close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II 1989: Raar Koelprobleem Golf 2 1.6 Turbo Diesel Motorcode 1V ( 59PK Ve

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 TD

Hallo

Wie kan mij wat verder helpen met hetvolgende :

Heb deze Golf gekocht voor woon werk verkeer,de auto heeft een half jaar stil gestaan toen ik deze gekocht had.onderweg naar huis is hij warm gelopen omdat hij koelvloeistof heeft verloren.dit is gekomen omdat de dop op het expansie reservoir kapot was,dit was mij dus niet opgevallen tijdens een proefritje.maargoed,20km verder ging het lampje op het dashbord aan,en ff later liep ook de temperatuur flink op,tot net niet in het rode gebied..auto is meteen uitgezet en naar huis toe gesleept.

Toen ik de auto kocht zat er water in en geen KVS,en heeft een half jaar gestaan.

De volgende ochtend de auto gestart zonder dop op het reservoir,en meteen al was het een fontijn,ofwel hij spoot het water er gewoon uit.

Meteen de kop gedemonteerd,nieuwe pakking besteld en gemonteerd,net zoals nieuwe kopbouten,thermostaat etc.

nu kan ik er gewoon mee rijden,soms 2 dagen zonder problemen en dan rij ik gemiddeld 125km per dag.maar ook kan het zijn dat ik de auto start en nog geen 5 km verder ben,de koelvloeistof weer via de overloop eruit spuit,dit komt omdat de slangen namelijk best wel onder druk staan,ze zijn dan ook best hard.

best vreemd,de ene keer gebeurt dit na 5 km..de andere keer kan ik gewoon 200km rijden voordat het weer voorkomt.dan draai ik de dop eraf en kan ik weer kvs bijvullen.

** Het systeem is doorgespoeld en gereinigd,koelvloeistof zit erin.
** Circulatie is in orde
** ventilator springt optijd aan
** Alle slangen worden mooi warm net zoals de radiator
** Kachelradiator blaast warm ( Sauna :D )
** Koppakking Vernieuwd + Kopbouten en nagetrokken volgens voorschrift
** Thermostaat vernieuwd
** Geen Uitlaatgassen in koelsysteem !! ( Gecontroleerd met de blauwe vloeistof/snuffelaar boven expansievat )
** Nieuwe Dop op expansievat

Geen olie bij kvs of andersom !!

wel had de kop op alle 4 de cilinders tussen de kleppen een kleine scheur,maar dit komt vaker voor en kan ook geen kwaad.

alles is gecontroleerd voor zover ik weet..alleen is de kop niet afgeperst geworden,maar ik neem aan dat als hij ergens de druk via de kop het koelsysteem in duwt,je dat ook moet kunnen waarnemen met die CO tester ?

alle info is welkom.

Verder loopt de auto en motor perfect dankzij de km-stand van 450000 Km..

Gr Stefan

Geplaatst door

stefan84 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je kachel dan toch net 'n saunaatje is zou ik wel durven opteren om 's een paar dagen zonder thermostaat te rijden, ik vind dat je toch 'ergens' moet beginnen om een diagnose te stellen,

succes, marc

kazan 0

16 jaar

Ik had die kop toch laten afpersen, weet je zeker dat daar al nix mee mis kan zijn gegaan dadelijk heb je je koppaking voor nix vervangen en verder die scheurtjes weet ik toch niet zo zeker als dat geen kwaad kan. Heb ooit eens een transporter gezien met die zelfde scheurtjes oppe zelfde plek hebben we toch een andere kop opgelegd, greetz

ERwin_jah 0
badge

16 jaar

hallo erwin

heb al vele ducato's,boxers e.d gerepareerd met ook deze scheurtjes in de kop..dit zie je vaker en kunnen probleemloos weer gemonteerd worden mits de scheur binnen de perken blijft en niet door loopt.

Marc,

Waarom zonder thermostaat rijden ? hoe verkaar jij de druk in het koelsysteem ? thermostaat werkt naar behoren,maar wil eigenlijk even overwegen om morgen een nieuwe waterpomp te kopen..als ik het retour slangteje los neem en de motor laat lopen,komt hier water uit,eerst spuit hij wat water,dan ff 1 sec niks,komt weer wat water dan weer 1 sec niks,dit doet hij ook bij half en volgas.

normaal zou de straal water die eruit komt toch constant moeten zijn bij een gezonde pomp,dus zonder tussenpozen zeg maar..

