Volkswagen Transporter: Verstuiver vastzittende

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,4 5 cyl. AAB

Tijdens een reis door Frankrijk kwam er, zonder enige aanleiding, een vreemd geluid uit de motor, gevolgd door onregelmatig lopen en rook uit de uitlaat. Onderzoek door ANWB wegenwacht en garage wees op een vastzittende verstuiver. Tevens bleek de compressie van de 3de cylinder nihil te zijn. De auto werd gerepatrieerd. Bij demontage in mijn garage bleek er een gat te zijn gebrand in de cylinderkop, de zuiger van de 3e cylinder zag er uit als gesmolten lood. Verder geen schade aan het blok en de 5 cylinders.
Er wordt nu een gereviseerde complete cylinderkop geplaatst en de betreffende zuiger vervangen.
De motor is een gereviseerde VAG en heeft ca. 156.000 km gedraaid.

Mijn vraag; er zitten 5 verstuivers in deze motor. Hoe kon dit gebeuren en hoe groot is de kans dat iets dergelijks met de andere verstuivers gebeurd?

Bij voorbaat dank, Pedro

Pedro69

Geplaatst door Pedro69 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

Waarschijnlijk had de defecte verstuiver een verkeerd sproeibeeld/verkeerde openingsdruk,waardoor de zuiger te heet is geworden en is verbrand en gesmolten.
Advies om de andere verstuivers ook te laten testen door dieselspecialist.

Pedro69 (0), 12 jaar geleden

Hoi Maarten, bedankt voor je advies. Uw collega in Frankrijk stelde al snel dezelfde diagnose. Perfecte service.
Inmiddels alle verstuivers voorzien van nieuwe nozzles en afgesteld. Nieuwe kop en één nieuwe zuiger.
Hoop er weer tegen te kunnen. Kan probleem zijn ontstaan door merkloze diesel bij de grootwinkelbedrijven? Heeft het zin een additief toe te voegen aan de diesel? Groet,
Pedro

Pedro69 (0), 12 jaar geleden

i.v.m. de grote schade veroorzaakt door foute verstuiver (zie boven)nog deze nakomende vraag;
afgelopen winter kwamen de motor en interieur nauwelijks op temperatuur. Heb toen nieuwe thermostaat laten plaatsen.
Na reparatie van cylinderkop en zuiger is de gemiddelde temperatuur bij 100 km/h op de cruisecontrole ca. 100*C.
Na een rit van b.v. 20 km blijven de beide ventilatoren wel 10 minuten na-loeien.
Kan er iets fout zijn met de afstelling van de nieuwe cylinderkop?

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Piet ;controleer of het ontluchtingspijpje achter op de kop wel open is .! Pijpje staat schuin omhoog bij de distributie.
laat anders ook de radiateur op doorstroming controleren. Werkt ook die luchtafsluiter op de radiateur wel correct. Ook het waterpompje onder de radiateur wil wel eens weigeren of blijvend nadraaien .(lege accu) Succes.

Pedro69 (0), 12 jaar geleden

Heer Punt, dank voor uw adviesen. Heb e.e.a. bij mijn garage laten controleren. Men vindt de wat hoge temperatuur niet verontrustend.
Daar moet ik dan maar op vertrouwen.
Met vr. gr.
Piet

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, achter op de radiateur zitten lamellen die temperatuurafhankelijk de luchtdoorstroming door de radiateur regelen. Deze regeling wil wel eens defekt gaan, zodat de lamellen niet of niet vergenoeg openen. Vraag is natuurlijk wat de motor temperatuur doet als het buiten extreem warm is en je bijvoorbeeld in de bergen rijdt. Radiateur niet inwendig/uitwendig vervuild ? Hoe was de motortemperatuur voor revisie ? In het uiterste geval kun je een schakelaar op het dashboard laten monteren zodat je ten alle tijde het relais van de koellucht-ventilatoren kunt aansturen als de temp nog hoger oploopt en er weinig rijwindkoeling is.

Groet Jan227

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.