen lijkt nu minder te zijn, hij loopt net weer wat rustiger. Er zit nog steeds en resonantie bij het max. koppel, maar dat lijkt me op dit moment gewoon bij de auto te horen. De monteur was er zelf niet, dus moet nog even bellen wat ze allemaal nog meer gecontroleerd hebben. Het vliegwiel bijvoorbeeld.

Ook de topsnelheid lijkt wat hoger te liggen. Gister op de terugweg reed hij vlotter naar de 160 dan voorheen. Misschien ook iets te maken met de sterke wind, maar dat ga ik nog wel testen. Hij reed gister in ieder geval al 165, meer snelweg had ik niet om te testen.

Lithje 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.