Gr Stefan

stefan84 0

16 jaar

Of kan ook zijn dat er nog lucht in systeem zit maar kan ook zijn wat je zegt dat de waterpomp minder goed is. heb je hem ook heel goed ontlucht??? greetz

ERwin_jah 0
badge

16 jaar

wat de retourslang betreft baart mij direkt geen zorgen, volgens mij heeft het koelsysteem ergens een obstructie of iets dergelijks, wat er eventueel in kan gaan rondzweven terwijl de motor draait, vandaag alles oké, morgen niet, heb n keer zoiets meegemaakt met n hydraulische aandrijfpomp, wel ff gezocht naar het euvel, maar we hadden ons poetsdoekje toch terug dat we gebruikt hadden om een of andere leiding af te schermen tijdens de reparatie, wat de thermostaat betreft, kan je die in de verkeerde richting monteren? zou het toch n keer proberen, kost niets en je bent zeker van de thermostaat

kazan 0

16 jaar

hallo marc

bij deze kun je de thermostaat niet echt verkeerd om monteren,er zit meteen een plastic mondje op die 90graden loopt en dan zou het niet meer passen..dus dat is wel uitgesloten.

maar na wat lezen op internet zag ik precies hetzelfde probleem staan met een ibiza,die man heeft ook een keer de koppakking verwisseld zonder af te persen,maar het probleem bleef..kop weer eraf gehaald,afgesperst en gevlakt maar probleem bleef nog steeds,toen had hij een andere kop gemonteerd maar nog steeds hetzelfde,toen had hij toch maar een nieuwe waterpomp gemonteerd en weg was het probleem..

Ik ga me morgen eens een nieuwe pomp eronder zetten en kijken wat er gebeurt,dit is tenslotte nog goedkoper dan weer de kop eraf te halen en na het revisie bedrijf te brengen,dat kan als laatste nog,maar ik ben een beetje bang dat als de kop gescheurt is,er maar weinig andere op internet te vinden zijn..

vanavond begon hij weer te druppelen aan de slang die wat onder op de radiator zit en naar het thermostaat huis loopt.gewoon tussen de slang en huis uit,daar zat een klem op die je met een tang bij elkaar moet knijpen,maar heb er nog een extra slangeklem opgezet..niet echt de juiste oplossing,maar voor ff is dat goed,en ben er bijna zeker van dat het door de druk in het koelsysteem komt.

Toch twijfel ik dat het opgelost is door een nieuwe waterpomp want dat verklaart nog altijd niet de hoge druk op de slangen..maar zeg tenslotte nooit >> nooit ..

Stefan

stefan84 0

16 jaar

waterpomp van dit type gaat hooguit lek, verder niet stuk. waaier is van aluminium. gebeurt niets mee.

Kop krom, of onderblok ergens ingevreten lijkt me aan de hand.


Uitlaatgassen in koelsysteem; als ie stationair onbelast draait zal ie wel dicht zijn; probeer het eens onder vollast.....

overigens, die 4,5 ton mag geen probleem zijn, deze motoren kunnen nog veel meer aan......

audia4 0
badge

16 jaar

hey stefan
heb juist je eerste bericht nog s bekeken, geloof wel dat je weet wat je schrijft, en omwille van wat je zegt: "koelvloeistof=clean", "alle slangen warm=circulatie", "verwarming sauna=circulatie,zelfs in een afnemer heb je circulatie", daarom twijfel ik eraan dat waterpomp stuk is, " correcte montage van koppakking= ok", "test uitlaatgassen ok","vandaag niet, morgen wel", geloof jij in een lekke cilinderkop of pakking? ik niet zo erg, so , wanneer de temperatuur oploopt, is op dat moment het onderste gedeelte van de radiator warm? zijn de koelribben van de radiator mooi zuiver (stof, olie, heb ikzelf in m'n job regelmatig problemen mee)?? een keertje uitblazen met perslucht kan geen kwaad, liefst vanaf schroefkant naar voorkant, wel opletten dat je 'm niet beschadigt,
ben benieuwd, alléz, bonne chance!,
marc

kazan 0

16 jaar

Hallo harry en Marc

Waterpomp ligt thuis,deze is gisteren gekomen,en ga ik morgen monteren en kijken wat er gebeurt,de schoepen zijn van plastic en niet van alu..de pomp die ik gekocht heb heeft ook plastice schoepen,ook was er ene met alu schoepen te verkrijgen..een waterpomp is tenslotte niet zo duur als de kop er weer ff af trekken..maar als dit niks oplevert blijft er niet veel meer over..

Net thuis gekomen van mijn werk en een km voor huis ging het koelvloeistoflampje weer branden,indicator dat het reservoir onder het minimum staat,nu kan ik hoohuit een halve liter bijvullen,en dit die ik nu elke dag ( +/- 100km snelweg ) je ziet gewoon aan het reservoir dat hij een heel klein beetje eruit duwt omdat hij daar vochtig is.

maar hoe verklaar jij dan dat hij dat pas gaat doen na 100km en niet meteen al ? als iets aan de kop zou zijn moet dit wel minimaal zijn lijkt me zelf.

heb er op het moment nog water in zitten en dan zal hij iets warmer worden dan met kvs.

temperatuur blijft overigens mooi net voor het midden staan nu,bij het midden gaat de ventilator aan.
Als de indicator gaat knipperen is er ook nog niks aan de hand,wel als ik ermee door blijf rijden maar dat lijkt me logisch aangezien het koelvloeistof pijl dan ook gaat zakken.

Op problemcar staat precies hetzelfde probleem dan ik omschrijf alleen bij een 1.8 ibiza,en die man heeft 3 keer de kop gewisseld,de eerste keer alleen een nieuwe pakking gemonteerd,de 2e keer de kop gevlakt en afgeperst,de 3e keer een ruilkop en alles zonder resultaat,naderhand bleek het toch de waterpomp te zijn.

ik blijf de goede hoop er maar even in houden.

Gr Stefan

stefan84 0

16 jaar

toch die scheurtjes
als ie goed warm wordt gaan ze wel open staan en pfffft koelsysteem leeg
en scheurtjes mag??
als ze onder de 3 mm blijven en niet aan de klepzittingen komen
en ook in de diepte niet dieper zijn als de 1/2 vd klepzetel(dacht zelfs nog minder)

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

een ouderwets dubbeltje mag er op zijn kant net niet ingaan; en idd niet doorlopen tot achter de klepzitting.

die scheurtjes zitten er heel vaak in, hoeft geen probleem te zijn.

waterpomp met kunstof is naar alle waarschijnlijkheid een immitatie exemplaar. let op de passing van de distributieachterdeksel. deze wil wel eens tegen de riem gedrukt worden bij slecht nagemaakte waterpompen....


gebeurt dit dan zul je de waterpomp wat af moeten vijlen.

audia4 0
badge

16 jaar

Bij mij Kwam er één uit met plastic schoepen en gekocht orgineel met plastic schoepen. Dus dat zegt weinig!!

tedkroon 0

16 jaar

Heb je toevallig een nieuw expansievaatje geplaatst dat te klein is?
Na plaatsen van een nieuwe grotere radiator bij mijn Jetta stijgt het peil bij warme motor meer dan bij de oude radiator. Als ik tot minimum peil vul, dan drukt hij er steeds een beetje uit bij een langere rit. Ik bleef ook maar steeds een beetje (ca 1/2) liter) bijvullen. Nu staat het peil bij koude motor iets onder het minimum en er is geen verlies van KVS meer in de laatste 20.000km.

Misschien kun je hier wat mee.

Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

16 jaar

kan de ratiateur ook niet verstopt zijn
mvg willem2

kleijn 0

16 jaar

Hallo, al gecontroleerd of de dunne aansluiting boven aan de radiateur voldoende open is ? Wil nog wel eens gedeeltelijk dichtkoeken. Bedoel dus de aansluiting waar het dunne slangetje aan zit welke naar het koelvloeistof tankje gaat. Mocht dit het geval zijn dan is de circulatie onvoldoende.

Groet Jan227

Jan227 30
badge

16 jaar

hallo Jan

Inderdaad het kleine retour slangetje heb ik al open gemaakt,deze zat gedeeltelijk dicht,ik kwam amper 1 cm ver met een boor van 3mm..de opening is weer zoals het hoort maar heeft niks geholpen.

Willem

De radiator word overal mooi warm,net zoals de slangen,dus verstopt is hij niet,ook het koeloppervlak niet,

Paul,

Het koelvloeistof tankje heb ik wel al verwisseld,maar nu het origineel weer terug geplaatst,het tankje wat ik gebruikt hebt,was van dezelfde grote.

Jerry

De haarscheurtjes die tussen de kleppen zitten,zijn denk ik niet goed te zien op de foto,maar 3 mm zijn ze nooit,naar schatting amper 0,5mm bij alle 4 in de verbrandingskamer.

Harry,

Thanks voor de tip.

Gr Stefan

stefan84 0

16 jaar

heb je n plastic thermostaat huis?
zo ja vervang deze eens

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

jerry

aan het plastic flensje die op het alu thermostaat huis zit,is niks mis mee.

