Volkswagen Golf IV: vaste vliegwiel aan te raden?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

geachte Particulieren & Professionals ,




omdat er laatste tijd steeds meer een kloppend geluid komt bij het stationair draaien van de motor wil ik zo snel mogelijk een nieuwe vliegwiel aanschaffen, ik hoor en lees dat er ook vaste vliegwielen zijn.
wat is het nut van een vaste vliegwiel en is dit aan te raden vanwege prijs of iets dergelijks.
en als ik een vast vliegwiel aanschaf wat moet er nog meer vervangen of aangepast worden?


is het een probleem dat ik onlangs dit probleem toch mijn auto nog gebruik? het is geen geluid dat er altijd is.
alleen als de motor warm is en hij statonair loopt.
kan ik de auto beter laten staan tot dat ik een nieuwe vliegwiel heb aangeschaft?



alvast erg bedankt

drejo

Geplaatst door drejo (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Laat eerst maar eens controleren waar dat geklop vandaan komt voordat je vanalles gaat vervangen.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Wie zegt dat dat geklop uit het vliegwiel komt, of is de diagnose al vast gesteld.

Santa (0), 16 jaar geleden

Voor allerlei positieve reacties over het vervangen van een 2 massavliegwiel door een vast vliegwiel kun je het beste naar www.tdiclub.nl gaan.

Een vooraanstaand bedrijfsmatige sleutelaar voorziet, volgens eigen zeggen, zo'n 70 auto's per jaar van zo'n vast vliegwiel en volgens hem kan dit probleemloos blijven werken.
Hij zal er dan ongetwijfeld ook wel flinke schriftelijke garantie (ook voor de versn. bak) bij leveren....?
Vergeet niet dat veel van de mensen op bij die club al dan niet fors getunede motoren hebben en dito gebruiken. Dat levert nu eenmaal ook zwaardere belasting voor het mechaniek op.
Dat is geen wijsheid maar simpel oog hebben voor natuurwetten...

Stel idd eerst maar eens de juiste diagnose en vraag je vervolgens af hoe lang je nog met de auto wilt blijven rijden.
Schudt/trilt de auto b.v. ook bij stationair draaien?

Indien je huidige koppelingsset nog in uitstekende staat is, zou je kunnen volstaan met alleen een nieuw 2 massavliegwiel.
Wil je een vast vliegwiel, zul je ook de koppelingsset moeten vernieuwen.
Om dit vast te kunnen stellen moet de bak er sowieso achter vandaan.
Ik schat zo in dat je beide keren zo ongeveer hetzelfde bedrag kwijt zult zijn.

luna3 (0), 16 jaar geleden

Hoi allemaal,

Wij hebben drie VW diesels gehad, waarvan met twee nooit problemen met het tweemassavliegwiel.
Maar dit kwam waarschijnlijk, omdat we de eerste twee met 20 en 30.000 km op de klok hadden verkocht.
De laatste, een Passat 1.9 TDI 115 pk van bouwjaar 2000 en nieuw gekocht, heeft er, schrik niet, 5 keer een nieuwe in gehad.
De eerste 3 onder gagarantie de 2de onder coulance, de laatste, zij het met behulp van een advocaat voor 50% van de kostprijs.
Ook is elke keer alles wat met de koppeling te maken had vervangen, omdat dit ook al slijtage e/o haarscheurtjes vertoonde.
Na 4 jaar hebben we uit pure frustratie en met nog maar net 120.000 op de teller de auto verkocht.
Verder een kanjer van een auto.
Wij kennen de leverancier van deze tweemassavliegwielen ook en dat is niet zomaar een fabriekje in Duitsland.
Zij leveren zelfs de vliegwielen voor Porsche en dit met goed resultaat.
Bij VW is het echter een drama.
De TDI club waar jullie naar verwijzen en de dieselspecialist die daarin wordt genoemd, is werkelijk een landelijk bekend staand fenomeen.
Deze man is zo goed, dat zelfs VW met onoplosbare problemen bij hem komt, je moet er alleen een eindje voor rijden.
Is er iemand geïnteresseerd in zijn adres, we horen het wel.
Echter, wat de werkelijke reden is waarom deze tweemassavliegwielen bij voortduring kapot gaan, who knows?
We hebben wel een vermoeden, maar spreken dit liever niet in het openbaar uit.

Groetjes Annie

drejo (0), 16 jaar geleden

dank voor jullie snelle reactie,

omdat de auto ook trillingen doorstuurt tijdens het stationair lopen van de motor en dit bij een warme motor gepaard gaat met een kloppend geluid leek het de monteur duidelijk dat dit aan de massavliegwiel lag.

waar kan dit probleem ook aan liggen?

is het handig om voor een diagnose beter naar de vw dealer te gaan en hoeveel kost dit.


dank voor jullie reactie

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Even on-topic jongens.
Wat moet de vraagsteller gaan doen?.
Een nieuw vliegwiel +koppeling plaatsen of de ecu laten herprogrammeren.
Dat herprogrammeren is een v.a.g oplossing en een vast vliegwiel is dus iets wat uit het universele circuit komt of van mensen die hier goede ervaringen mee hebben.
Blijft het toch een moeilijk verhaal voor de vraagsteller.
Laat tie er door een universeel wat aan doen trekt een dealer zijn handen er van af.
Lost dat bij de universeel ook niks op is tie weer terug bij af.
Vooralsnog moet er nog steeds vast gesteld worden dat het vliegwiel de boosdoener is.
Hij heeft niet het kenmerkende schuddden vlak voor dat de motor stationnair draait.

