Volkswagen Golf IV TDI 66kw: vermogen cq fluitende turbo

Bouwjaar: 1998

Maakt de turbo veel fluitende geluiden bij hard trekken? Mijn turbo hoor je namelijk niet, alhoewel ik hem best goed vind trekken. Er zit trouwens op de turbo een ding met een stangetje eraan welke niet bewogen kan worden. Is dit normaal??

Sjors10975

Geplaatst door Sjors10975 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

dutch123 (0), 20 jaar geleden

Je moet met de hand dit stangetje kunnen bewegen. Het bedient een aantal vinnen in de turbo om de druk te regelen.

Thijs11395 (0) PRO, 20 jaar geleden




Geldt dit ook voor de 66 kW-motor? Ik dacht dat alleen de 81 kW-motor VTG (variabele turbinegeometrie) had.

dutch123 (0), 20 jaar geleden

hij zegt een stangetje aan z'n turbo te hebben. Als er ook een vacuumslang naar het potje op de turbo toegaat, dan zit het blijkbaar ook op een 66kW.

m.kant (0), 20 jaar geleden

De turbocompressor van de 66 kW TDI's heeft geen variabele geometrie. De turbodruk wordt geregeld middels een overdrukklep, welke een wastegate open zet, zodat de turbodruk niet te hoog oploopt.

De turbocompressor van de 81 kW TDI's heeft een variabele geometrie (VTG). Deze zorgt er voor dat de turbodruk over een zo groot mogelijk toerenbereik optimaal is. Deze turbo heeft geen wastegate.

Sjors10975 (0) PRO, 20 jaar geleden

Alvast bedankt voor de reacties. Als mijn turbo geen variabele turbo is, moet ik dan nog wel of niet het stangetje kunnen bewegen (van de waste gate?)? En zo nee, hoort hij dan wel te fluiten?

m.kant (0), 20 jaar geleden

Als de turbo echt niet fluit, dan is er wat aan de hand. Draai beide ramen eens open en accelereer vanuit lage toeren (bijvoorbeeld 1200 tpm) eens op, en hij moet duidelijk hoorbaar zijn: een in toonhoogte toenemende pieptoon, welke vanaf een bepaald moment niet meer toeneemt. Dit is het moment waarop de wastegate het teveel aan druk af gaat voeren.

Overigens is de fluittoon bij de 81 kW TDI's duidelijker hoorbaar, omdat deze al eerder met een hoog toerental gaat draaien.

Het is trouwens een misverstand dat een turbo niet draait buiten zijn werkgebied. De turbo draait altijd, alleen is zijn toerental bij lage motortoeren nog niet voldoende.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.