Volkswagen Transporter: T4 start wel, start niet

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TD

Mijn T4 1.9TD uit 1997, 210000 km gelopen, heeft de laatste 2 weken regelmatig startproblemen. Onlangs zijn alle gloiefitiingen vervangen.
Nu, bij koude of warme motor weigert hij te starten. Het voorgloeilampje brand dan niet. De startmotor draait prima rond. Ook zit er een nieuwe accu in.
Wanneer het voorgloeilampje wel brand, start de motor gelijk, en loopt als een nieuwe. Bij de garage heeft hij 2 dagen gestaan. Wel 15 keer gestart en altijd lopen. Nu staat hij weer thuis........en start weer niet. Een kwartier later weer geprobeerd, lampje brand en de motor slaat aan.
Wie weet wat dit kan zijn?
Graag een reactie.
Bij voorbaat dank.

Asjen Bulten

Geplaatst door Asjen Bulten (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Asjen het electrische deel van het contactslot gaat vaak stuk. Met geduld en zonder het stuur er af te halen is het met een klein schroevendraaiertje te doen. Succes.

bmw 325i coupe (0), 13 jaar geleden

check ook je gloeirelais eens?. electrisch gedeeltecontactslot denk ik niet want dan gaat de motor niet rond

Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden

Hallo, hoogstwaarschijnlijk een probleem met de af fabriek startblokkering op de inspuitpomp, welke correspondeert met de transponer in de contactsleutel. Gebruik de zoekfunctie maar eens. Groet Jan227.

Asjen Bulten (0), 13 jaar geleden

De gloeirelais is 3 weken geleden vervangen. Voor alle zekerheid heb ik het electrisch gedeelte van het contactslot geheel vevangen. Tevens heb ik ook relais 109 vervangen. Het probleem lijkt opgelost te zijn. Echter, vanochtend nam mijn zoon, net zijn rijbewijs, de bus mee. Hij moest wel 2 keer starten, voordat hij aansloeg. Gisteren nam 1 van mijn medewerksters de bus ook mee. Ook zij moest 2 keer starten. Ook voor haar was het de 1e keer dat ze de bus meenam. Alle reuze bedankt voor jullie tips. Voor de zekerheid laat ik het probleen toch even op de site staan.
Meer tips zijn natuurlijk welkom. Groeten, Asjen

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Laat die nieuwelingen wel de tijd nemen bij het starten . De motor is lang niet nieuw meer en 20 tellen gloeien is heel normaal. Ik weet niet of deze motor al zo was uitgevoerd dat bij het openen van de bestuurders-portier het gloeien al begint . De personenwagens hadden dat toen al veel eerder. Succes.

Asjen Bulten (0), 13 jaar geleden

Bij het openen van de deur begint het gloeien nog niet. Zo modern is deze bus nog niet. De motor start inmiddels wel.......maar niet als voorheen. We moeten hem lang doordraaien, voordat hij uiteindelijk aanslaat. Vlak voor het aanslaan van de motor hoor ik een doffe knalletje onder de omgeving van het dashboard kastje. (onder de motorkap wel te verstaan) Wie weet wat het kan zijn?

Asjen Bulten (0), 13 jaar geleden

Het doffe knalletje lijkt loos alarm. Echter, 2 weken lang heeft hij dagelijks gestart. Tot gisteren en vandaag. Hij gloeide weer niet voor, dus starten ook niet. WIE WEET WAT HET KAN ZIJN? Zelfs de garage weet niet wat het is. Het lijkt er op dat we al het nodige hebben vervangenIk heb de bus dagelijks nodig, voor korte ritten overigens. Gelukkig ben ik in het bezit van nog zo'n bus uit 1999. Dat is wel een personenbus, dus voor transport van goederen is dat wat lastiger.
Bij voorbaat dank voor de reactie.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

electrisch gedeelte contact slot al uitgemeten ?

Asjen Bulten (0), 13 jaar geleden

Deze is voor 14 dagen geleden vervangen.

Asjen Bulten (0), 13 jaar geleden

Na diverse keren bij mijn eigen vertrouwd garage geweest te zijn, ben ik een keer naar de orginele VW dealer gegaan.
Deze heeft alles doorgemeten, en telkens geeft hij een melding dat de gloeirelais niet goed functioneert.
Dan toch maar weer een nieuwe. Hij heeft het precies 2 dagen uitgehouden. Hij gloeide weer niet voor. Vanochtend startte hij perfect. Hij heeft ongeveer 8 uur stilgestaan. Hij startte dus weer niet. Inmiddels ben ik 750 euro aan reparatiekosten voor "iets" kleins. Maar wat het is weet zelfs de VW dealer niet.'
Wie o wie weet wat dit kan zijn. Ik heb de bus dagelijks nodig voor kleine ritten. Hij ziet er als nieuw uit en heb nog lang geen zin in een andere. Ook gezien het feit dat ik er maar 7000 km. per jaar mee rij.
WIE KAN MIJ HELPEN??? Ik weet het echt niet meer.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

dan zit er waarschijnlijk ergens een fout in de bedrading waardoor het relais kapot brandt

Asjen Bulten (0), 13 jaar geleden

Oke, bedankt. Ik ga dit voorleggen bij de dealer. Dat MOETEN ze toch kunnen vervangen, die bedrading dan. Ik hou je op de hoogte.

Asjen Bulten (0), 13 jaar geleden

Net weer geprobeerd te starten. Weer geen geel lampje van het voorgloeien. 1 minuut gewacht, weer de sleutel omgedraaid, en ja hoor. Het gele lampje brand, en de motor start probleemloos. Kan de motor dan wel starten als de relais en de bedrading dan waarschijnlijk stuk zijn? Bij voorbaat dank voor je antwoord.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Gewoon een ander relais proberen als je al zoveel kosten hebt gemaakt !! Laatyst nog bi j een mercedes hetzelfde. Bleek de printplaat in dat relais de schuldige . Succes.

Asjen Bulten (0), 13 jaar geleden

Oke, ga ik doen. Bedankt maar weer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.