Santa (0), 16 jaar geleden

Maar WEL tijdens stationair draaien en dan denk ik toch ook wel aan een vliegwiel.

Maar voor zover ik kan lezen is de auto nog niet uitgelezen?

Voor hetzelfde geld gaan we straks richting de verstuivers...?

Ik zou de auto laten uitlezen en vaststellen WAAR dat geklop nou EXACT vandaan komt.
Daar moet met een stethoscoop wel achter te komen zijn.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

ik ga met pierre noir mee
vliegwiel
draai eens 1 verstuiver los en kijk/luister of er iets veranderd

luna3 (0), 16 jaar geleden

Hoi allemaal,

Wat ik schrijf of zeg is, het klinkt misschien een beetje boud, is mijn zaak.
Maar omdat er meerderen zijn die hierover vallen, wil ik het wel proberen uit te leggen.
Het is, jullie zeggen het zelf al i.d.d. Jos diesel.
Waarom zeg ik dit niet; op deze site zijn diverse professionele, dus commerciele bedrijven actief.
Dat is de enige reden, waarom ik het niet integer vind om dan voor deze of andere klussen te verwijzen naar Jos.
Bovendien denk ik dat de moderator en hij heeft gelijk, zou ingrijpen.
Nu jullie toch namen schrijven, doe ik daar dan ook maar aan mee; er zijn volgens mij twee vooraanstaande tweemassavliegwiel leveranciers t.w. Luk en Sachs.
Zoals ik in mijn verhaal al schreef, de leverancier van VW vliegwielen de fa Luk heeft een probleem, dat door VW zelf is gecreëerd.
VW heeft uit oogpunt van bezuiniging gesteld, dat de toeleveranciers goedkoper moesten leveren.
Wil je dan dezelfde kwaliteit blijven bieden, dan ga je of verlies lijden, of je moet mensen ontslaan, niet zo moeilijk toch of goedkopere materialen gebruiken?
Hoeveel voorbeelden willen jullie hebben als het sec gaat om toeleveranciers; één daarvan voor de diesel althans is de luchtmassameter van B...h.
Deze meters gaan bijna altijd kapot en kost bij VW €. 350,--

Dan even over de namen in mijn stukje; met het noemen van namen moet je (positief Jos diesel, maar zeker ook negatief bijvoorbeeldde fa Luk, die er in mijn optiek niets aan kan doen) voorzichtig zijn.
De ene reden heb ik al genoemd in dit schrijven n.l. de andere collegea garagisten, de andere is puur van juridische aard.
Maar als jullie goed mijn verhaal hadden gelezen, dan had je het verschil al zelf kunnen zien; ik sprak n.l. ook over het tweemassavliegwiel van Porsche en daar komen een paar meer PK's en koppel bij kijken en je raadt het al, deze blijven wel heel en zijn van de fa Luk.
Dan is één plus één toch al snel twee niet waar?
In dit geval, is goedkoop gewoon duurkoop.
Dan iets over de diagnose, die eigenlijk vrij simpel is; als je de koppeling stationair heel langzaam op laat komen en de auto begint erg te trillen, dan is negen van de tien keer je t.m.v.w. kapot.
Doe je er niets aan, dan is trillingsvrij optrekken onmogelijk en omdat je dan geneigd bent langer te slippen met de koppeling, kost het je ook nog eens je koppelingsplaat.

De werking; Je moet het t.m.v.w. eigenlijk zien als twee schijven met daartussen een verenpakket.
Hierop is de drukgroep, koppelingsplaat et cetera gemonteerd.
Als je de koppelingsplaat bekijkt, dan zul je zien, dat deze een z.g.n. star hart heeft; de onregelmatigheden worden dus niet meer door het hart van de koppeling opgevangen, maar door het verenpakket tussen de beide schijven.
En juist deze veren, daar zit het hem nu in.
Zoals gezegd, wij hebben er binnen de 100.000 km 5 versleten en die laatste, die heb ik ter keuring bij dezelfde Jos aangeboden waar we hier met zijn allen over spreken.
Dit t.m.v.w. was volgens ons allen nog nooit zo goed geweest, hiep hiep hoera.
Maar kort hierop verkochten wij de auto; wij hebben buiten de ellende met het t.m.v.w. nog nooit zo'n fijne auto gehad.

Groetjes en no hard feelings Annie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.