Volkswagen Golf 2019: uitloopsysteem

Bouwjaar: 2019, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: DAC, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 96

volgens het instructieboekje is de uitloopfunctie te deactiveren/activeren door het start/stopsysteem uit/aan te zetten. bij mijn vw blijft het uitloopsysteem echter te allen tijde actief en is niet uit te zetten. volgens mijn dealer is dat normaal en is het niet te verhelpen. Is dat echt zo?

pasriet

Geplaatst door pasriet (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

bert klein (75) PRO, 3 jaar geleden

Start stop sijsteem is met vcds vag com te deactiveren.
Vrgr. Bert

pasriet (0), 3 jaar geleden

Het antwoord betreft het start/stop systeem en dat was de vraag niet. Wat ik uiteindelijk zelf op internet vond was dat het gaat om de z.g. zeilfunctie wat een vast onderdeel is van de nieuwe 1.5 TSI motor. Bij een motor zonder automaat is het te deactiveren (geloof ik) maar mét DSG7 automaat is deze zeilfunctie altijd actief. Jammer dat mijn officiële VW dealer me dat niet kon uitleggen.

bert klein (75) PRO, 3 jaar geleden

1.5TSI is een moter met cijlinderuitschakeling bij gunstige omstandigheden op de snelweg zal bij regelmaat twee cijlinders uitgeschakeld worden wat niet waarneembaar is onder het rijden , en soms algehele uitschakeling van de cijlinders bij afnemende snelheid, wat men zeilfunctie noemt.
deze functie heeft ook te maken met je start/stop sijsteem een tuner of iemand met vcds kan het uitschaken.

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Voor het eerst voorziet Volkswagen een benzinemotor van een zeilfunctie. Daarbij wordt deze TSI-motor, indien gekoppeld aan de DSG-automaat, tot een snelheid van 130 km/u onder bepaalde omstandigheden volledig uitgeschakeld als de bestuurder het gas loslaat. Ondertussen neemt een compacte lithium-ion batterij de stroomvoorziening waar voor elektrische systemen als de ruitenwissers, verlichting en het audiosysteem.
Bron: http://www.autoplus.nu/merken/volkswagen...

De 1,5 liter benzinemotor beschikt over een zogenaamde 'zeil-functie', zoals we die van elektrische auto's kennen. Laat je het gas los, dan slaat de motor af en rol je eindeloos uit. De motor komt met enige weerstand weer tot leven, zodra je gas geeft: de auto remt een beetje extra af terwijl je het gaspedaal indrukt. Juist dat tegenstrijdige gevoel is even wennen. Dit zeilen zou tot een liter benzine per 100 kilometer moeten schelen. Maar tijdens deze test bleek het verbruik van 1 op 14,3 niet spectaculair laag.
MIN
Verbruik niet zo laag als verwacht. Herstarten motor in zeilfunctie is wennen.
Bron: https://www.ad.nl/auto/test-volkswagen-g...

Aangezien de auto gekeurd is (WLTP-test) MET zeilfunctie is deze niet uitschakelbaar.
Zonder zeilfunctie zou het verbruik en dus de uitstoot van Co2 anders kunnen zijn.
Er is tegenwoordig een eis dat als je zelf wat veranderd (zoals uitschakelen zeilfunctie) dat de auto (deze ene auto) opnieuw een WLPT-test moet ondergaan en dat is erg kostbaar.
Zie: https://www.rdw.nl/particulier/voertuige...

pasriet (0), 3 jaar geleden

Iedereen bedankt voor alle informatie. Ik heb nu wel een goed idee van wat er aan de hand is. Moet er gewoon heel erg aan wennen. verder een uitstekende auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.