Volkswagen Touran: Motor snel warm, kachel blijft koud

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI 74kW (100PK)

Ik heb het volgende probleem.

De motor is snel op temperatuur, maar de kachel blijft koude lucht geven.
Na +/- 20km wordt de lucht pas een beetje lauw.

Climat Control uitzetten, Econ-stand aan/uit helpt allemaal niets.

Als de lucht eindelijk een beetje lauw is, dan wordt die direct weer koud als ik stil sta voor een stoplicht bijvoorbeeld.
Ga ik rijden, dan wordt die direct weer lauw. Echt warm wordt het nooit.

Vorige week bij het krabben van de ruiten had ik de ontwasemingstand aan staan op 'HI' en volle snelheid.
Tijdens het krabben hoorde ik een ontzettend hard gejank onder de motorkap uitkomen, gevolgd door een beetje tikken.
Klonk hetzelfde als je de startmotor door laat draaien terwijl de auto al loopt. Toen ik de kap open had, was het gejank en tikken al weer weg.

Verder blijft de temperatuur van de motor continue netjes op 90gr. Ook het verloop van koud naar 90gr. is volgens mij normaal (+/- 5km)

De dealer gebeld, maar die heeft pas over 2,5 week tijd voor een reparatie. Collega dealers hebben het nog drukker!


Iemand enig idee? En is het verstandig om nog 2,5 week zo door te blijven rijden? Ook i.v.m. de kou nu?
Ik ben altijd huivering voor verdere schade.

Lithje

Geplaatst door Lithje (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik ga denken aan een defecte waterpomp (schoepen los van de as).En als dat het geval is dan moet je niet meer gaan rijden,ook vanwege dat bijgeluid wat hij opeens gaf.
Je kunt hem ook bij de dealer laten staan zodat hun er naar gaan kijkjen als ze even tijd hebben,grote kans dat dat sneller is dan 2.5 weken.

Lithje (0), 14 jaar geleden

Dat bijgeluid heb ik daarna niet meer gehoord. Heb de dealer gebeld en het is niet eerder dan volgende week voordat ik de auto daar kwijt kan.
Ik moet hem dan 3 dagen laten staan zodat ze 'tussendoor' een keer kunnen kijken wanneer het hun uit komt. Dat wordt dus nog een week zo rondrijden.

Maar wat zijn nog meer herkenningspunten van een kapotte waterpomp? Verliezen van koelvloeistof? Tot nog toe pas 1x bij hoeven te vullen.
Met een kapotte waterpomp loopt de auto toch heet? Tot nog toe blijft de temperatuur netjes op 90gr. staan. Loopt ook met een koude motor binnen 5km naar de 90gr. Blijft niet hangen rond 75gr. wat je bij een kapotte thermostaat wel eens kan hebben toch?

Dat is dus het rare. De rest van de motor lijkt gewoon goed te draaien/werken. Het is puur de kachel die niet warm wordt. En dat rare jankende + tikkende geluid wat ik 1x gehoord heb, net na koude start. De dealer vertelde me aan de telefoon dat het geluid van een apparaat af kan komen (rechts voor geloof ik) welke zorgt dat jij warme lucht krijgt ondanks dat de motor nog koud is. Het kan zelfs zo zijn dat daar rook bij vrij komt. Nou, ik heb geen rook gezien. Weet ook niet over welk onderdeel hij het heeft.

Na wat rond gelezen te hebben, kom ik zaken tegen als defecte verwarmingsklep, verstopte kachelradiator, zekering climat control defect van elektrische verwarmingsklep (moet ik nog controleren mocht die er zijn), thermostaat climat control defect..

In hoeverre kan de koppakking hier iets mee te maken hebben? Kom ik ook wel eens tegen in mijn internet-zoektocht.

[b]EDIT[/b]
Net toch even het koelvloeistofpeil gecontroleerd. Ik kon in eerste instantie van buiten niet goed zien hoe hoog die stond. Vloeistof is namelijk licht groen/geel.. (mijn vriendin had beter de rode kunnen nemen ;)
Ik denk ik draai de dop open. Tijdens het losdraaien klonk er een hard gesis, tankje was dus vacuum gezogen.
Direct daarna gooide hij vanuit het systeem koelvloeistof in het tankje. De motor was overigens koud, 5 uur stil gestaan.
Is dat normaal? Weet wel dat je met een warme motor uit moet kijken. Maar met een koude? En hoort hij vacuum te zuigen?

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat je zelf wel even kunt testen om te kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn is:

Draai voorzichtig de dop los totdat alle druk eraf is,dan het kleine slangetje die bovenop reservoir zit loshalen en richting opening richten.
Dan motor starten en er moet nu een redelijk straaltje koelvloeistof uit dat slangetje komen,als er echt 1 minuut ofzo niks uitkomt dan is waterpomp defect,dat slangetje is trouwens de terugvoer van het circulatiesysteem.

Dat de druk na een paar uur nog zo hoog is is wel heel vreemd.Koppakking bij deze motor komt eigenlijk nooit voor maar zou kunnen natuurlijk,misschien als gevolg.
De dealer zat het wel over een standkachel hebben denk ik,maar die heeft niets met jouw probleem te maken.
Als er echt niks uit dat slangetje komt dan moet je niet meer gaan rijden want dan heb je geen circulatie in de motor.
Dat de motor op temperatuur blijft komt doordat een diesel heel lang duurt voordat hij warm is en zeker met dit weer,maar als de pomp stuk is dan gaat hij zeker na een tijd te heet worden.

golfprobleem (0), 14 jaar geleden

Je waterpomp is kapot, hij hoeft niet te lekken, koude kachel komt meestal omdat je water niet rondgepompt word.

Je temperatuur kan heus wel hetzelfde blijven, maar als je eenmaal een groot stuk moet of een caravan moet gaan trekken kan je waterpomp het helemaal begeven. Nu lekt ie niet maar over twee dagen kan ie wel weer eens lekken, totdat ie het begeeft gaat het zo door.

Waterpomp hoor je meestal wel wat piepen en morren als ie kapot is, hij draait niet zo lekker mee dan, hij kan ook vastslaan hoor, als ie vastslaat dan slaat je riem ook vast hoor dus zou maar gauw even laten maken.

Marco

Lithje (0), 14 jaar geleden

Dat klinkt inderdaad wel serieus ja. Morgen toch maar weer eens bellen.. dat is de vierde keer al deze week. Echt blij zijn ze niet met me volgens mij!

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Maar aan de andere kant moeten ze juist blij zijn met je,vooral in deze tijd.

Lithje (0), 14 jaar geleden

De motor was ondertussen koud sinds vanmorgen dus had mooi de tijd om de waterpomp te checken volgens bovenstaande beschrijving.

Het bovenste slangetje losgekoppeld van het tankje en in de vulopening gehangen. Motor gestart en er kwam netjes binnen 1 sec. een constant stroompje koelvloeistof uit lopen. De waterpomp werkt dus nog wel, de koelvloeistof wordt rondgepompt.

Vanmorgen werd de kachel ook iets sneller warm. Na 5km motor 90gr. Na 10km werd de kachel al lauw i.p.v. na 15/20km.
de kachel werd ook iets warmer dan lauw, maar nog niet gewoon goed warm. Bij stilstand wordt de lucht gewoon weer kouder.

Vooralsnog kan de auto volgende week dinsdag naar de garage. Aangezien de waterpomp nog wel netjes rondpompt durf ik nog wel te blijven rijden (denk ik).

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Herhaal dat met dat slangetje nog eens maar dan op het moment dat de kachel weer koud aan het worden is,maar let op de druk die op reservoir staat met loshalen of losdraaien van de dop!!!
Kan namelijk zijn dat het plastieke schoepenwiel wel meedraait bij koude motor maar niet of half bij warme motor.

