Hallo,
Mijn vrouw melde pas dat ze haar golf niet meer in de achterruit kreeg. Ze zij dat het begon te stinken in de auto, maar dat hij daarna wel weer in de achteruit ging. Na zelf een paar keer voor/achteruit gereden te hebben ben ik er vanuit gegaan dat ze de handrem was vergeten.
Vandaag belt ze in panniek op. Nu is dat wel vaker, maar dit keer maakte de auto een vreemd geluid. Tijdens het rijden hoorde ze een harde bons. Daarna maakte de auto een vreemd geluid in de 4e en 5e versnelling. Ik ben er naartoe gegaan, en het viel mij op dat er een druppel olie aan de carterpan hing. De motorolie was nog op peil, dus ben ermee naar huis gereden. En inderdaad, op hogere snelheid maakt de auto een vreemd geluid. Alleen als je het gas loslaat met de auto in z'n versnelling. Met trekkende motor of met ingetrapte koppeling is het geluid weg. Het geluid is moeilijk te omschrijven, een soort zacht schurend, knarsend wrijvend geluid.
De oliedruppel die onder aan de carter hing zal misschien de versnellingsbak olie zijn.
Herkend iemand dit probleem? Tips?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zo te lezen gaat t vermoeden uit naar een druklager wat defect is
geeft ook t moeilijke schakelen weer
als druklager defect is hoor je dit in alle versnellingen ik denk gewoon je bak kapot,maar hoe kan jij die druppel olie zo zien er zit toch een grote plastic plaat onder
15 jaar
Als het bakolie is,en er te weinig ingezeten heeft nu,kan een lager kapot zijn gegaan in de bak,misschien ook dat geluid wat je hoort..Meet geen of te weinig olie kan hij ook lastig schakelen.
15 jaar
[quote=robby10030]als druklager defect is hoor je dit in alle versnellingen ik denk gewoon je bak kapot,maar hoe kan jij die druppel olie zo zien er zit toch een grote plastic plaat onder[/quote]
bij de benzine uitvoering heb je geen volledige onderplaat. gr john
als je de koppeling intrapt blijft tijdens t uitrollen alles in de bak meedraaien behalve de price as
dan moet hij wel in z'n vrij staan anders draait hij ten allertijde mee.
15 jaar
en de motor ook niet lopen anders draaid hij toch mee.....[url=http://vrouwenpower.nl/smilies][img]http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley525.gif[/img][/url]
niet bij koppeling in
15 jaar
Golf 4 1.4 en 1.6 staan bekend om hun slechte versn bakken.. hierbij knallen vaal de popnagels eruit waarmee de verschillende onderdelen vast zitten... bij sterkere motoren en diesels hebben ze standaard al boutverbindingen gebruikt ipv popnagels...
Misschien een popnagel die geknapt is en nu rond dwaalt in je bak? Maat van me had dat ook dat ie in enkele versnellingen slecht schakelde. uit voorzorg bak olie vervangen en hopla daar kwamen wat stukken popnagels uitrollen...
misschien iets?
15 jaar
Wat Snip-TDI zegt, de klinken breken in deze bakken (type DUS) deze werden ook gebruikt voor de SDI's van Volkswagen.
Gister wilde ik het geluid door een monteur laten beoordelen, en natuurlijk is het geluid dan weg. Niets meer te horen, en ook perfect rijden en schakelen.
Ik heb vandaag de bak olie afgetapt. Deze was goud/koper van kleur met een heleboel kleine aluminium schilfers erin. Ik vermoed dat het aluminium is omdat het niet aan een magneet blijft kleven. Daarnaast zaten er nog 5 grotere metaaldeeltjes in (ca 1x1x3 mm). Ik kan niet opmaken waar het van afkomstig is. Het lijkt zo niet van een popnagel te zijn.
Ik heb de bakolie gefilterd, terug gedaan, en ben een stuk gaan rijden. Nog steeds perfect rijden en schakelen. Ook aan de koppeling niets aparts te merken.
Toch nog een keer de bak olie afgetapt en gefilterd. Wederom vijlsel en 2 grotere metaaldeeltjes.
Wat is nou wijze raad? Mee doorrijden, en afwachten hoe lang dat i het volhoud? Een sloopbak monteren? De bak laten reviseren?
15 jaar
Ik zou de bakolie vernieuwen,niet de oude zeven en terug erin gieten..
15 jaar
Eerst gewoon doorrijden tot hij het begeeft, dan kun je altijd nog een ruilbak eronder zetten.
Deze bakken zijn versterkt (ruilbak).
Gr. Harry
ik vrees voor de levensduur van je bak als er al ijzer deeltjes uit komen...
15 jaar
Ik heb er nu 50 km mee gereden, en tot nu toe zoals voorheen.
Ik vermoed ook dat de bak vroeg of laat de geest geeft. Jammer dat je niet gewoon het defecte onderdeel kunt laten vervangen, maar dat je meteen voor een complete revisie moet gaan. Een gereviseerde bak is ook niet goedkoop, 700 a 900 euro met inruil oude bak. Voorlopig wil ik er gewoon mee doorrijden, als i nog een gaat rammelen zal er toch een revisie bak onder moeten.
Iedereen bedankt voor de reacties!
15 jaar
Je kan uit preventie je klinknagels vervangen voor boutjes. Waarschijnlijk zijn er al een paar klinknagels gesprongen, vandaar dat zich de eerste problemen zich voordeden.