Heb zaterdag de complete waterpomp vervangen,dus niet alleen de pomp maar ook met het huis erbij en tot op vandaag staat het koelvloeistof niveau nog mooi bij de max.

De slangen staan wel nog wat onder druk maar heb geen water meer verloren.

toen ik de oude waterpomp eraf had,zag ik in het huis een stukje plastic zitten,het leek verdomt veel op een T-stuk ( verbinding-stuk ) hoe dat erin komt mag joost weten maar dit belemmerde de doorgang dus wel wat.

Alleen een kl*te werk bij die diesel,aangezien de dieselpomp gedemonteerd moet worden om de waterpomp te vervangen.dit komt omdat de steun waar de dynamo aan vast zit eraf gehaald moet worden,deze zit met 5 bouten vast,waarvan er 2 precies onder de dieselpomp zitten,je ziet ze wel maar komt er met geen sleutel aan.

Maargoed,alles werkt weer,en hopen dat dit probleem verholpen is.

Gr Stefan

stefan84 0

16 jaar

[quote=stefan84]jerry

aan het plastic flensje die op het alu thermostaat huis zit,is niks mis mee.

Heb zaterdag de complete waterpomp vervangen,dus niet alleen de pomp maar ook met het huis erbij en tot op vandaag staat het koelvloeistof niveau nog mooi bij de max.

De slangen staan wel nog wat onder druk maar heb geen water meer verloren.

toen ik de oude waterpomp eraf had,zag ik in het huis een stukje plastic zitten,het leek verdomt veel op een T-stuk ( verbinding-stuk ) hoe dat erin komt mag joost weten maar dit belemmerde de doorgang dus wel wat.

Alleen een kl*te werk bij die diesel,aangezien de dieselpomp gedemonteerd moet worden om de waterpomp te vervangen.dit komt omdat de steun waar de dynamo aan vast zit eraf gehaald moet worden,deze zit met 5 bouten vast,waarvan er 2 precies onder de dieselpomp zitten,je ziet ze wel maar komt er met geen sleutel aan.

Maargoed,alles werkt weer,en hopen dat dit probleem verholpen is.

Gr Stefan[/quote]
vreemd dat de dieselpomp gedemonteerd moet worden bij mijn weten moet alleen de dynamo er af.

John

Die steun waar je dynamo aan vast zit,moet er ook af gehaald worden als je de complete waterpomp met huis eraf halen wilt,bij 9 van de 10 waterpompen breken de boutjes af,wat ook bij die van mij het geval was.

Alles ging goed tot op vandaag,op de terug weg ging het lampje weer knipperen..thuis gekeken,en weer het reservoir leeg,aangezien er al kvs uit was,was de druk op de slangen ook minder,maar dat spreekt voor zich.

Denk toch maar dat ik op zoek ga naar een andere kop,

Misschien kan iemand me hier aan een 'goede' kop helpen ? Motorcode is 1V

Op Marktplaats en Ebay zijn ze niet uit te halen,ja nieuw gereviseerde voor € 500,- maar dat is de auto niet eens waard..

Gr Stefan

stefan84 0

16 jaar

kop van een gewone 1.6 td 51 kw is hetzelfde............ en die zijn wel te vinden.

soms worden er ook hele blokjes aangeboden, ook een optie hoor.

audia4 0
badge

16 jaar

hallo harry

zijn al deze 1.6 koppen hetzelfde ? dus ook van de 1.6 ( zonder turbo )

op mp zie ik er 2 staan,ene die gescheurt is,en een andere gereviseerde voor € 100,- dit is opzich niet teveel maar als ik het nummer bekijk is deze van een 1.6 D

het nummer van die kop is :

068103373D

Gr Stefan

stefan84 0

16 jaar

Volgens mij moet je de voorkamers controleren, die van de tweede cilinder zit verdraait en kan dus los zitten als hij warm wordt.

berendonck 0
badge

16 jaar

een 1.6 d kop gaat ook, alleen de nokkenas van de turbodiesel er op leggen.... (andere timing)

wel even opletten of het een kop met hydraulische stoters betreft, daar zit een ander oliekanaal in.

dit is nog volkswagen uit het lego tijdperk.....

audia4 0
badge

16 jaar

Harry

Is het mogelijk om een kop met mechanische stoters te monteren ?

kan nog een gereviseerde uithalen in de buurt,maar deze heeft geen hydraulische,maar is wel compleet..

stefan84 0

16 jaar

turbo is anders ivm groter olie en koel kanalen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ik zou het niet weten of dat past.

berendonck 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.