Volkswagen GOLF: versnellingsbak, koppeling

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AKL, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Hallo Jongens, ik heb hier een rare storing met een golf 4 uit 1999. De versnellingsbak van deze auto is elders enige tijd geleden 2 keer vervangen. De laatste keer hebben ze de bak gereviseerd. Toen de auto bij mij kwam merkte ik dat de koppeling alleen nog op t eind daadwerkelijk iets deed. Ik heb de bak gedemonteerd en inderdaad de drukplaat was doorboord!
Compleet nieuwe koppelingsset met drukgroep en druklager gemonteerd. Ook de drukstift vervangen voor het geval deze ingesleten kon zijn. hierna bak terug gemonteerd, maar het is nog steeds zo dat de koppeling pas enigszins (niet volledig) ontkoppelt als ik de koppelingspedaal tot aan de bodem heb ingetrapt. heb bijna alle afmetingen vergeleken wat de koppeling en de bak betreft om uit te sluiten dat er een verkeerd onderdeel op is gemonteerd. Zover ik heb kunnen meten komt de drukstift ongeveer 15mm te kort!! De koppelingscilinder heb ik ook nagekeken. deze is goed. Uiteindelijk de bakcode en de motorcode nagekeken. deze kloppen ook.

met andere woorden, ik ben t spoor bijster! kan iemand mij hier verder mee helpen?
bij voorbaat dank!!

Cartech Uden

Cartech Uden

Geplaatst door Cartech Uden (0) PRO , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 7 jaar geleden

Kan je het koppelingspedaal zelf afstellen, ten opzichte van de drukstift?

kdz (60) PRO, 7 jaar geleden

Wordt het druklager niet bediend door een hendeltje?
Mogelijk is dit hendeltje gebarsten.
Deze zit over een getand asje in de staart van de bak.

Cartech Uden (0) PRO, 7 jaar geleden

Dat klopt inderdaad!. dit hendeltje duwt als het ware de druklager en de drukstift aan. Deze heb ik los gehad en nagekeken. Ziet er verder netjes uit. Geen barsten of scheuren te zien. Als ik dat heveltje los haal zie ik ook duidelijk dat de druklager niet volledig terugkomt.

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Die onderdelen moeten vrij kunnen bewegen .

De slag zelf is maar beperkt . Een gebarste hevel doet helemaal niets dus die kan je uit sluiten.

Zonder dat groene deksel kan je de werking controleren.

Soms wil een nieuwe plaat wat oneffen heden hebben . Je kunt de koppeling even laten slippen.

Hoe groot is de vrije slag van het pedaal en kun je de koppelingsvloeistof nog verversen en/of ontluchten.

Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.