auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III : Trillingen bij 800 toeren

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AEE

Hallo,

Al geruime tijd heb ik in mijn golf 3 een trilling zitten bij +/- 800 toeren.
Elke keer als de motor bij de 800 toeren komt is de trilling voelbaar.
Je voelt de trilling in de hele auto.
Ook stationair lopend voel ik veel kleine trillingkjes misschien heeft dit verband met elkaar.

Als de motor warm is draait hij stationair 700 toeren. Als je dan bijvoorbeeld moet remmen voor een stoplicht valt hij terug naar stationair en voel je dus steeds die trilling bij 800 toeren.
Wanneer de motor bijvoorbeeld 70 graden is komt het stationair toerental rond de 800 en tril je je stoel uit :P

De trilling heeft niks te maken met de aandrijving want het is ook voelbaar als de auto stilstaat en niet in versnelling staat.

Ik dacht zelf aan motorsteunen.
Ik denk ook dat er iets kapot is aan de uitlaat. aangezien er een klein rammeltje inzit. Zou het kunnen dat er een te grote tegendruk is vannuit de uitlaat ?

De hele ontsteking inclusief rotor en verdeelkap zijn al vervangen.

Bedankt !

Geplaatst door

marco008 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

tank eens wat duurdere benzine => 98 octaan, loopt ie veel lekkerder op. Is gewoon een feit bij deze motoren.

Mercury 0
badge

14 jaar

Ik denk niet dat het hiermee te maken heeft. Ik heb weleens 98 getankt en daar was geen verschil mee tegenover euro 95.

Ik las ergens een stukje over een resonantiefrequentie van een motor, zou dit hier iets mee te maken kunnen hebben ?
Dit zou dan weer te maken kunnen hebben met motorsteunen ? of de Uitlaat ?

Wie weet wat dit kan zijn?

marco008 0

14 jaar

Rammeltje in de uitlaat zou uit de katalysator kunnen komen. Er kan een deel van het binnenwerk los gekomen zijn.
Klop eens op de katalysator, wel met koude motor!

oldford 0
badge

14 jaar

hij loopt sowieso al te langzaam, 700 t0eren stationair is te weinig... 850/900 is normaal. Deze motoren lopen veel mooier op 98, maar ja wie ben ik, ik heb daar geen ervaring mee natuurlijk (hebben d'r tig in onderhoud en ja, ik kan zo de 95 r tankers eruit halen, die staan stationair allemaal heen en weer te galloperen ...)

Mercury 0
badge

14 jaar

Zou het iets te maken kunnen hebben met het vliegwiel ?
Of met de lambdasensor ? Want mijn katalysator is nog niet zolang geleden overleden !

marco008 0

14 jaar

Er is geen oorzaak gevonden en gerepareerd voor het sneuvelen van die katalysator?

oldford 0
badge

14 jaar

Dat rammeltje kan ook het hitteschild onder je kat zijn.

Het rammeltje is zeker van de kat zelf want de stukjes die loslaten zijn ook naar mijn middendemper geschoten dus die staat ook te rammelen nou. :(
De kapotte katalysator zit er nog onder, heb ik nog niet laten repareren.
Ik heb wel een tijdje moeilijk kunnen starten bij nat weer, misschien is hij tijdens het misfire-en van de motor beschadigd geraakt. heb ook nog een nieuwe ( 2e hands) lambda sonde liggen.

marco008 0

14 jaar

Heb je nog een bobine met verdeler of Dis-bobine (dus niet een bobine per cylinder rechtstreeks op de bougie)?
Zo ja, vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat dan de dealer of goede universeel dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Vooral luchtmassameter en lambda sondes.
Als je een goede lambdasonde hebt zou ik die erin draaien. Voorzichtig en met een hoop kruipolie, je wilt niet het schroefdraad vernielen.

Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

oldford 0
badge

14 jaar

een golf 3 met een aee heeft geen disbobines, maar een verdelerkap met rotor en kabels. Tsja, een auto die geen goede verbranding heeft, een probleem met het emmissiesysteem en een uit elkaar vallende kat, daarvan vindt je het vreemd dat ie wat beroerd loopt stationair? en dat ie wat schokt en rammelt?
Ik niet, zolang je dat soort zaken niet repareerd, kun je ook niet uitsluiten dat het daar in zit.....

Mercury 0
badge

14 jaar

Ik moet erbij zeggen dat ik bij het normaal rijden er eigenlijk geen erg in heb. De auto loopt eigenlijk normaal en houd ook niet in ofzo.
De auto trekt goed, haalt zijn top op de snelweg en verbruikt iets van 1 op 12 gemiddeld, normaal dus volgens mij.

Wat raden jullie mij aan om te doen ?
Eerst nieuwe kat + lambdasonde ( die ik al heb ) ?
Of eerst naar een garage brengen om de problemen uit te zoeken met evt. ontsteking ?

Is er misschien iemand in de buurt van Tilburg die me zou kunnen helpen ? of een goede garage weet in Tilburg ?

marco008 0

14 jaar

tsja, ff geduld dan maar....

Mercury 0
badge

14 jaar

Niet onaardig bedoeld hoor, maar ik probeer een vraag te stellen en jullie gebruiken mijn stukje forum om oude vetes uit te vechten ofzo ?
Iedereen probeerd te helpen, ook Oldford, en iedereen kan weleens iets vergeten, of niet weten !

Ik stel de vraag maar opnieuw:

Wat raden jullie mij aan om te doen ?
Eerst nieuwe kat + lambdasonde ( die ik al heb ) ?
Of eerst naar een garage brengen om de problemen uit te zoeken met evt. ontsteking ?

Is er misschien iemand in de buurt van Tilburg die me zou kunnen helpen ? of een goede garage weet in Tilburg ?

marco008 0

14 jaar

Marco,
Jouw vraag is voor ons vanaf deze afstand niet te beantwoorden, ik zit op een paar honderd kilometer afstand achter een scherm en kan niet direkt en live jouw auto zien en horen. Een goede garage in jouw omgeving zou ik ook niet weten, en zo een adres aangeven, dat is niet echt de doelstelling van de site.

Even snel een samenvatting van wat jij zelf zegt en allemaal denkt:

Als de motor warm is draait hij stationair 700 toeren. Als je dan bijvoorbeeld moet remmen voor een stoplicht valt hij terug naar stationair en voel je dus steeds die trilling bij 800 toeren.
Wanneer de motor bijvoorbeeld 70 graden is komt het stationair toerental rond de 800 en tril je je stoel uit :P

Zou het iets te maken kunnen hebben met het vliegwiel ?
Of met de lambdasensor ? Want mijn katalysator is nog niet zolang geleden overleden !

Het rammeltje is zeker van de kat zelf want de stukjes die loslaten zijn ook naar mijn middendemper geschoten dus die staat ook te rammelen nou. :(
De kapotte katalysator zit er nog onder, heb ik nog niet laten repareren.
Ik heb wel een tijdje moeilijk kunnen starten bij nat weer, misschien is hij tijdens het misfire-en van de motor beschadigd geraakt. heb ook nog een nieuwe ( 2e hands) lambda sonde liggen.

Ik moet erbij zeggen dat ik bij het normaal rijden er eigenlijk geen erg in heb. De auto loopt eigenlijk normaal en houd ook niet in ofzo.
De auto trekt goed, haalt zijn top op de snelweg en verbruikt iets van 1 op 12 gemiddeld, normaal dus volgens mij.

Wat raden jullie mij aan om te doen ?
Eerst nieuwe kat + lambdasonde ( die ik al heb ) ?
Of eerst naar een garage brengen om de problemen uit te zoeken met evt. ontsteking ?

Dit geef je zelf al aan, je kat is niet goed, je lambdasonde wil je al gaan vervangen (met een 2e handse, maar goed) , je motor loopt iets te langzaam stationair, en zal vast staan te galloperen zoals wij dat noemen, (af en toe even in toeren omhoog komen) dat is puur een gevolg van een verontreinigd brandstofsysteem, vandaar het advies om eens 98 of v-power te tanken, het verschil merk je niet door er even voor een paar tientjes bij je tank in te gooien, dat vermengt zicg met de 95 die er nog in de tank zit, en dat geeft geen effect. Je moet gewoon een tijdje doorzetten met die benzine te tanken, effect is vaak pas waarneembaar na een paar honderd , misschien wel 1000 km.

De hele ontsteking inclusief rotor en verdelerkap zijn al vervangen, betekent dit ook dat er nieuwe bougies (van het juiste type!!) en nieuwe bougiekabels op zijn gekomen?
Hoe heb je geconstateerd dat je lambdasonde niet goed functioneerd?
Is de auto uitgelezen? en wat waren dan de foutcodes.
Is het brandstoffilter ook wel vervangen recentelijk? is de brandstofdruk gecontroleerd? Heb je gekeken of je versnelingsbaksteun nog wel goed is, deze steunen gaan heel vaak (door leeftijd en olielekkage van de keerring van de bak) stuk. dat geeft ook een rammel.
Wij geven je wel een hoop oplossingen aan, maar als ze niet worden uitgevoerd, zal het probleem niet verdwijnen.

Dus als antword op je vraag, wat raden jullie mij aan:
#1 Zoek een vertrouwde garage op (vraag eens aan familie buren, kennissen kring)
#2 Laat de auto door een deskundige (die garage dan) beoordelen op wat zij zo horen, voelen, opmerken.
#3 laat de auto uitlezen, ik krijg ook vaak genoeg iemand die even aanschiet omdat er een lampje brandt, of omdat er iets vreemds is. ff de laptop of de scanner er aan en je weet (soms) meer. De 1 zal hier wat voor rekenen, de ander niet
#4 Tank nou gewon 98 of een benzine met toevoegingen in deze motor, loopt ie veel en veel mooier van.... Ik heb echt geen aandelen Shell zodat ik daar beter van wordt.
#5 Heb een beetje geduld, en herhaal geen vragen of zet nietszeggende vraagtekens neer, onder het motto van : nou, komt er nog wat van!!!
Dan had je zelf ook al fanatiek bijv de lambdasensor moeten gaan vervangen, dan had je dat al uitgesloten.

Ten slotte: een vete met OLDford, die is er niet, alleen geeft de man wel eens wat irriterende, nietszeggende antwoorden. Als je hem daarop probeert aan te spreken, en dat doe ik dan via de mail, dan reageerd hij nooit weer terug. De man heeft absoluut kennis van zaken, maar geeft dan een antwoord in dit geval wat hij ook zo had kunnen opzoeken, en wat 99 van de 100 profs hier op de site weten, bovendien verwijt hij MIJ dan niet te lezen, terwijl jij al aangeeft in je starttopic dat : COMPLETE ONTSTEKING INCLUSIEF ROTOR EN VERDELERKAP al zijn vervangen....
Wie leest er nu niet??
ER zijn nog meer mensen die zich aan dit soort dingen ergeren, en ook die hebben hem wel eens persoonlijk via de mail aangesproken, maar ook zij krijgen never nooit geen reactie....vandaar dat wij hem hier nu even aanspreken, en helaas via jouw topic..., ik wacht het nog een dag af, hoop dat ie reageerd, en anders haal ik alle niet relevante verhalen uit dit topic weer weg.

gr

Mercury, moderator, problemcar

Mercury 0
badge

14 jaar

Mercury, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Sorry dat ik een beetje ongeduldig ben, tis mijn eerste auto en ik heb hem nou een half jaar en hij heeft het nog nooit echt goed gedaan.
Daar ik ook niet direct het geld heb om voor elk wissewasje naar een garage te rennen probeer ik het altijd het eerst zelf, via hier of VWforum. :)

Ik ben er afgelopen week al wel mee bezig geweest:

- Ik heb de auto zelf uitgelezen met mijn laptop en VAGCOM 4.0.nogwat. En er waren geen foutmeldingen. Wel was de luchttempsensor 72 graden. Toen heb ik ontdekt dat de klep die regelt of de motor koude of uitlaatspruitstukwarmte krijgt, afgebroken was en die heb ik nu uitgehaald. Klep stond dus permanent op warme lucht ( not good ).

- De lambda zou volgens vele sites te testen zijn door de auto ongeveer 1500 toeren te laten draaien en als de toerentellen dan stabiel bleeft zou de lambdasensor goed zijn. Bij mij schommelt het toerental dan nogal, daarom vond ik hem verdacht. ( maar kon geloof ik ook valse lucht zijn )

- Er komt een nieuwe voorpijp + kat aan, daarom had ik ook de lambda nog niet verwijderd, dan kan ik meteen die andere lambdasonde er in (laten) zetten, aangezien de oude muurvast en op een onhandige plaats zit.

- Deze week nieuwe olie gehaald, om hem een keer te Flushen met Forte motor flush ( ben nu aan het kijken waar ik die kan halen ). Je hoort een hard tikkent geluid uit de motor, nou zeggen de meeste dat dat de klepstoters zijn die aan het einde zijn of dat er te weinig olie in komt.

- Heb alle sensorwaardes opgezocht via Autodata, en deze met een multimeter doorgemeten en daar was alles goed. ( dit hield in: weerstandwaardes van sensors als luchtmassa, koelvloeistoftemp, bobine, vonkversterker, en nog een hoop anderen )

- Diverse massapunten opgeschuurd.

- Gasklephuis was al een keer goed schoongemaakt, dit hielp al wel wat met rustiger lopen.


Ik zal inderdaad eens 98 tanken, en evt een injectorreinig erin gooien.
Er zitten nog geen nieuwe bougies in, dat ga ik ook doen.
En hij gaat dezer dagen naar een garage, dat zowiezo, nog even wat meer research doen, haha

marco008 0

14 jaar

Kijk, nou wordt er een hoop duidelijker.

Goed, als eerste, bougies verwisselen, en dan weer kijken wat ie doet. kabels doormeten, te hoge weerstand? dan nieuwe er op. Lambdasensor komt normaal bij uitlezen wel naar voren., zou ik even laten zitten idd, zeker omdat je een nieuwe voorpijp hebt besteld (met kat) Olie en flushen, kan geen kwaad, maar wel heel goed drainen na het flushen.Brandstof is echt een heel verschil 95 0f 98 ( is echt een heel vcerschil bij deze motoren, kijk mijn zoon heeft zelf een polo uit 95, zo'n demo-ding van de importeur een kamei edition met alle opties die er destijds leverbaar waren tot en met een de verlaagde koni veren en schokbrekers aan toe, daar zit dezelfde motor in, toen die binnenkwam, liep ie niet lekker, en dus alles vervangen( ontsteking, filters, remmerij, en alle vloeistoffen. Toch bleef ie niet lekker lopen. Toen Forte injectiecleaner er in gegooid, en vanaf die tijd de benzine van excellium of excellent of v-power etc etc getankt, en hij loopt alsof ie gisteren nieuw geleverd is.
aangezien je zelf nogal handig bent, zou ik een garage in de buurt zoeken waar je zelf ook mee mag denken/sleutelen. is goedkoper en leerzamer.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

mercury,

Ik heb de voorpijp+kat binnen, hij ziet er als nieuw uit en rammelt niet, w00t.
Ook heb ik een garage gevonden die de motor flush levert, toevalligerwijs is dit mijn eigen garage.
Dit is een zelfsleutelgarage, waar ik ook al het een en ander zelf gedaan heb. (gisteren nog een eindemper op een toyota paseo vervangen, wat zat dat ding vast) :)
Ik wil deze dingen allemaal in 1x doen, dus dan de olie, voorpijp en kat, bougies en evt. nog wat andere dingen.

