Mijn Passat uit 1998 slaat binnen 1 seconde af en ik krijg de volgende storing:
01266: Glow Plug Relay (J52)
- 31-10 Open or Short to Ground - intermittent
00626: Glow Plug Indicator Light (K29)
- 31-10 Open or Short to Ground - intermittent
17978: Engine Start Blocked by Immobilizer (P1570 - 35-10 - intermittent)
Nu ben ik op zoek gegaan naar het Glow Plug Relay om deze te vervangen, kan hem alleen niet identificeren. Heb wel ontdekt dat naast het motorregelapparaat een lichtblauwe 15 Ampere zekering is doorgebrand (zie foto, gele pijl).
[url=http://imageshack.us][img]http://img514.imageshack.us/img514/3338/...[/img][/url]
[url=http://g.imageshack.us/g.php?h=514&i=pas...][img]http://img514.imageshack.us/img514/3338/...[/img][/url]
Kan iemand mij vertellen waar het gloeibougie relais zit (en of het zin heeft deze te vervangen) en waarom deze 15 Ampere zekering doorbrand (vervangen helpt niet)?
Dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, dat de auto afslaat, heeft te maken met de wegrijblokkering (storingscode 17978); Als je het storingsgeheugen wist, komen dan alle storingen terug ?
Probeer eens of het probleem zich ook voordoet als je start met de reservesleutel. Helpt dit niet dan is er waarschijnlijk een probleem met de leesring of het regelapp. wegrijblokkering, of de zekering die steeds doorbrandt; ik weet zo niet waar deze van is overigens. Kan het evt wel voor je nazoeken morgen. Heeft deze zekering een positie nummer ?
Groet Jan227
Ja, codes wissen help niks. Probleem is met alle sleutels.
Als je zou willen kijken waar die zekering voor is zou dat heel fijn zijn, ik zal morgen met goed licht even kijken of er een positie nummer bij staat.
Denk je dat het zin heeft het Glow Plug Relay te vervangen en zoja, weet je waar het zit? - dank!
16 jaar
Hallo, de zekering die doorbrandt is waarschijnlijk van het motorregelapparaat. Mogelijk heeft dit te maken met de storing van het gloeirelais. In ieder geval is relais 370 die ook op de foto te zien is van de gloeipluggen in het koelsysteem (weet niet of deze auto die heeft), kan zijn dat deze ook van de voorgloei installatie is, het overzicht dat ik heb is niet erg duidelijk daarin.
Probeer wat er gebeurt als je dit relais verwijderd. Komen de storingen nog terug, brandt de zekering nog steeds door ? Evt motorregelapp. loskoppelen en kijken of dit verschil geeft.
Verder kun je eventueel de andere relais 1 voor 1 verwijderen. Let op dat je ze op de juiste positie er weer inzet, soms zijn er vrije plaatsen. Ook zitten er waarschijnlijk nog op andere plekken in de auto relais plaatsen (bv onder dashboard).
Ook kun je evt de actuatoren/sensoren aan de motor 1 voor 1 loskoppelen, als er een kortsluiting heeft zou deze de zekering van het motorregelapparaat door kunnen laten branden.
Groet Jan227
Jan, bedankt voor de tips. Ik heb alle relais 1 voor 1 er uit gehaald maar dit maakt niks uit, ook de relais onder het dashboard bij de bestuurder maar ook dat geeft geen verschil. Ik heb nu een paar keer een prrrrt geluid gehad (niet regelmatig) tijdens het maken van contact, klinkt als een relais dat snel staat te klepperen.
Wat opvalt is dat tijdens het maken van contact de lampjes van bijv. de airbag heel zacht branden, ik heb dit eerder gehad maar toen was de storingscode anders en was het vervangen van accu de oplossing. In ieder geval lijkt het dus wel alsof er een kortsluiting is ofzo waardoor er onvoldoende stroom naar de lampjes loopt.
Als ik de actuator test draai hoor ik een relais netjes klappen tijdens de Glow Plug Relais test.
Ik zal de sensoren (degene die ik kan vinden tenminste) proberen los te koppelen en kijken of dat iets helpt.
Nogmaals heel erg bedankt voor de moeite! Groeten, Arne
16 jaar
Hallo, kijk even wat het voorgloeilampje doet als je de auto op contact zet; brandt deze normaal of flauw of helemaal niet. Als het goed is licht hij kortstondig op bij het op contact zetten. Brandt hij niet of flauw, kan er een probleem zitten in relais 109 .
Groet Jan227
Beste Jan,
Het voorgloei lampje brand flauw; ik heb net een paar uur gezocht maar ik kan nergens een relais vinden met 109 er op. Niet bij de ECU en ook niet bij de bestuurdersknie achter het paneel.
Kan relais 109 een ander nummer hebben in een Passat TDI uit 98?
Bij de bestuurdersknie zitten twee panels met relais:
Panel 1 (o is leeg):
o o 267 o o o
o o o o o o o
204 213 o 202 377
Panel 2:
214 373
o o o o 213
En bij de ECU:
373
370
219
16 jaar
Hallo, denk dat het relais 219 is.
Groet Jan227
Ik heb relais 219 er uit gehaald en open gemaakt. Deze zit niet op een printje zoals de 109, ziet er netjes uit (geen corrosie) en als ik 12V op de spoel zet klapttie keurig om. Er is duidelijk ergens een kortsluiting, de accu (3 maanden geleden vervangen) loopt nu leeg waar je bij staat, misschien dat de warmte vandaag de kortsluiting permanent heeft gemaakt. Morgen ga ik proberen met een electrisch schema het Glow Plug Relay te vinden door de draden te volgen. Het voelt toch wel als een kapot relais ergens ...
Jan, nogmaals heel erg dank voor de support, ik geef (nog) niet op ..
16 jaar
Hallo, succes verder. Als je geen oorzaak kunt vinden, kijk dan in ieder geval alle massapunten even na, of ze schoon zijn en of ze "vast" zitten. Ik zal even voor je na zoeken waar de relevante massa punten zich bevinden in dit voertuig. Je hoort nog van me. Waarom brandt het voorgloeilampje zwak ? Is dit vanwege de accu die leeg wordt getrokken in korte tijd ?
Groet Jan227
[quote=Jan227]Waarom brandt het voorgloeilampje zwak ? Is dit vanwege de accu die leeg wordt getrokken in korte tijd ?
Groet Jan227[/quote]
Ze branden ook zwak als ik de volledig opgeladen accu er aan hang. Mijn gok is dat er zoveel stroom wegloopt dat de lampjes onvoldoende stroom krijgen ... had ook de indruk dat het vandaag erger was (door het warme weer?). Zal morgen iig maar die 219 vervangen maar eigenlijk zou het me sterk verbazen als die niet goed is.
Groeten, Arne
16 jaar
Hallo, voorgloei relais is 202.
Groet Jan227
Hallo, Arne ben je er al verder mee gekomen ?
Groet Jan227
Ja, ik heb de relais vervangen maar dat maakte niks uit, alle aardpunten ook nagelopen. Uiteindelijk maar opgegeven en een professional ernaar laten kijken; het probleem is net (gisteren) opgelost, het contactslot was kapot.
Heel erg bedankt voor alle moeite en het er op terug komen Jan227, dat is echt geweldig.
Heb er toch weer wat van geleerd.
Groeten,
Arne
16 jaar
Hallo, mooi dat het probleem is opgelost. Jammer dat je het niet zelf hebt kunnen oplossen, maar dat valt ook niet altijd mee.
Groet Jan227
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar