Volkswagen Vento: uitlaatspruitstuk stuk!!

Bouwjaar: 1996

Hoi ik ben remco en ik heb een klien probleem
van mijn vento 1.6 55kw bj 96 is het uitlaatspruitstuk gescheurt is dit ook nog te repareren zonder te vernieuwen en wat mag dat kosten?
m.vr.gr. Remco

r9219

Geplaatst door r9219 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Vento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

franko3231 (0), 18 jaar geleden

hmmm ja het is zeker te repareren of je laat het even een plaatje erop lassen of gum gum er op maar dat raad ik je af liever even een plaatje erop lassen groetjes

blijegeit (0) PRO, 18 jaar geleden

plaatje erop lassen zal misschien nog gaan, maar het moet wel heel goed gebeuren ivm het uitzetten en krimpen van het spruitstuk (als het al gaat daardoor)

gum gum erop smeren is hopenloos! dit word door de druk in het spruitstuk er binnen de kortste keren weer uitgewerkt, samen met het uitzetten en krimpen.

als je ene langdurige oplossing wilt zul je hem toch moeten vervangen ben ik bang.


mvg

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Een uitlaatspruitstuk is van gietijzer daar las je niet even iets op.
Vernieuwen is de enigste goede en afdoende oplossing.

Hans

Fredo (0), 18 jaar geleden

Inderdaad, ik heb ook mijn twijfels over dat lassen hoor -> Gietijzer he... Een nieuw stuk is de enige goede oplossing volgens mij

Succes

snowman11000 (0), 18 jaar geleden

`Het ligt er maar aan waar het spruitstuk gescheurt is en op hoeveel plaatsen dat is, als het een klein scheurtje is en op een plek zit waar je goed bij kunt is dat zeer goed te lassen.

Maar je moet wel je juiste las en gloeiprocedure hiervan weten wand het spruitstuk moet eerst voorgegloeid worden en moet warm blijven tijdens lassen,en na het lassen weer inpakken in speciale lasdeken of terug in de oven en langzaam onder een teruglopende temperatuur laten afkoelen en om scheuren te voorkomen die ontstaan zijn door spanningen in het gehele spruitstuk tijdens het lassen.Het te lassen spruitstuk goed voorverwarmen op een juiste temp en langzaam laten afkoelen is het aller belangrijkste.

Tip : las nooit zomaar over een scheur heen dat heeft geen enkele zin en scheurt zo weer los, de scheur moet eerst voor bewerkt worden door er een V naadje in te slijpen of frezen zodat het te lassen materiaal een boddy krijgt tevens met een doorlassing en op deze wijze zal het niet zo snel meer scheuren da's zeker ik praat uit eigen ervaring,,,plaatjes erop lassen en andere genoemde acties gaan meestal maar even mee.

Succes,

Fredo (0), 18 jaar geleden

Hey snowman,

Ik weet het, je moet het niet zeggen over dat lassen. Is er een probleem, er zal wel altijd een lasprocedure zijn om het op te lossen. Maar zoals je dat lasproces beschrijft... Ga er maar eens met naar een lasser hoor. Die zal zijn prijs wel rekenen, daarom denk ik dat het ineens beter is van een nieuw stuk te monteren.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik heb ze al vaker gelast, koud!!!

Lassen is een groot woord, het is meer hechten. De scheur moet netjes uitgeslepen worden. Aan het eind van de scheur een gaatje boren. Dan met de MIG machine een shot geven en deze direct met een beitel en hamer uitslaan. (dit om krimpspanning te voorkomen.) Een gevoelsklusje voor 2 man dus....Ram je hem teveel uit dan is het middel net zo erg als de kwaal en scheurt hij wederom. Zo het hele gebeuren dichtwerken, en als toetje het overtollige lasmateriaal afslijpen. Tijdens het lassen zo min mogelijk warmte inbrengen en heel rustig werken. Liever af laten koelen dan achter elkaar doorgaan.

Er zijn speciale gietijzerelectrode's in de handel om dit klusje te klaren. Groot probleem hiervan is dat er zeer moelijk mee te lassen valt, en zeker op een stuk vervuild en verziekt materiaal als een spruitstuk.

Scheuren tot een cm of 3 zijn op deze manier goed dicht te maken.
Als het spruitstuk totaal doormidden is of er is een flens vanaf geknapt kun je het vergeten dat het tegen rendabele kosten te repareren is. Vervangen is dan de enige juiste oplossing.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.