Hoi...
Het ziet er naar uit dat mijn turbo stuk is. Ik werd staande gehouden door onze beste vrienden en deze gaven aan dat de auto nogal veel rookte...
De wagen rookt bij het accelereren en volgens iemand met diesel-ervaring zou de turbo kapot zijn of versleten. Ik moest ook kijken of kat dicht is gaan zitten. Als deze verstopt zit zou een andere turbo ook geen lang leven beschoren zal zijn als ik dit niet verhelp.
De bodem van mijn portefeuile is echter al een tijdje in zicht zoals bij de meeste Nederlanders geloof ik het geval is op het moment...dus een nieuwe kopen is uit den boze. Een gereviseerde zal ook wel rond de 400 euro liggen denk ik.....en natuurlijk 1 kopen op de sloop. Dit laatste is misschien wel meer risicovol maar het ligt aan de prijs of ik dat risico voor lief neem.
Weet iemand mij te vertellen wat zo een turbo op de sloop ongeveer kost en waar ik op moet letten alvorens tot koop over te gaan...of is het vragen om moeilijkheden ?
Zijn er behalve de turbo nog andere zaken welke misschien iets met het roken van doen kunnen hebben? Ik heb ook iets over een kapotte magneetklep o.i.d gehoord...Kan dit misschien de oorzaak ook zijn en waar zit die klep....en hoe test ik die? Dit klinkt in ieder geval een stuk portefeuile vriendelijker. :-)
Alvast bedankt..
Gose
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, dmv welke controles is de persoon met dieselervaring tot de conclusie van een defekte turbo gekomen ?
Rookt de auto zwart/blauw/wit/ grijs ?
Hoe is het motoroliepeil en het koelvloeistof peil ? Verbruikt de motor olie/koelvloeistof ?
Welk type tdi ligt er in ? Met inspuitpomp of met pompverstuivers ? Dit zijn namelijk nogal verschillende motoren die in de golf 4 zijn toegepast, met elk hun eigen oorzaken van roken.
Wat is de km stand ?
Groet Jan227
Hoi Jan...bedankt voor je antwoord.
Waarop de dieselervaringsdeskundige zijn oordeel gebaseerd heeft weet ik niet.
De auto begon vandaag veel meer nog te roken en heel het motorblok aan de kant van de turbo was drijfnat van de olie.Ook de voorpijp zat onder de olie . Ik heb de voorpijp losgekoppeld van de turbo en het schoepenrad wat daar zit heeft zeer veel speling zijwaarts...meer dan een halve cm zo te voelen. Er was verleden week nieuwe olie in gedaan bij het vervangen van de distributieriem etc. bij een garagebedrijf. Wel was er een halve liter olie te veel in gegooid bleek toen ik dit nakeek bij thuiskomst van de garage vandaan. (ik bedoel een halve liter boven het bovenste streepje) Ik heb daar ongeveer 15 km mee gereden. Dit heb ik er gelijk uit gehaald. Maar voordat de riem werd vervangen rookte hij ook al bij het accelereren en dit was na het vervangen van de riem niet merkbaar meer geworden in ieder geval. Vanochtend heb ik het oliepijl nog nagekeken en dit was nog steeds goed....wel hoorde ik al een tijdje een fluitende toon welke vandaag in hevigheid toegenomen was en toen ik ging rijden begon hij zo erg te roken dat ik de auto maar aan de kant heb gezet en me naar huis heb laten slepen en zag ik bij aankomst thuis dat er heel erg veel olie op het blok zat en de onderkant van de auto...De koelvloeistof ziet er normaal uit en is nog wel op pijl. Op de kleur van de rook heb ik niet zo gelet en ik durf hem niet meer te starten nu om dit te gaan bekijken. Alleen wit was de rook niet in ieder geval. Ik heb een atd 74kw motor met pompverstuivers. Ook is de egr afgedopt 1,5 jaar geleden en is er een bav20 diode in de luchtmassameter gezet. Als die speling niet goed is en er moet een andere komen...kan ik die dan gewoon plaatsen zo of moet ik ergens specifiek op letten Jan?
11 jaar
Goed gedaan door te stoppen!
Turbo is zeker versleten. 0,5cm is teveel.
Oude Turbo démonteren. Deze controleren of er schraapsel vanaf het turbohuis is losgekomen.
Zo ja, het gehele inlaattraject reinigen / schoonmaken en jezelf overtuigen dat er geen slijpsel meer in dit traject aanwezig is.
Dan tevens controleren of er stukjes vanaf het schoepenwiel is gebroken. Zo ja, zelfde verhaal. Goed reinigen. Olie aftappen, oliefilter wisselen. Nieuwe turbo plaatsen. Denk hierbij ook aan olieafvoerleiding, en de olietoevoerleiding.!
Oh ja, indien je door de prijs een sloopmodel neemt, controleer deze vooraf goed.!
Ik heb een andere turbo gehaald en vanavond hoop ik klaar te zijn met het monteren van de turbo. Ik heb alles grondig schoon gemaakt waarbij bleek dat de intercooler zeker voor de helft verstopt zat aan de buitenzijde en het luchtfilter er ook al niet beter aan toe was... dus het schoonmaken was hard nodig. Ook al de leidingen en slangen en het motorblok heb ik goed schoongemaakt enz..enz.
Ik zou nog wel graag willen weten of ik de computer nog moet uit laten lezen cq resetten als de nieuwe turbo er op is gezet . Zo ja...mag ik dan met de auto voorzichtig naar de grage rijden of moet ik mij laten slepen voor de zekerheid. En is dit noodzakelijk om te laten doen....ook als er geen motorstoringslampje brand ? En is het ook mogelijk om zelf de ecu te resetten ?
gr,
Gose
11 jaar
Nee niet nodig. Als er geen lampjes branden.
Maar was de turbo niet beschadigd? Geen stukjes van de schoepjes gebroken? Dan heb je geluk.
Ja...er waren wel 2 schoepjes kapot geslagen van de turbo.
gr,
Gose
11 jaar
De turbo zit er op....
De auto rookt nog wel maar dat komt hopelijk omdat er olie in de uitlaat gelopen was.
Hij rookt overigens niet zo erg meer en de bijgeluiden zijn weg nu . Weet iemand me ook te vertellen wanneer de rook minder zou moeten worden als dit door de olie komt welke in het uitlaatsysteem is terecht gekomen ? ( het blijft toch een beetje spannend of het nu wel of niet helemaal goed gegaan is door die rook)
gr,
Gose
11 jaar
Bij mee duurde het roken een kleine 30 kilometer.
Motor was toen goed warm gereden.
11 jaar
Misschien overbodige vraag, maar die afgebroken schoepjes heb je toch wel eruit gevist hoop ik?
11 jaar
Bedankt voor de antwoorden... Ik heb maar liefst ongeveer 80 km gereden voordat het roken eindelijk ophield. Ik had de moed al bijna opgegeven maar gelukkig is het nog weggegaan en rookt hij sindsdien niet meer. Ik heb niet gezocht naar die gebroken deeltjes omdat er een andere turbo op gekomen is en ik dacht dat de gebroken deeltjes wel in de uitlaat verdwenen zouden zijn.
gr,
Gose
11 jaar
die gebroken deeltjes komen normalgesproken van het aluminium inlaatschoepenwiel. ik wil je niet ontmoedigen, maar die zitten dus in de intercooler en de kans is reëel dat die er ooit een keertje uitkomen en motorschade veroorzaken.
bij deze reparatie vervangen wij dus altijd de intercooler en maken alles schoon tussen turbo en kop. (dus ook het ergkoeling spruitstuk)
soms sta je er van verbaast hoe veel aluminiumgruis je tegenkomt.
Oke...bedankt voor de info...hier had ik nog niets over gehoord maar klinkt wel logisch en lijkt me zeker ook een nuttige tip voor anderen welke dit topic lezen en hetzelfde werk te doen staat. De schoepdeeltjes waren in mijn geval gelukkig van het schoepenwiel aan de uitlaatzijde alleen afgebroken. Ik heb de intercooler gelukkig wel meegenomen naar de wasstraat en met de hogedruk spuit zeer grondig gereinigd van binnen en buiten ..net als alle andere slangen en onderdelen wat het 'turbo circuit' betreft . Misschien toch nog maar een keer extra de olie vervangen voor de zekerheid.
gr
Gose
11 jaar
Wordt vervolgd.
?
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar