close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Uitvallen en niet meer starten

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 Monopoint injectie (AAV)

Hallo,

Ik heb al een poos het probleem dat mijn Polo af en toe niet wil starten of uitvalt bij het uitrollen en dan niet meer wil starten. Na een kwartiertje start hij dan wel weer gewoon.

Ik heb gemeten dat op de plus en de min van het stekkertje van de hallsensor maar 2.4V staat als hij niet wilt starten, als hij wel start is dit 10 of 11 (met contact aan). Het vreemde is dat op het moment dat je die 2.4V hebt gemeten en het stekkertje terug stopt in de hallsensor de auto elke keer weer start. Als je hem los hebt getrokken en weer terugstopt is dat niet perse zo.. Het lijkt haast wel alsof er door het meten iets gereset wordt ofzo. Computer wellicht.. Waar denken jullie dat het probleem ligt?

Alvast bedankt, Nigel

Geplaatst door

NigelM (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

defecte sensor?

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

defecte Hallsensor bedoel je? Kan me niet voorstellen omdat als je het stekkertje loshaalt uit de hallsensor je daarop meet, niet op de sensor zelf. De sensor heeft dan dus te weinig spanning is is volgens mij dan niet zelf kapot.

Dat stekkertje heeft 3 draden, 1 aarde, en twee van/naar de computer, die zorgt dus voor de voeding.

Of bedoelde je misschien een andere sensor..?

NigelM 0

16 jaar

hal sensor is een soort dynamo

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Volgens mij begrijpen we mekaar verkeerd.

Even daargelaten of de hallsensor goed of slecht is heeft deze wel voeding nodig om z'n signaal terug aan de computer te geven. Als er geen voeding is ligt de oorzaak volgens mij niet in de sensor..

NigelM 0

16 jaar

je hebt gelijk

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Wat doen je controlelampjes op het dashboard als hij uitvalt?

rotax 0

16 jaar

Startschakelaartje achter contactslot gammel?

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Controlelampjes doen wat ze normaal doen als je de wagen op contact zet.

De startmotor slaat wel gewoon over als je hem probeert te starten dan, motor slaat alleen niet aan, is er nog een ander schakelaartje in het contactslot dat een vonk zou voorkomen?
Net weer uitgevallen, proberen te starten, lukte niet, multimeter gepakt en spanning gemeten op stekkertje, direct 11V gemeten dus volgens mijn theorie moest ie dan weer starten, en ja hoor, eerste keer lopen.. Echt vaag allemaal.

Het is ook een beetje jammer dat ik geen geld heb om hem uit te laten lezen, en volgens mij krijg je ook niet heel veel info uit dit model.. Daarom probeer ik deze manier, alle tips zijn welkom!

NigelM 0

16 jaar

Slechte stekkerverbinding of draadbreuk bij de sensor?
Heb ik al eens meegemaakt.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

Dat dacht ik eerst ook, heb de multimeter op de stekker gezet en 5 minuten aan alledrie de draadjes lopen frotten, trekken draaien duwen maar bleef 11V aflezen. Naar mijn idee is de stekkerverbinding nog goed.. Ben zelf bang dat de computer om zeep is; de voeding voor de hallzender komt uit de computer

NigelM 0

16 jaar

Heb je al aan de bobine gedacht? Als hij niet wil aanslaan, geeft de bobine dan wel een (overtuigende) vonk?

rotax 0

16 jaar

Hmm.. nog niet getest.. Kan wel even de weerstand van dat ding meten als ie warm is, dat zou toch al iets van een indicatie moeten geven, hoewel ik niet snap wat het al dan niet vonken van de bobine te maken zou hebben met de voeding van de hallsensor.. Zou eerder denken de bobine juist niet vonkt doordat de hallsensor geen/slecht signaal aan de computer geeft..
Of begrijp ik het systeem dan verkeerd?

NigelM 0

16 jaar

en hoe denk je dat t signaal ontstaat
die sensor is (nogmaals) een soort dynamo en geen schakelaar

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Een hallgever geeft een blokspanning af dus werkt als een schakelaar, en een inductieve sensor (krukassensor)geeft een wisselspanning af ,die werkt als een soort dynamo.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

hans
volgens mij veranderd de spanning door de gever(hoge of lage)deel van de draaiende ring
en de inductieve gever werkt als een sensor die per tijds deel een aantal signalen ontvangt en dit deelt door een vast gegeven(aantal cilinders)

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Is dit niet wat te ingewikkeld mensen? De spanning wordt volgens mij geleverd door de bobine. Daar zou ik beginen. (er van uitgaande dat de controle lampjes op het dashboard wel branden) Je kunt problemen met de bobine alleen uitsluiten als de motor niet wil aanslaan. Dus alleen als het probleem zich voordoet. Het maakt niet uit of dit warm of koud gebeurt. Je kunt meten wat je wilt maar als het probleem zich op dat moment niet voordoet zul je het probleem ook niet kunnen vinden.

rotax 0

16 jaar

Rotax......een bobine wordt aangestuurd door de ECU van de motor en dan gebeurt ook pas als hij een toerentalsignaal binnen krijgt en dat is bij deze motor de HALL-gever.

Als NigelM dus echt maar 2,4V op de buitenste draden van de HALL-sensor heeft zit hier dus echt een probleem. Als je dit probleem nog een keer hebt kan je kijken of het probleem in de voeding of de massa zit om even ten opzichte van accu te meten. Zo beperk je al tot één draad die misschien aan het etteren is.

Als ik dit zo lees kan het paar dingen zijn.

- bedrading kwestie van HALL-gever naar ECU of aansluiting op de ECU.
- Voeding/ massa ECU.
- ECU motor zelf.

Een HALL gever is trouwens niks anders dan zoals Hans al zei een elektronisch schakelaar. Deze sensor kan maar 200mA schakelen dus zet er geen proeflampje op anders kun je er zeker een nieuwe plaatsen.

Suc6 met je speurtocht en netjes trouwens dat je zo goed meet. Kunnen sommige monteurs nog wat van leren.

alexander242 0
badge

16 jaar

Bedankt voor de input allemaal, interessante discussie!

Net de welbekende uitzondering die de regel bevestigd meegemaakt, 11V op hallsensor gemeten en niet starten..

Vervolgens ECU gereset door accu los te koppelen en een minuutje gewacht - niet starten.

HT op de bobine kabel losgetrokken en vastgemaakt , daarna (na een aantal keer overslaan) sloeg de motor aan. Dus niets kunnen meten met de motor niet werkend.. Dat is het hele probleem ook een beetje dat op het moment dat je iets los hebt en iets hebt gemeten, de motor daarna vaak wel start en dat je niet weet of de waardes die je hebt gemeten van een niet of wel startende motor zijn..

Ook als je helemaal niks doet met de motor als ie even niet start doet ie het na een kwartiertje vaak ineens wel, kan dus ook toevallig zijn geweest dat ie na de bobinekabel lostrekken wel startte. Nog wel even thuis de weerstand op primaire en secundaire windingen gemeten van de bobine, viel perfect binnen de specificaties. Kan onder belasting misschien anders zijn natuurlijk.

Of een combinatie van bobine en de 3 mogelijkheden die alexander noemde.

NigelM 0

16 jaar

Haal dan eens je luchtfilter eraf en kijk of ie wel brandstof inspuit op het moment dat het niet doet. Heb je geen inspuiting en wel de juiste spanning op je HALL-gever dan is denk ik hij toch defect. Komt eigenlijk ook wel het meeste voor, zeker hoe jij de klacht mee maakt. Bij de juiste adressen kan je hem los verkrijgen. Ik koop ze voor zo 40 euro in en vervangen is best te doen. Goed kijken hoe je alles los haalt desnoods merken of een foto nemen. Dat gaat tegenwoordig ook zo makkelijk met digitale camera's.

Wil je echt weten of een HALL-gever defect is dit het beste met een scoop te meten.

Zie hier een scoopbeeld van:

[url=http://img72.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img72.imageshack.us/img72/456/har...[/img][/url]

alexander242 0
badge

16 jaar

Een bobine testen met een multimeter is niet waterdicht, helaas.
Alleen testen op een zgn vonkbrug is redelijk betrouwbaar.
Kun je geen nieuwe bobine kopen met de afspraak, dat je hem terug mag geven als het niet helpt?
Heb ik ook eens gedaan.
Hij bleek toen trouwens defect.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

Ik zal de volgende keer kijken of hij brandstof inspuit. Ik heb dat geloof al eens gedaan in het begin en toen spoot ie wel brandstof in, sindsdien niet meer naar gekeken.. kleine moeite om het nog eens te doen. Is de hallgever te vervangen in de auto zelf of moet je de verdeler er ook afhalen? Dan moet ie wel weer op tijd gesteld worden zeker..

NigelM 0

16 jaar

Als ie WEL brandstof inspuit kan je het hele HALL- circuit uitsluiten. Namelijk zal ie dat alleen doen als ie toerentalsignaal krijgt.

Wat je ook kan doen is kijken of je op zekering 18 spanning met contact aan. Beste is met een proeflampje dit te doen. Als je hem op contact zet zal er voor circa 2 sec. spanning op deze zekering komen te staan. Als je de auto start zal hij opnieuw spanning krijgen. Gebeurt dat niet dan zit het toch in de HALL-gever circuit.

Betreft vervangen.......ja stroomverdeler moet hiervoor en zal je dus moeten merken.

alexander242 0
badge

16 jaar

Kijk dat zijn de betere tips! Nu kan ik de volgende keer tenminste iets uitsluiten..

Trouwens net naar een oude verdeler gekeken en de twee schroefjes losgemaakt waarmee de plastic stekkeraansluiting vastzit. Verder zie ik niks wat verder nog los kan. Hoe krijg ik dat ding uit elkaar?

NigelM 0

16 jaar

Probeer inderdaad eens een andere hall-sensor.
Een defecte geeft vaak klachten als uitvallen, en even later vrolijk weer starten.

Verdeler krijg je verder uit elkaar door een borgpennetje, die aan de motorzijde door de verdeleras heen steekt, eruit te tikken.
Wel even goed kijken hoe het geheel in elkaar zit, bij het in elkaar zetten kan dit op 2 manieren: de juiste en de onjuiste... (180 graden gedraaid)

Denman 0

16 jaar

Heb de verdeler eraf maar krijg het borgpennetje er met geen mogelijkheid uit.. tips?

Nigel

NigelM 0

16 jaar

Doorslagpen / spijker (punt eraf vijlen) met de juiste diameter gebruiken, moet lukken.

Denman 0

16 jaar

Hallo,
Vandaag had ik een Golf 1.4 uit 1993 met precies de zelfde klachten.
zomaar uitvallen en soms warm niet aan willen slaan.
Alles door gemeten en niets kunnen vinden.

Tot ik zelf een lange proefrit ging maken en ja hoor, stopte er zomaar mee.
Motor wou niet meer aanslaan, na 5minuten wachten weer wel, na 5 minuten weer stoppen en toen duurde het 15min voordat hij weer aansloeg.
Geen vonk, en geen puls op relais 19.
Heel soms even een beetje puls en dan weer niets.

Mijn diagnose : Hall- sensor heeft een inwendige draadbreuk o.i.d.

Ik heb Hall- sensor vervangen en alles lijkt het een stuk beter te doen.
of de klant nog stil komt te staan verwacht ik niet maar tijd zal het leren.

Hallsensor vervangen en hij doet het weer goed! hartstikke bedankt! Pinnetje had wat overtuiging nodig om eruit te gaan :)

NigelM 0

16 jaar

hmmm
dacht dat ie niet stuk was?????

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Tja ik weet ook niet waar die 2.4V vandaan komt.. sinds ik het onderwerp hier heb geplaatst heb ik dat ook niet meer gemeten, toen was het telkens 11V.. Had je toch gelijk met je eerste antwoord!

NigelM 0

16 jaar

maar t is opgelost
en daar ging het om

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.