Volkswagen Passat: turbo laadruk verschil

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdi

Tijdens het rijden valt de vermogen weg bij een bepaalde snelheid, uitlezen gaf "laadruk regelverschil p1550" aan. zijn de stuur kleppen of de regelklep kapot van de turbo ? storings lampje brandt niet en vacuum slangen zijn in orde.

carprotec

Geplaatst door carprotec (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Controleer of de hevel voor het variabele deel van de turbo wel soepel beweegt,(gaat wel zwaar maar zonder haperingen).

carprotec (0), 16 jaar geleden

Hoe kan ik dat controleren?

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=carprotec]Hoe kan ik dat controleren?[/quote]
Met een vacuumpompje op de vacuumdoos of gewoon met je hand,maar komt er wel slecht bij.
Beste is om de auto rijdend uit te lezen,dan zie je precies op de testkast wat er gebeurd,maar daar heb je dus wel de tester voor nodig.

carprotec (0), 16 jaar geleden

De hevel met de hand gecontroleert beweegt goed en soepel zonder zwaar punten.

carprotec (0), 16 jaar geleden

Sorry John ik kan er niks mee

johndoornbosch (0) PRO, 16 jaar geleden

home → lijst met foutcodes

foutcode: 17958 P1550
nl Magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing (N75) te grote meetverschillen
du Magnetventil für Ladedruckbegrenzung (N75) Ladedruck Regeldifferenz
en Boost Pressure Contr.Valve (N75) Control Deviation
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Er ontstaat een te groot regelverschil, m.a.w. de geleverde turbodruk voldoet niet aan datgene wat gevraagd wordt. De geleverde laaddruk kan dan te hoog, maar ook te laag zijn.
Problemen met de laaddruk, misschien met de N75 of de turbo.

Mogelijke verschijnselen:
Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM).
Vaak noodloop.

Mogelijke oorzaken:
Tussen de turbo en de motor lekt ie ergens
Slangaansluiting verwisseld of niet aangesloten
Turbodrukregelaar (N75) is kapot
Variabele schoepen van de turbo functioneren niet goed. Je krijgt deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar te weinig of te veel turbodruk wordt geleverd.
Turbo defect
De LMM is kapot (maar check eerst bovenstaande fouten).

Mogelijke oplossingen:
Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af.



Kijk eens hier voor een praktijkervaring.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2005.

--------------------------------------------------------------------------------

Verbeteringen / Aanvullingen Zoeken Bronvermelding Pas op Disclaimer Copyright © 2002-2008 G. Speek VAG-COM home

--------------------------------------------------------------------------------

carprotec (0), 16 jaar geleden

Kijk john, dat is een duidelijk taal, ik zal dit lijst afwerken, je hoort nog van me.

carprotec (0), 15 jaar geleden

John het heeft wat langer geduurt,
ik heb voorlopige oplossing gevonden, sinds ik flink( 5 minuten 180 km/h!!!) met auto op de snelweg heb gereden
heb al 2 weken geen storingen meer, verder heb ik geen lakkages kunnen vinden,waarschijk komen de variabele schoepen los tijdens deze rit of deze storing weer terug is het maar afwachten??.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

dat weet je maar nooit in elk geval is het vervuiling geweest dus af en toe een keer flink blazen kan zeker geen kwaad

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=john5686]dat weet je maar nooit in elk geval is het vervuiling geweest dus af en toe een keer flink blazen kan zeker geen kwaad[/quote]
Een toerenteller van een TDI motor MOET je zo af en toe aan het rode vlak laten snuffelen; uiteraard wel bij lekker warme motor. Een paar keer flink doortrekken kan helemaal geen kwaard.

Reden: die motoren verstoppen hier in dit filelandje; aan 15 pk heb je gemiddeld voldoende terwijl er minstens 100 in zit.....

carprotec (0), 15 jaar geleden

Heren:
Na korte pauze is deze probleem weer terug gekomen, deze keer n75, lmm,luchdruk sensor vernieuwd, turbo uit elkaar gehaald en gereinigt, tevens kat gecontroleert,vacuumslangengecontroleer, al deze actie's zonder resultaat.
Echter nadat ik luchtdruk sensor heb uitgewisseld met een 3 jaar jongere ( 2003) auto met pomp verstuivers ( 130 pk)is dit probleem van de wereld verdwenen en na het uitlezen ook geen storingen aanwezig.
wat is er hier aan de hand?? heeft het te maken met donor sensor die andere waarden heeft ivm hoge pk's?
Wie herkend dit.. en kan dit kwaad als deze sensor zo laat staan.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Dan was misschien alleen die sensor stuk,misschien als je nu een nieuwe sensor monteerd die erin hoort zal hij misschien ook wel goed blijfen,maar geen storingen en rijd goed dan lekker even zo laten en aankijken of het misschien weer terug komt.

carprotec (0), 15 jaar geleden

Dat is h'm juist de orginele luchtdruk sensor ( nieuw) lost het probleem niet op, het type met pomp verstuivers wel, heel raar maar hoe dan ook ik laat het zo en maar wachten hoe lang dat gaat duren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.