close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Piepend geluid bij gas geven, lijkt alsof de multiriem geen grip

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 cc 16V

Goedendag,

Afgelopen paar weken hoor ik bij het optrekken dat er een piepend/fluitend geluid onder de motorkap vandaan komt. Ik merk hierbij ook de laatste tijd dat ik geen vol vermogen van me motor heb en qua snelheid zou ik zo op de 180 moeten zitten, maar ik merkte dat ik maar maximaal 170 met moeite haalde.

Nu ben ik vorige week op vakantie geweest in Duitsland en op de heenweg, best wel lekker door carren, ging ik op een gegeven moment niet harder dan 130 en begon mijn motormanagement lampje te branden. Gelukkig had ik me laptop bij me en kon ik dit zelf uitlezen. Hierbij bleek er een fout in het EGR systeem te zijn (foutmelding 17811P1403), en heb ik mijn EGR vervangen.

Het gevolg van wat er is gebeurd in Duitsland, is dat ik moeilijk op snelheid kom en vanaf 2000 toeren een piepend geluid blijf horen bij het optrekken. En als ik van 100 tot 130 wil optrekken in zijn 5, blijf ik deze piep horen. Het lijkt alsof mijn riem (denk multiriem) geen grip heeft en hierdoor vermogen verliest. Zou dit zomaar kunnen ontstaan?

Vandaag ben ik dus naar de garage geweest en die konden mij niet verder helpen. Ze wisten namelijk niet wat het was.

Kan iemand mij helpen? Wat zou het probleem kunnen zijn?
Alvast bedankt

Geplaatst door

michal1 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat drijft de multiriem aan , wat vermogen kost ?
Aircopomp aan het vast lopen ?

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

[quote=kaleido 1]Wat drijft de multiriem aan , wat vermogen kost ?
Aircopomp aan het vast lopen ?[/quote]
Zover ik weet hangt me multiriem samen met de distributieriem. Corrigeer mij als ik het fout heb.
Ik ga vanmiddag na me werk kijken of de aircopomp vastloopt. Kan het zijn dat de aircopomp ervoor zorgt dat je nog maar maximaal 130 loopt?

Groeten Michael

michal1 0

11 jaar

Als de aircopomp vastloopt of zwaar gaat zal de magneetkoppeling 'breken' van het aandrijf gedeelte van de pomp. Hier zit een breekbeveiliging op, zodat bij zwaar draaien of vastslaan de pomp niet meer aangedreven kan worden, om schade te beperken.

Geluiden zijn overigens moeilijk te beoordelen vanaf een computer. Is er een mogelijkheid om een geluidsfragment te maken?

NielsGTI 0
badge

11 jaar

Multiriem en distributieriem zijn toch echt 2 verschillende riemen , die los van elkaar functioneren.
Er kan iets zwaar gaan lopen , maar of je daardoor zoveel snelheid verliest ?
Laat hem eens uitlezen.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Die pully van de multi riem zit toch op de krukaspoeli?

MauriceZZR 0

11 jaar

De multiriem is zichtbaar de distributieriem niet.
Ze delen wel de poulie maar dat is ook alles.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Dus zegt mijn logische gedachte, dat als de airco pomp weerstand geeft dit invloed heeft op de krukaspoelie.....

MauriceZZR 0

11 jaar

@nielsgti: Helaas kan ik niet echt een geluidsopname maken ivm dat het geluid alleen optreed als ik optrek.


On topic:
Ik merk dat ik met een koude motor wel goed kan optrekken (ik weet dat het niet goed is), en zodra de motor warm wordt, begint het weer te piepen bij het optrekken en treedt er vermogensverlies op. Hierbij merk ik dat de auto in zijn 4 en 5 maar max tot de 4000 toeren komt en niet hoger in de toeren komt

Overigens heb ik de volgende foutcodes gekregen(gegevens gehaald van gerrits website):
- 16804P0420, heeft te maken met de katalysator;
- 17811P1403, heeft te maken met de egr klep (deze heb ik al vervangen).

Ik heb nu het idee dat het probleem komt van de katalysator. Ik denk dat de katalysator verstopt is en de druk niet kan doorlaten door de uitlaat en hierdoor vermogensverlies optreed. Maar de katalysator is een half jaar geleden vervangen door de garage, is het mogelijk dat de katalysator zo snel verstopt raakt?

Daarnaast heb ik vanochtend een paar tikken met de hamer gegeven aan me katalysator en toen leek het alsof het piepende toon verminderde(misschien leek dit alleen zo).

Aankomende ochtend ga ik nu 4 gaten van maatje 16 in mijn uitlaat boren en kijken of de compressie nu wel goed door mijn uitlaat gaat.

michal1 0

11 jaar

Ik heb nu afgelopen week mijn katalysator eruit gehaald en deze zat vol met ijzerdeeltjes. Ook kon ik er niet doorheen kijken.
Is dit een slecht of goed teken?

Heeft iemand anders nog enige idee wat er aan de hand kan zijn?

michal1 0

11 jaar

Slecht teken , als deze al weer zo snel defect is , imitatie geplaatst ?
Of kat wordt te heet door motorproblemen ?

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

De vraag is waar die metaaldeeltjes vandaan komen..

rfbroek 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.