15 jaar
jij zegt voorlopig wil ik er mee door blijven rijden!!!blijf maar dicht bij huis want ik heb zo'n idee dat niet lang goed gaat.
15 jaar
De klinknagels vervangen voor boutjes staat me wel aan. Dus er bestaat wel een middenweg tussen zo doorrijden en een complete bak revisie.
Hieronder 2 afbeeldingen van een DUU bak. Waar zitten deze klinknagels?
311-34
[url=http://img18.imageshack.us/i/31134.jpg/][img]http://img18.imageshack.us/img18/3557/31...[/img][/url]
311-35
[url=http://img18.imageshack.us/i/31135.jpg/][img]http://img18.imageshack.us/img18/5701/31...[/img][/url]
15 jaar
zal niet helpen
t slijpsel is al door de lagers gegaan
en die draaien op zeker stuk
als je de bak opent kan je m net zo goed reviseren
maar een gebruikte bak blijft ten alle tijden goedkoper
klinknagels staan niet op de foto zitten op het kroonwiel van je differentieel
15 jaar
De goedkoopste gebruikte bak die ik tegen ben gekomen is 500 euro met inruil oude bak. Een gereviseerde kost 700 euro. Voor dat verschil kies ik dan voor de gereviseerde, gezien ze bekend staan om de slechte bakken.
Het kroonlager is nr 3 ion onderstaande afbeelding. Zo te zien zitten er ca 8 klinknagels in.
409-20
[url=http://img43.imageshack.us/i/40920.jpg/][img]http://img43.imageshack.us/img43/610/409...[/img][/url]
Wat stelt het reviseren van een bak voor? Is dit alleen defecte/versleten onderdelen en lagers vervangen. Of moet hier ook iets afgesteld worden, is er speciaal gereedschap voor nodig?
15 jaar
no 5 zijn ze alleen op de foto zien ze er uit alsof het bouten zijn
15 jaar
elke as en tandwiel wordt met chims(net als klep met dikte plaatjes) afgesteld op speling
te veel speling geeft net als te weinig speling extra slijtage
je hebt hier speciaal gereedschap voor nodig
om te meten en om te de en monteren van assen en tandwielen en bouten en moeren
Helaas, dan lijkt zelf reviseren ook geen optie. Ik denk dat ik er maar mee doorrijd, en pas ga reviseren als de bak weer vreemd gaat doen.
Bedankt voor alle reactie.
15 jaar
en dan een complete bak kopen omdat t huis uitgesleten is??
vraag eens bij een goed revisie bedrijf
Ik ben wat rond wezen informeren. Ik merk dat er grote verschillen in prijzen zijn. Zo zijn er bedrijgen die YYY euro vragen, uiteenlopend tot YYY euro. De duurste vervangen alle lagers, en suggereren dat de goedkope dat niet zullen doen. Iets wat niet te controlleren is. Ik heb het idee dat het dus op recenties en vertrouwen aankomt. Maar hoe kom ik daar nu achter. Hoe moet ik de juiste keuze maken?
15 jaar
Ik heb bij een sloop in de buurt, waar ik wel vaker ben geweest, geinformeerd. Ze hebben een ERT bak op voorraad liggen, en zeggen dat deze 100% uitwisselbaar is. Weet iemand of dit klopt?
Bak kost XXXX euro incl btw. 1 jaar garantie.
Bedragen en/of namen noemen levert geen bijdrage aan de oplossing van het probleem.
15 jaar
Volgens mij zit de ERT bak onder de VW Golf4 of Bora met een 1,6 ltr 77 kW motor vanaf bouwjaar 1999.
Passen zal hij wel.
Gr Stefan
15 jaar
De auto heeft 205.000 km gelopen. Gezien deze km stand lijkt het me verstandig om de koppeling ook meteen mee te vervangen. Ik vermoed dat de drukgroep ook een risico begint te worden bij deze km stand, dus een complete koppelingsset kopen?
Ik weet dat er veel kwaliteitsverschil bestaat tussen diverse merken koppelingssets. Welke moet ik wel, en welke absoluut niet nemen?
15 jaar
Ik zou inderdaad de koppelingsset meenemen, dan ben je van alles af en hoeft de boel er dalijk niet weer onderuit omdat de koppeling begint te slippen.
Als je een set koopt zal deze wel van : LUK - SACHS - VALEO zijn..deze worden toch wel het meest gemonteerd en zijn gewoon goed.
15 jaar
Ik lees ook 'enge' dingen over het tweemassavliegwiel. Dat deze kapot kan gaan, en dat de complete koppeling dan ook meteen aan vervanging toe is.
Bestaat dit risico ook bij deze 1.6 '98 met motorcode AKL?
Ik zie in etka dat er een vliegwiel in zit, maar het is me onduidelijk of dit ook een tweemassavliegwiel is.
15 jaar
Ik heb nog wat zitten zoeken naar het vliegwiel op dit forum. En het valt me op dat het allemaal diesels zijn die deze problemen hebben. Ik denk dat ik er vanuit kan gaan dat het risico van een slecht vliegwiel bij mijn auto zeer klein is. Ik ga naast de bak revisie de koppeling vervangen, en laat het vliegwiel zitten.
15 jaar
Vorig weekend is de revisie bak gemonteerd. Ook meteen een nieuwe koppelings set (LUK) gemonteerd. Vliegwiel niet vervangen.
Een hele klus vond ik zelf. Hopelijk kunnen we er nog lang plezier van hebben.
Iedereen bedankt voor de reacties!
14 jaar
Bedankt voor de feedback Willem!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar