👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Na het horen van een duidelijk schurende piep in de turbo, heb ik deze vervangen voor een andere van de sloop. Deze 'nieuwe' heeft direct hetzelfde probleem: een harde piep bij het inkopen van de turbo.
Aangezien ik totaal niet begrijp hoe dit kan stel ik jullie deze vraag.
Een aantal uitgangs punten:
- in de oude turbo zijn (alleen aan de uitlaat kant) snippers gevonden.
- we hebben voor en na montage van de 'nieuwe' turbo olie in het dopje aan de bovenkant degaan en het schoepenrad voorzichtig een aantal keer rondgedraaid.
- olie + filter zijn vervangen filter van mann en olie met de specificatie 507.00 (zoals VW voorschrijft.
- auto had met beide turbo's nog voldoende trekkracht
Heeft iemand hier nog een idee over?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
twee mogelijkheden.
de sloop turbo had dit euvel al want je hoort het gelijk.
of de olie toevoer is niet in orde.
groetjes jan.
Bovenop de Turbo zit een een dop. als men deze eruit draait, kan je hier olie in doen zodat hij bij de eerste keer draaien niet droog loopt. kan ik op deze aansluiting ook de oliedruk meten? ik wil namelijk graag zeker weten dat een eventueel gemeten druk ook daadwerkelijk bij de turbo er nog is.
13 jaar
nou als je daar een aansluiting voor hebt zou dat kunnen.
ik weet alleen niet wat je meet en wat het moet zijn.
misschien zou het beter zijn als je hem tussen de leiding zou zetten.
groetjes jan.
Hallo, waarschijnlijk komt deze piep voort uit een lekkend uitlaatspruitstuk Meestal bij de aansluiting op de cilinderkop agv krom trekken, is een gekend probleem bij de 5 cilinder motoren in de T5. groet Jan227.
Hallo,
Jan T:
op de leidingen valt niet te meten. deze zijn er namelijk niet. Op de trubo zit een flens waarmee je hem tegen het motorblok bevestigd. hier zitten weer twee gaten in waar de olie doorheen loopt.
Jan 227:
Ik heb ook over dit probleem gehoord, maar ik heb in de oude turbo ook metaal splinters in de uitlaat kant gevonden. deze turbo is dus echt stuk.
13 jaar
ja roy ik kwamn er telat achter dat bij deze wagen de turbo zo op blok en spruitstuk zit en er geen uitwendige leiding is.
en wat jan 227 zegt klopt we hebben dat al vele malen mee gemaakt dat het tapeind van het uitlaatspruitstuk van de 1 ste cilinder stuk was en daar door een turbo fluit hoorbaar was.
groetjes jan.
Hallo, meestal als je het vacuumslangetje van de turbo er af trekt, dan is het fluit/piep geluid verdwenen of in elk geval een stuk minder als het uitlaat spruitstuk de oorzaak is. Er is dan namelijk minder druk in het uitlaat systeem doordat het variabel deel van de turbo "open" staat . Groet Jan227
Hallo,
Vanavond ga ik het trucje van het vacuumslangetje proberen.
Mar jullie denken dus nog steeds dat het niet de turbo is? het is echt een schurende piep en de oude turbo is wel degelijk stuk.
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties tot dusver
13 jaar
Hallo,
Sinds vanmiddag hoor ik ook een fluittoon van de EGR af komen. Er zitten nu dus 2 piepjes in...
Zou het zo kunnen zijn dat als de egr lekt, hierdoor de turbo stuk gaat of in onbalans raakt waardoor de schoepen tegen het huis schuren?
Groeten,
Roy
13 jaar
Contoleer eerst de oliedruk van de motor, bij bedrijfswarme motor uiteraard.
kan dat de oliezeef verstopt zit met kool. Deze turbo's draaien niet zomaar aan brokken.
hoeveel vlieguren heeft deze bus gemaakt?
Heeft (pas) 92.000km op de klok :S heb de bus van iemand gekocht die er heel zuinig op was. dit was ook wel te zien aan hoe de bus erbij stond.
op zich wel schandalig, dit soort problemen bij die kilometerstand.......
13 jaar
Hallo, heb je bij het monteren van de turbo ook beide flezen (aan turbo en uitlaatspruitstuk plus, de conische ring en alle pakkingen vervangen , volgens mij is die piep waarschijnlijk een uitlaatgas lekkage.Die 2e piep, komt die uit de EGR zelf, of uit de EGR koeler ? Weet je ook of de auto getuned is ? Groet Jan227
nee deze pakkingen niet vervangen. het geluid is echt van de turbo zelf want het is hetzelfde geluid als de 1e turbo en die was echt stuk.
die t2 piep komt uit de koeler. hier zit een soort klepje dat met vacuum wordt gestuurd. hij lekt precies waar het asje van het klepje naar buiten komt.
Wat ik heb begrepen is de auto met 22pk getuned. heeft iemand mee rond gereden met een computer. die gegevens zijn naar duitsland gestuurd en bewerkt. weet helaas niet wie dit heeft gedaan. de vorige eigenaar heeft dit namelijk laten doen.
13 jaar
op naar de tuner dus, dikke kans dat de software de turbo niet meer ontziet. (en dus stuk helpt)
Heren,
Probleem opgerlost!!!!
Had de eerste 'kapotte' turbo naar een turbo bedrijf gebracht. deze hebben hem bekeken en er blijkt helemaal niets mee aan de hand te zijn.........
ze zagen wel dat er roet rond het stangetje van de turbo verstelling zat. hun conclusie:
roetfilter verstopt! (en nog geen foutmeldingen uit te lezen)
nu de turbo er terug op, uitlaat eraf gelaten, gestart. geluid turbo weg EGR geluid EGR weg!
dus: nieuw roetfilter of roet/kat vervanger erop!
heeft iemand een iedee hoe het kan dat een auto na 2 jaar en 8 maanden en 92.000km het roetfilter al vol heeft?
13 jaar
veel korte stukjes of veerkeerde olie.
lucht lekkage via de turboslang.
allemaal mogelijkheden.
het roetfilter kan uitgelezen om tezien of hij echt vol is.
soms kan een nood generatie uitkomst bieden.
normaal gaat er een lampje branden als het roetfilter vol zit en de generatie niet meer uit zich zelf begind.
groetjes jan.
Hallo, laat nog even weten hoe het afloopt als je het advies van het turbo bedrijf hebt opgevolgd. Groet Jan227
Hallo,
Het roetfilter is vervangen voor een normale pijp. ik heb bij van vught tuning het roetfilter laten uitschrijven. en hij heeft een soort van ecotune gedaan waardoor ik als het goed is 200km meer op een tank kan rijden. ook wel een leuk idee is dat de auto nu 183 pk heeft.....
verder bleek dat het geluid toch wel ij het uitlaatspruitstuk weg kwam. en 1 keer raden: Jan T had gelijk er is een bout van het spruitstuk bij de eerste cilinger afgebroken in het blok. het restje wat nog in de kop zit moet er nog uit. Jan T beschreef dat hij dit ook wel eens had meegemaakt. hoe heb je dit toen opgelost?
13 jaar
nou dit komt veel voor bij de ambulance dienst.
wij halen de boel los.
dus spruitstuk weg egr koeler weg.
boren er met een haakse boor een gaatje in.
slaan er een torx in.
draaien hem er een stukje in.
maken het draad schoon met een tap.
spuiten het drad in.
en draaien dan het tap eind eruit.
is altijd nog gelukt.
luister wel naar de andere tapeinden door er op te tikken.
bij een ander geluid deze ook vervangen.
groetjes jan.
Hallo, die vermogens toename van circa 53 pk..... Ben zeer benieuwd wanneer het nieuwe spruitstuk het weer begeeft. Bij standaard motor vermogen trekken ze al met regelmaat krom, laat staan met de thermische belasting bij 183 pk. Groet Jan227
mijn remedie:
het gebruikte kromgetrokken spruitstuk even op een freesbank spannen (eerste beste machinefabriek) en ffe vlakken.
1: goedkoper dan een nieuwe
2: hij trekt maar een keer krom, de spanning is er wel uit daarna. Een gevlakt gebruikt exemplaar is dus beter dan een nieuwe, mits er niets gescheurd is!!
3: tapeinden alle vervangen, zaak monteren met KOPEREN!!!! moeren. Liever een moer dolgedraaid dan een tapeind uitboren.
Ik mag hier eigenlijk geen reclame maken, als je meer wilt weten over het vlakken, dan via mail graag.
zie dat dit een oud verhaal is maar de oorzaak is waarschijnlijk de oliedruk in 1 van de cylinders
heb nu een nieuw blok in de t5 en heb nu na 100.000 kilometer het zelfde ..... geen t5 meer voor mij.
was altijd vw gek maar heb mijn lesje gehad.
7 jaar
Ben nu toe aan mijn 3e T5 , elke auto gaat er uit met 3 j. 200.000 op de teller nog nooit motorische problemen gehad , dus tja.
Het zijn op zich goede auto's.
Blokken zijn sterk met een paar typische vw problemen.
Het gaat vaak fout met allerlei tuningpakketten.
Vermogenstoename's van meer dan 50pk en het bijbehorende zware werk waar deze bussen voor ingezet worden.
Dit leid tot zware thermische belastingen en de bijbehorende slijtage van het draaiwerk.
Om maar niet te spreken van de zwaar belaste turbo's,daar moet het vermogen vandaan komen.
Al die tuners zeggen ,kan makkelijk,maar betalen niet de rekening als de boel kapot draait.
Ook de roetafgifte is bij slechte tuning veel hoger met als gevolg dichtgeslibte roetfilters en dichtgeroete EGR's.
Dit tezamen zorgt voor het vroegtijdig overlijden van het in de basis goede motorblok en turbo.
Ook het niet meer netjes warmrijden en het volledige vermogen aanspreken (bus is vaak lease of van de baas) leiden tot vervroegde slijtage en/of kapotlopen.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar