Volkswagen Transporter T3 1983: valt stil

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1900

Dag forummers

Sinds kort ben ik de eigenaar van een VW T3 Westfalia Joker met een gekoelde waterboxer, benzine 1900 cc. De eerste ritten dateren van vorige zomer en verliepen vlekkeloos, maar nadien dook er een probleem op: hij valt nu geregeld stil, vaak kort na het starten of wanneer ik van hogere naar lagere versnelling ga. Wanneer ik in die situatie verkeer krijg ik hem wel nog aan de praat door te starten en gas te geven, maar hij blijft dan zelf niet automatisch stationair draaien. Ik krijg het meestal opgelost door eens in neutraal plankgas te geven en dan doe hij het weer (kan ook langer duren). Ik heb de motor eerder al eens laten nakijken door een garagist, maar die heeft er voorlopig het raden naar. Het enige dat aan vervanging toe lijkt te zijn is de carburator, maar het is slechts een vaag vermoeden dat die aan de basis van het probleem ligt. Dat het een elektrische kwestie is wordt niet uitgesloten.

Herkent iemand toevallig dit probleem of weet iemand hier raad mee?

Alvast hartelijk dank!

Lieven

LievenA

Geplaatst door LievenA (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 3 jaar geleden

Vervuiling in de carburateur is natuurlijk een optie , hoe ziet het benzinefilter er uit?

LievenA (0), 3 jaar geleden

Die ziet er eigenlijk proper uit. Daar lijkt het - denk ik - niet aan te liggen, maar ik kan die voor de zekerheid wel eens vervangen ... Bedankt voor de suggestie!

check

Beste antwoord, geplaatst door Punt (35) PRO, 3 jaar geleden

Benzinemotoren zijn gevoelig voor de temperatuur van de aangezogen lucht . Daarom zit er een thermostaat geregelde klep bij het luchtfilter om als het nodig is warme lucht bij het uitlaatspruitstuk weg te halen . Bij een temperatuur lager dan 10 gr.C en een hoog vochtigheid gehalte bevriest de carburateur al. Voel als het zich voor doet of de kap of buis die op de carburateur zit handwarm is !! 35 gr C is de waarde die de lucht moet hebben .
Succes .

Theo Sparenburg (5), 3 jaar geleden

Vervangen van de carburateur is wellicht net nodig. Haal de carburateur eerst eens uit elkaar en blaas alle kanaaltjes door met perslucht. Haal ook de sproeiers er uit en blaas die kanaaltjes ook door en vergeet de sproeiers niet door te blazen. Reinig ook de vlotternaald grondig. Wellicht dat deze carburateur tegen het nadieselen ook een elektrische afsluiter van het stationaire gedeelte heeft. Controleer die ook op openen bij contact aan. (contact aan en draadje even los en vastklikken. Als het goed is hoor je dan of die nog werkt.) Is ook nog gezekerd.


vr.gr. Theo

LievenA (0), 3 jaar geleden

Bedankt voor jullie expertise. Ik probeer een en ander uit.

LievenA (0), 3 jaar geleden

Nogmaals dank voor jullie waardevolle tips. Zie foto voor de luchtfilter met verkeerd aangesloten warmeluchtaanzuigbuis. Dat bleek uiteindelijk de schuldige te zijn, tezamen met een vervuilde benzinefilter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.