Nou wil ik alleen nog weten hoe ik de motorsteunen test, ik las ergens dat je dat deed door proberen weg ter rijden met de handrem erop en dan kijken of het blok niet teveel beweegt? Of zijn er nog andere manieren ?
Er zitten er geloof ik 3 aan de motor vast.

Als ik achter de oplossing kom, zijn jullie de eerste die het weten !

marco008 0

14 jaar

Dat weten ze bij je doe het zelf garage wel, maar ik test motorsteunen met een bandenlepel, niet met de handrem......

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

De test die je omschrijft kun je wel proberen, zet de handrem erop en zet hem in de 1, doe net of je weg wilt rijden, laat de koppeling een paar keer 'schieten'

Niet hem af laten slaan, door het schieten van de koppeling zal de motor bewegen, een klein beetje is dan wel normaal, maar hij mag niet gaan springen of flink naar voor kantelen.

Ook kun je de motor zelf eens heen en weer proberen te trekken, of doet het met een breek / bandenijzer.

Is een steun slecht of kapot, kun je ook een diesel exemplaar monteren.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ik heb wat nieuws,
Ik heb de auto naar een garage gebracht hier in de buurt.
Hij is uitgelezen en gaf een fout aan op de ontsteking. Wat bleek nou? Er zaten totaal verkeerde bougies in. Ze waren veels te kort waardoor het puntje amper in contact kwam met de bovenkant van de bougiekabel ( de plus )
Zeker als het wat natter was schoot de vonk dan direct naar de massa ipv de bougie zelf. Soms kan iets zo simpel zijn :P
Er zitten andere bougies in en nou rijd hij een stuk fijner !

Maar de trilling is nog niet compleet opgelost. Ik heb deze week een afspraak bij de sleutelgarage om de kat te vervangen en dan doe ik meteen de luchtfilter, oliefilter+olie+flush, benzinefilter, evt lambda.
Ik laat nog van me horen!

marco008 0

14 jaar

Marco,

Die fout wat betreft de ontsteking, kun je negeren als hij alleen op contact stond tijdens het uitlezen, die staat er standaard in, als de motor loopt moet hij uiteraard verdwenen zijn.

Maar ff over de bougie's, wat bedoel je daar precies mee ? Zaten er bougie's in met korte schacht of was het dopje van de bougie af ( aan de bovenkant, dus waar de bougiekap op komt ) ?

stefan84 0

14 jaar

Ik begin nu toch wel met verbazing dit verhaal te lezen, een golfje, met een aee erin, die te langzaam stationair loopt, euro 95 krijgt, de katalysator is kapot, er zitten verkeerde bougies in die te kort zijn???? hoe te kort, komen ze uit een grasmaaier ofzo??? of zaten er korteschacht bougies in die niet naar de zuigers, maar in de schacht vonkten??? Ik begrijp het ff niet meer, maar zal nog 1 keer de basis voor een goedlopende motoruitleggen.

In de eerste plaats heeft een motor een fatsoenlijke aanvoer van lucht en brandstof nodig, en dan ook nog de JUISTE brandstof.
In de 2 eplaats zorgen we ervoor dat we het mengsel dat hier uit ontstaat, op het juiste moment met de juiste delen ontsteken..
en in de derde plaats zorgen we ervoor dat de hierdoor ontstane afvalgassen (uitlaatgassen), op de juiste manier zonder te veel restrictie worden afgevoerd.....

Bij jou klopt er dus van dit alles weinig, je lambda regeling deugt niet, dus je mengsel kan nooit kloppen, bovendien geef je hem te schrale brandstof
dan heb je verkeerde bougies die overslaan als een gek of helemaal niet vonken
en tenslotte is je uitlaatsysteem niet deugdelijk, kat die uit elkaar valt, stukken die rammelen in de middendemper etc etc...

en het rijdt ook nog...
tsjonge wat zal dat wagentje volgende week lopen als ie een beurt gehad heeft, een kat en lambda die de juiste signalen afgeven, gooi er nou ook ff 98 octaan of v-power in, vindt ie heerlijk.....

Ik durf eigenlijk niet te vragen hoe het verder met de staat van de Golf is........

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

hey,

Haha, jah ik ben inderdaad behoorlijk opgelicht met deze auto ! :(
Ik snap zelf ook niet dat hij het nog deed. :)

Maargoed de trilling bij 800 is weg.
Ik heb de kat + voorpijp vervangen. Daar lag het waarschijnlijk aan. ( heb ook de motorsteunen een keer losgedraaid en daarna eens flink terug aangedraaid )
De benzinefilter is vervangen, luchtfilter is vervangen.
Nou Dinsdag de olie nog.

Hij rijd weer een stuk beter. Nou nog 2 dingetjes:
- Trillingen in de auto + schuddende pook bij stevig optrekken ( lijkt ook wel alsof de auto zwabbert over de weg )
- Middendemper + achterdemper vervangen.

Weet iemand waar de trillingen bij optrekken vandaan kunnen komen ?
Via forums (hier vooral) kom ik op:
- aandrijfassen uit balans
- motorsteunen
- kromme velgen
- injectors vuil las ik zelfs ergens ?

Ik hoor ook een soort 'prrrrrrrrrrrr' ( als je het geluid zachtjes achter in je mond maakt ) geluid uit de ( naar mijn mening ) rechtervoorkant komen.
Het is niet bij het nemen van bochten, echt alleen bij optrekken.
Als je gas geeft in elke versnelling hoor je het. En laat je gas los dan is het weg.
Het is er niet wanneer je gas geeft terwijl de koppeling ingetrapt is. ( zit daarom niet in de motor volgens mij )
Ik verdenk in combinatie met de trillingen bij het optrekken daarom ook de aandrijfassen ( met de homokineten )

- de banden zijn nieuw, velgen gebalanceerd en de auto is uitgelijnd

Iemand een idee ?

marco008 0

14 jaar

De schuddende pook, en wellicht ook een rare trilling kan komen van slechte / defecte motorsteun(en)..

Als je nu schakeld en de koppeling heel rustig op laat komen, en vervolgens heel rustig gas geeft, is het dan weg ? Zo ja, dan kan één of meerdere motorsteunen kapot zijn.

Heb je de handrem truck al even geprobeerd ? Motorkap openen, handrem erop zetten, versnelling in de 1 zetten en dan de koppeling een paar keer laten schieten, zie je de motor nu flink bewegen of kantelen ?

stefan84 0

14 jaar

Ik zal dat eens proberen.
Ik weet niet of het iets uitmaakt maar die trillingen zijn wel vaak in lage toeren, dus als ik bijvoorbeeld naar zn 3 opschakel bij 30 km/u of ergens een heuvel op rijdt.

marco008 0

14 jaar

Je rijd zo te lezen in de onder toeren, dat is ook niet al te best en kan die trillingen veroorzaken!

Je kan hem makkelijk door trekken tot 40 a 50 in de 2, en dan pas op schakelen..

Zijn de trillingen nu verdwenen ?

stefan84 0

14 jaar

versnellingsbaksteun? die zijn ook vaak stuk/op en de draagarm rubbers???

Mercury 0
badge

14 jaar

Hey,

Het is weer een tijdje verder en ik heb weer wat dingen gedaan.
Het trillen bij 800 toeren is nu verleden tijd door een nieuwe middendemper en einddemper.
Ook is er een motorsteun vervangen en dat deed ook een hoop. Ik geloof dat het de voorste was.

Het laatste probleem wat ik heb is dat hij een beetje zijwaards trilt bij het optrekken maar daar stoor ik me niet zo aan het is alleen rond de 2800 toeren ( max koppel )
Dan zie je de versnellingspook wat meer bewegen.
Ik denk dat het iets te maken heeft met de velgen aangezien deze destijds moeilijk geballanceerd konden worden.

marco008 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.