Lithje (0), 14 jaar geleden

De kachel was koud (auto 5 uur stil gestaan) toen ik dat met het slangetje probeerde.
Je bedoelt nu met een warme motor proberen dus?

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja bij warme motor maar dan op het moment dat de kachel weer wat kouder gaat blazen terwijl de motor warm is.

Lithje (0), 14 jaar geleden

Oh zo, dat ga ik morgen meteen checken.. gaat vandaag niet lukken!

Lithje (0), 14 jaar geleden

Nou, vanmorgen met een warme motor willen checken.. leek me niet verstandig.

De motor was echt goed warm, duurde weer lang voordat de kachel warm werd. Kachel werd koud bij stilstaan, motorkap open, voorzichtig de koelvloeistof dop losdraaien tot hij begon te sissen. Tijdens het sissen liep het reservoir vanaf het max. peil vol tot bijna de boven. Uiteindelijk kwam er dus toch koelvloeistof langs de dop op lopen. Niet verstandig dus met die hete vloeistof. Heb de dop er maar weer op gedraaid.

Is het normaal dat de koelvloeistoftank helemaal vol loopt bij een warme motor als je de dop eraf draait?
Heb het dus uiteindelijk niet kunnen controleren..

Morgen gaat hij overigens naar de garage dus ik heb me er maar bij neergelegd. Hopen dat ze met een oplossing en vooral een goed verhaal komen!

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Klopt wel dat de vloeistof omhoog gaat als er lucht bij het systeem komt.
Die dop zorgt ervoor dat het kookpunt wordt verhoogt van 100 naar 110 graden,dat kan omdat het een afgesloten systeem is.
Ga je de dop losdraaien dan is het systeem dus niet meer afgesloten omdat er lucht bij kan en dan is 100 graden weer het kookpunt en dan begint de koelvloeistof te koken,dus stijgen in het reservoir.
Maar idd de conclusie van die garage maar afwachten.

brunovanderjeught (0), 14 jaar geleden

Is de wagen nieuw gekocht door u, of tweedehands, het kan zijn dat er ooit een lek in de radiator is geweest,en dat er een middel tegen lekken is bijgevoegd in het koelwater. Die produkten doen het lek wel dicht, maar doen ook de zeer kleine doorgangen in de kachel verstoppen, en dan krijg je natuurlijk geen verwarming.

Lithje (0), 14 jaar geleden

De auto is tweedehands gekocht.. er staat nu zo'n 184.000 km op de teller.

Maar heb net de dealer aan de telefoon gehad nadat de auto daar 3 dagen heeft gestaan. De cilinderkop blijkt kapot te zijn!
Ondertussen is er een nieuwe besteld, en die zou morgen binnen moeten komen. Ondanks dat ze geen tijd hebben, wordt hij toch gemaakt.
Als ik er mee verder rijdt, dan is de kans groot blijkbaar dat ik meer 'sloop'..

Dat zou alle problemen moeten veroorzaken. Ook het trillen van de motor, wat ik in een ander topic beschreven heb.
Afwachten dus of alle problemen verholpen zijn na de reparatie.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Ben benieuwd.

brunovanderjeught (0), 14 jaar geleden

Dat ben ik ook.

Lithje (0), 14 jaar geleden

Er bleek een klein scheurtje in de kop te zitten. De verstuivers stonden niet helemaal 100%, maar nog wel binnen de grenswaarden. Geen idee of dat los staat van de gescheurde kop of dat het allemaal met elkaar te maken heeft. Alle problemen lijken nu opgelost te zijn. Zelfs het trillen in de motor is iets minder geworden heb ik het idee. Ik ben weer happy! Ben er nu toch wel achter gekomen dat het niet onverstandig is om garantie op je auto te hebben bij aankoop.

Heb nu al voor 6000,- euro 'schade' gehad op een auto van 10.000,-..... Balen voor de dealer, maar ja.. that's all in the game!
De dealer had dit in ieder geval niet verwacht toen ze de auto inkochten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.