auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: Type 2 - 1600cc - Carburateur hoog stationair probleem!!

Bouwjaar: 1987

hallo!

ik heb sinds gisteren mijn golfje gekregen! alles is perfect in orde motorisch gezien op 1 klein dingetje na.

als ik de auto start als ie koud is is er niks aan de hand, maar al gauw (doordat ie warm word waarschijnlijk) gaat ie als ik stilsta hoog stationair lopen.

nou weet ik dat op de carburateur iets weg is, een schroefje om precies te zijn. maar ik vind het zo vreemd dat het daardoor kan. ik heb hier:

http://golf-carb.richardcrijns.com

foto's van het onderdeeltje staan.

het is een golf 2 - 1.6 uit 1987

kent iemand dit probleem? zo ja, wil diegene mij dan vertellen hoe ik dit kan verhelpen?

als je goed op de foto kijkt zie je dat de vorige eigenaar een koper draadje door het gaatje heeft gedaan waar normaal een schroefje zit. ik heb op de sloop gezien dat dit een imbus schroefje is misschien helpt dat :D

alvast bedankt!!

Geplaatst door

Lugia (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Richard,

Dat moet een binnenzeskantboutje M5 zijn. Hiermee stel je de warmloopcurve mee af. Als je het boutje terugplaatst moet de warmloopcurve opnieuw afgesteld worden. Dit is een hondenbaan. Je kunt het boutje plaatsen en vervolgens het stationaire toerental bij warme motor goed zetten met de stelschroef achterop. Hierna moet je bij koude motor het toerental goed zetten door wat te spelen met de warmloopcurve.
Je kunt ook de carburateur uitbouwen en helemaal volgens de fabrieksgegevens afstellen. Zoek voor die gegevens op volkswagen.msk.ru en zoek daar naar Pierburg 2e2 (jouw carburateur). Maar maak dan je borst maar nat. Maar waarom is het boutje weg? Misschien is het waselement wel stuk.
Je kunt ook op de sloop een gebruikte carburateur scoren. Er zijn er genoeg en ze kosten niet zoveel.

Succes ermee!
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

allereerst bedankt voor deze info!

ik vind het heel leuk om te hobbieën met mijn auto. dus ik wil eens proberen om het zo te maken, zo'n boutje kost toch niks dus dat wil ik eerst proberen. als dat niet lukt dan kan ik altijd nog makkelijk een andere carburateur kopen.

maar eerst een vraagje of 2:

wat is warmloopcurve? dat is dus niet de stelschroef, en zo nee waar zit die warmloopcurve dan?

dat boutje is al weg sinds de vorige eigenaar de auto kreeg van zijn vorige eigenaar :S dus al heel lang.

nogmaals alvast bedankt

Lugia 0

19 jaar

ik ben trouwens beetje a-technisch wat auto's betreft

Lugia 0

19 jaar

De warmloopcurve is het hele samenstel van stangetjes, stelschroeven en een waselement dat ervoor zorgt dat bij koude motor de gasklep iets verder geopend wordt. Dit is nodig omdat een koude motor wat zwaarder loopt. De olie is nog dik dus de motor heeft meer wrijving te overwinnen. Het waselement wordt verwarmd door de koelvloeistof. Hierdoor komt de pin van het waselement naar buiten. Via de stangetjes wordt de gasklep iets open gedrukt.
Met de stangetjes kun je twee dingen instellen: 1. hoeveel de gasklep wordt geopend over het hele temperatuurgebied en 2. hoeveel extra de gasklep wordt geopend per graad temperatuurverandering. Dus zowel de hoogte als de stijlheid van de temp/opening grafiek zijn instelbaar.

Experimenteel afstellen is, als je het goed wilt hebben, moeilijk en kost veel tijd.
Het beste is het om de basisafstellingen in orde te maken aan de hand van de originele afstelgegevens. Carburateur uitbouwen (kun je 'm gelijk helmaal schoonmaken) en afstellen is in een paar uur gebeurd. In 99% van de gevallen is het dan goed.

Maak er wat van!
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

harstikke bedankt voor de hulp, ik ga het proberen

ik heb zojuist ook wat geprobeerd
als ik voor de auto sta en dus voor de carburateur, aan de linkerkant acher de carb. daar zit een ding met een in- en uitschuifbaar staafje die de gas hendel ook bedient, is dat dat ding die de choke regelt d.m.v. warmte? want toen ik die staaf induwde ging de auto perfect stationair lopen!!!
dus misschien als ik het goed begrijp kun je die staaf regelen met stelschroeven en de basisinstellingen van de vw golf

Lugia 0

19 jaar

Nee choke zit aan de rechterkant als je er voor staat maar als het probleem zich alleen warm voordoet dan zit het zoals paulus ook al zei in de wastermostaat en die zit aan de voorkant aan de carburateur onder het luchtfilterhuis maar ik hoor wel dat je er niet veel verstand van hebt dus wordt het wel lastig want je moet ook nog kijken of daar de koelvloeistof wel circuleerd want het komt ook vaak voor dat het waterkanaal in het inlaat spruitstuk verstopt zit. Leuke hobby maar je moet er wel een beetje technisch voor zijn. Succes

Benny1078 0
badge

19 jaar

haha ik bedank jullie voor het advies etc, maar dat onderdeel waar ik het net over had heeft dus een stelschroef, door die los te schroeven (kleine 2 milimeter) liep de auto perfect stationair! nogmaals bedankt!

Lugia 0

19 jaar

Dat ding aan de linkerachterkant is de driepuntsdoos of bij een automaat en/of airco de vierpuntsdoos. Dit ding regelt de gasklepopening en sluit bij motor afzetten (tegen nadieselen) sluit bij op de motor afremmen en gaat een beetje extra open bij warme start. Aan dit ding zitten een hoop vacuumslangetjes en thermotijdkleppen, ventielen enz. Hier heb je nog wel eens een vacuumlek met problemen tot gevolg.
Mijn advies: als je deze carburateur goed wil leren kennen, maak allereerst je borst maar nat. Ingewikkelder dan menig injectiesysteem haha.
Zoek documentatie, bijv. werkplaatshandboeken en originele VW servicebulletins en cursusmateriaal. Hierin wordt de carb. helemaal uitgelegd.
Best interessant.
Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.