Hallo,
Sinds een aantal weken heb ik het volgende probleem met mijn Polo en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de oorzaak te achterhalen.
Wat is er aan de hand.
Bij snelheden boven de 80 km/uur tilt de auto voelbaar. Het is echter geen continue trilling, maar de trilling doet zich iedere keer gedurende ca. 2 seconden om de ca. 10 seconden voor. De trilling is te voelen in de gehele auto en in het stuur, en is goed te vergelijken met de trilling die je voelt als je met je auto dwars over oneffenheden (van bijvoorbeeld een asfaltfrees) op het wegdek rijdt. De trilling lijkt te komen uit de aandrijflijn, en het voelt alsof met name links-voor de oorzaak is. Beneden de 80 km/uur is de aandrijflijn stil: geen trillingen in de auto of in het stuur.
Wat is er al gecontroleerd.
Aan de voorzijde zijn de onderste fusees, de voorste draagarmen, de stuurkogels, en de wiellagers gecontroleerd, en die zijn spelingsvrij, de wiellagers aan de voorzijde zijn kortgeleden zelfs vervangen. Alle 4 banden zijn van het merk Firestone, en hebben ca. 8.000 kilometer gereden. De auto is bij de bandenwissel uitgelijnd en alle wielen zijn gebalanceerd. Alle balanceergewichtjes zitten er op, en de bandenslijtage is normaal te noemen. Remschijven en blokken zijn in goede staat (ca. 15.000 kilometer), en tijdens het remmen is er geen noemenswaardige trilling te voelen.
Wat ga ik nog controleren.
Ik ga alle wielen opnieuw balanceren om zeker te weten dat deze goed gebalanceerd zijn.
Wat zou volgens jullie een oorzaak van deze onbalans kunnen zijn en wat zou ik nog meer moeten controleren ? Kan de trilling wellicht komen uit een versleten aandrijfas ? Stabilisator stang rubbers ?
Ik hoor graag jullie reacties en suggesties !
Groeten, Alfred.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is de trilling aanwezig als je gas geeft en weg zodra je gas los laat?
Het trillen kan ook komen door een versleten homokineet koppeling
Ik heb zoiets wel eens gehad en bleek dat de koelfan en stukje van afgebroken was waardoor hij in onballans gaat draaien door de rijwind en dat voelde ik in de auto,zoiets zou ook nog kunnen.Of de onderplaat die gaat klapperen in de wind.
Maar het ligt inderdaad meer voor de hand dat het uit de aandrijflijn komt.
Ik vermoedt dat het 2 of meer trillingsbronnen zijn die praktisch dezelfde frequentie hebben en om de 10 seconden elkaar versterken, met andere woorden in fase komen. Hierdoor komt de auto 2 seconden in resonantie.
Het kan natuurlijk ook als de achterwiel(en) en voorwiel(en) beiden met onbalans die om de 10 seconden in fase komen.
Wellicht kan je hier iets mee!
14 jaar
Alllen,
Allereerst erg bedankt voor jullie reacties !
@MK2_16Volt: de trilling blijft aanwezig als er krachten op de wielen/aandrijfassen worden uitgeoefend, dus zowel bij gas geven (aandrijfkracht motor) als bij gas loslaten (afremmen op de motor). Bij het rijdend intrappen van de koppeling (als er dus "geen" aandrijf- en remkrachten meer op de wielen worden uitgeoefend) blijft de trilling ook aanwezig.
@ricky: ik heb de koelfan gecontroleerd, en die is in goede staat. M.a.w. die zou normaal moeten draaien zonder onbalans. Ook de zwarte beschermbak onder het motorblok zit goed vast.
@tedkroon: resonantie ("meetrillen") treedt op als er sprake is van het in eigenfrequentie brengen van een voorwerp of een onderdeel. M.a.w. de trillingen zouden dan alleen bij deze specifieke eigenfrequenties (lees: voertuigsnelheden of rotatiesnelheden van de wielen of motor) op moeten treden. Het trillen doet zich echter voor vanaf 80 km/hr over een breed gebied tot 130 km/hr (tot zover heb ik getest), en dat wijst mijns inziens niet op resonantie maar op onbalans.
@Hans4040 en @ricky: ik verdenk ook de aandrijfas en dan met name de homokineet. Alhoewel de aandrijfas bij bijvoorbeeld het rijden van bochten nog geen enkel geluid maakt.
Mijn plan is daarom om te beginnen met het opnieuw balanceren van alle 4 wielen. Als dat niet helpt, zou ik de winterbanden willen monteren om eventuele bandenproblemen (hoogteslagen, platte kanten e.d.) uit te sluiten. En tot slot (als dat het ook niet blijkt te zijn) de linker aandrijfas willen vervangen (de rechter is al eens vervangen).
Ik zal jullie op de hoogte houden, maar mochten jullie nog suggesties hebben dan hou ik mij uiteraard aanbevolen !
Groeten, Alfred.
14 jaar
Ik tip op scheurtje in band.De trilling zet zich verder over heel de wagen.
14 jaar
student,
Het is geen vrouw die geheel (t)rilt door een scheurtje....[url=http://vrouwenpower.nl/smilies][img]http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley208.gif[/img][/url]
Ikheb dit al meegemaakt met mijn jetta 1.Banden waren 3 maand oud,hergebalanceerd,andere cardans,nieuwe schokdempers.4 dagen uitstel van de reis.GEEN GARANTIE.
14 jaar
@De Student:
Ben je er nog achter gekomen wat nu de oorzaak van het probleem met je Jetta was en heb je het op kunnen lossen ? Of bleef de trilling aanwezig ondanks het herbalanceren en het vervangen van diverse onderdelen ?
14 jaar
Ja,nog maar eens 4 nieuwe banden van een kwaliteitsmerk.Toen rolde de wagen zonder enige vibratie.De uitleg van geen garantie was:ge hebt ze stukgereden op de stoep.Ik kom daar nooit meer.Ik had toen nog geen besef van het nut van een voorbeeld-auto(bandenwissel).
14 jaar
Inderdaad opnieuw ballanceren kan geen kwaad.
Omdat je zegt dat het niets te maken heeft met gas geven of gas los e.d. dan moet je het toch zoeken in de banden of de wielen.
Als je stuur niet of nauwelijks trilt maar de auto wel dan zit het probleem vaak aan de achterkant,verwissel eens de achterwielen naar de voorkant en als je stuur dan meer trilt dan ligt het aan 1 van die wielen.
Heb je niet een slinger of deuk in je velg?
Ik heb zelfde soort iets ook wel eens gehad met een nieuwe band,je zag er niets aan maar er bleek toch een hard gedeelte in te zitten of iets dergelijks.
@ Allen,
Bedankt voor jullie reacties en suggesties, en bij deze even een update van de stand van zaken.
Het her-balanceren van de voorwielen is gebeurd. Resultaat: geen c.q. nauwelijks onbalans, alleen bij het rechter voorwiel is een kleine correctie doorgevoerd (5 gram).
Ook de velgen en banden zijn in goede staat (geen deuken) en slingeringen in de velg zijn, als de band op het balanceerapparaat draait, niet waarneembaar.
Toen ik echter nog eens wat beter naar de draagarmen keek en dan met name naar de bevestigingen en de draaipunten, viel het me op dat de achterste draagarmrubbers/silent blocks (zowel LV als RV) waarmee de draagarmen aan de bodemplaat bevestigd zitten wel erg veel "speling" vertoonden. Het rubber is met een bandenlichter te makkelijk en te veel op en neer te bewegen.
Vandaar dat ik nu heb besloten om (in plaats van de homokineet zoals in eerste instantie de bedoeling was) eerst de beide draagarmen te vervangen.
Ik zal jullie op de hoogte houden of dit het gewenste resultaat oplevert.
Groeten, Alfred.
14 jaar
@ Allen,
Hier maar weer even een update van de stand van zaken.
Afgelopen zaterdag heb ik de complete draagarmen aan de linker en rechterzijde plus de beide stabilsatorstang bevestigingen aan de draagarmen vernieuwd. Vandaag een uitgebreide proefrit gemaakt met als resultaat dat het trillingsprobleem zich tot op heden niet meer heeft voorgedaan ! Sterker nog: bij hogere snelheden (100+) lijkt het alsof de auto (naast dat de trillingen zijn verdwenen) ook veel "rustiger" in het stuur voelt dan voorheen. So far so good dus !
Nadere inspectie van de oude uitgebouwde draagarmen leert dat met name de achterste ronde rubbers/silent blocks (zowel links als rechts) voor een (klein) deel ingescheurd waren. Daarnaast zaten de rubbers min of meer "los" in het buitenste metalen omhulsel wat in de arm is geperst. De voorste draagarm bevestiging (aan het subframe) inclusief de rubbers en de onderste fusee waren in orde.
Blijkbaar is de "dempende" werking van dit achterste rubber/silent block al dan niet in combinatie met de stabilisatorstang rubbers dusdanig afgenomen dat dit een onstabiliteit c.q. trilling in de aandrijflijn veroorzaakt.
Aangezien er twee nieuwe draagarmen zijn gemonteerd, overweeg ik nog om de uitlijning te laten controleren, alhoewel de auto op dit moment prima stuurt en niet naar links of rechts trekt.
Hopelijk heb ik hiermee de oorzaak van het probleem gevonden en opgelost, en bij deze nogmaals dank voor jullie suggesties en meedenken !
Groeten, Alfred.
14 jaar
Klinkt heel aannemelijk en mooi dat het is opgelost,maar advies is om wel uit te lijnen,nu je een nieuw (stugger) rubber hebt gemonteerd kunnen de wielstanden zijn verandert.Dat hij nu niet trekt zegt niets,als bijvoorbeeld beide wielen evenveel verkeerd staan dan merk je ook weinig met rijden.
@ricky,
Uitlijnen gaat ook nog gebeuren, alleen is het in deze periode van winterbandenwissel en montage niet eenvoudig om op korte termijn een afspraak te maken bij een bandencentrum !
Groeten, Alfred.
14 jaar
@Allen,
Vandaag is de uitlijning van de Polo gecontroleerd en vervolgens afgesteld. Zowel de sporing links en rechts als het camber (wielvlucht) van de beide voorwielen stonden zoals te verwachten was "behoorlijk verkeerd", en zijn vervolgens weer op de goede waarden afgesteld.
Resultaat: ik heb weer een prima sturende en rechtuitrijdende Polo zónder trillingen en onbalans !
Probleem gevonden en opgelost dus, en daar was het uiteindelijk allemaal om begonnen.
Nogmaals dank voor jullie reacties !
Groeten, Alfred.
13 jaar
Geen dank.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar