Volkswagen Golf: Verlies soms koelvloeistof bij koude motor

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Ik heb een vw golf cabrio.
Do lange afstand gereden (200 km), niks aan de hand, tempmeter liep niet erg veel op, bleef in max van koude deel.
Kap open dus kachel vol aan, lekker warm.
Vrij 2 km gereden, veel koelvloeistof verlies na parkeren. Thermostaat nog niet geopend, fan niet aan, meter in het midden, olie temp 98 graden.
Beetje bijgevuld.
Zaterdag getest niks aan de hand, kachel doet het, thermostaat opent fan slaat aan, slang van drukvat onderkant lijkt te druppen, maar dit verdwijnt later.
Zondag niks aan de hand.
Maandag weer een grote plas koelvloeistof eronder, watertemp halverwege, thermostaat geopend, fan niet aan.
Waterpomp lijkt goed te functioneren, het borrelt niet in mijn drukvat.
Kortom voor mij een vage storing. Iemand een idee?

dennis1408

Geplaatst door dennis1408 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Lijkt me zinvol eerst te controleren waar de lekkage weg komt, kan ook een lekke slang zijn, of een die niet echt goed afdicht.

Geen lekkage bij de waterpomp?
Als je de motor afzet na het rijden zal de restwarmte in de motor eerst nog wat het koelvloeistof opwarmen en wat meer druk geven.

Cor

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Het drukexpansievat zelf gaat vaak kapot; sleutel hem even los en kijk naar de onderzijde. De kunststof zit vol haarscheuren en meestal zitten de korsten uitgedroogde koelvloeistof er aan.

Wat ook voorkomt is kachelradiateur lek; de koelvloeistof ga je dan onder de bekleding bij de voorstoelen terugvinden.

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Nog iets; in het gietijzeren onderblok zitten een aantal z.g. vriesdoppen geslagen; het is zeldzaam; maar ik heb wel eens meegemaakt met een wagen die met antivries in plaats van koelvloeistof draaide dat er zo'n dop doorgerot was. Ze zijn ongeveer zo groot als een ouderwetse rijksdaalder, je ziet ze zo aan de zijkant van het blok.

dennis1408 (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de reacties.
Ik heb nog niet het idee dat hier de oplossing bij staat. Misschien heb ik het niet goed geformuleerd.
Het probleem is dat de koelvloeistof via het overdrukventiel eruit geblazen wordt bij een motor die nog niet heet is.

Ik weet dus waar de "lekkage"zit. Probleem is meer waar komt die druk vandaan bij zo'n lage temperatuur?
Zie geen bubbeltjes in mijn koelvloeistof bij lopende motor.

gertie (0) PRO, 16 jaar geleden

Vaak wil het tuitje van het retoerslangetje wel verstopt gaan zitten slangetje ff loshalen en tuitje op cil.kop ff
door prikken , ik dit al een paar keer meegemaakt .
hoop dat je er iets aan hebt.

gr. gertie

dennis1408 (0), 16 jaar geleden

Dank je Gertie.
Als ik het tankje open zie ik dat er keurig koelvleistof via het retourslangetje het vaatje instroomt. Bij meer en minder gas, zie ik ook meer of minder stroming. Dat ziet er wel goed uit.

Dennis

dennis1408 (0), 16 jaar geleden

Update:
Voor alle duidelijkheid het gaat om een gesloten koelsysteem onder druk.

Auto is in garage geweest, volgende constateringen:

- koelsysteem afgeperst, ok
- geen olie in koelvloeistof
- geen koelvloeistof in olie
- thermostaat opent
- fan slaat aan
- dop van koelvloeistof reservoir vervangen, dit lost het probleem niet op

Ook mijn garage weet niet wat dit probleem veroorzaakt. Tijdens het testdraaien in de garage 2,5 uur, is het ook niet opgetreden.
Ik rijd daarna een kwartiertje heel rustig door de stad en heb het weer wel.

Hellup!!


Groeten Dennis

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

kijk eens met draaiende motor en geopende thermostaat in de radiateur of je bellen ziet.

dennis1408 (0), 16 jaar geleden

Kan niet in de radiateur kijken, maar zie in ieder geval geen bellen in expansievat.

dennis1408 (0), 16 jaar geleden

Heb koppakking laten testen met co meter en koppakkingtester.
Komt geen lek uit naar voren.

Wat kan dit zijn?
Zal ik proberen zonder thermostaat te rijden?

dennis1408 (0), 16 jaar geleden

Oh ja, koelvloeistof komt er gewoon bij de dop uit.
Nog steeds geen idee wat dit veroorzaakt.

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

koppakking lek. je kunt nog weken gaan zoeken, 3 garage's langsgaan met de nodige kosten; ik denk dat je er niets mee opschiet. Waarschijnlijk lekt ie niet als de motor onbelast draait en gaat het mis als je vermogen vraagt.

Als je overtuigd bent dat de dop op het expansievat goed is houd je gewoon niets anders meer over. Koppakking wisselen bij deze motoren is een eitje; reken op 3 uur werk en 120€ materiaal. Wel gelijk de pakkingen tussen kop en in en uitlaatspruitstuk vervangen. Gaan vaker lek en kom je nu perfect bij.
(als de distributieriem opschiet deze ook gelijk vervangen; moet toch los)

succes er mee

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.