Volkswagen Golf: verwarming

Bouwjaar: 1990

Hallo,

Ik heb elk onderwerp hier op deze site al gelezen over verwarmingsproblemen van zowat elke volkswagen, maar nog geraak ik niet verder. Mijn golf 1600 diesel geeft warme lucht tot de motor op temperatuur is, daarna is het koude lucht. Het koelwater blijft mooi op niveau staan, de thermostaat is gecontroleerd in een pannetje water, de bedieningsschuif van de verwarming in het dashboard werkt nog, de kachel is doorgespoeld met de tuinslang (ging zeer vlot), het systeem is ontlucht en de thermostaat die zit vlak voor het koelwater naar het interieur gaat (de twee blokjes met 3 aansluitingen) zijn verwijdert, water is nu rechtstreeks gekoppeld naar kachelradiator. De waterpomp is denkelijk nog in orde want er spuit water uit het leidingkje bovenaan het koelvloeistofreservoir. Deze is ook geprobeert te demonteren voor na te kijken maar daar zijn we mee gestopt na de eerste vijs al omdat deze zijn vastgerot en anders zouden afbreken.
Ik heb wel de indruk dat de warme lucht die geblazen wordt vlak voor de thermostaat open gaat helemaal niet zo warm is als deze zou moeten zijn.
Wie weet wat er hier aan de hand is?
Het enige waar ik aan kan denken is de waterpomp, maar die werkt kennelijk dus nog, en de motor raakt ook niet overhit na lang stationair draaien.

thecobra11315

Geplaatst door thecobra11315 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Voel eens bij warme motor aan de slangen die naar de kachel gaan. Als ze allebei heet zijn moet je het in het kachelhuis zoeken. Misschien een klep die niet goed beweegt. Is er een lauw of heet en de ander echt koud dan moet je het in de circulatie zoeken. De waterpijp (stuk stalen buis waar het koelwater door gaat) wil nog wel eens verstoppen.
Succes,
Paul

thecobra11315 (0), 18 jaar geleden

Bij warme motor worden deze buizen koud, de waterpijp is nog perfect open, het lijkt dat de warmwatercirculatie gewoon wegvalt door de kachel als de thermostaat open gaat.
Ik heb de motor warm laten draaien tot de ventilator startte. De verwarming bleef nu gek genoeg werken, totdat er ook maar één meter werd gereden op de baan met de wagen, dan viel de verwarming van heet naar ijskoud terug

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Zit de juiste thermostaat erin (dus met extra schotelklepje)? Kijk eens op www.hbase.nl voor een plaatje ervan. En zit hij goed gemonteerd? Misschien is het toch het schoepenrad van de waterpomp die bij warme motor gaat slippen over het asje. Spuit het water bij warme motor nog steeds in het vaatje?

Hoe is het probleem eigenlijk ontstaan?
Gr.
Paul

thecobra11315 (0), 18 jaar geleden

De juiste thermostaat zit erin en hij zit juist. Bij warme motor spuit het water inderdaad nogaltijd in het vatje. Het probleem is geleidelijk aan ontstaan eigenlijk. Eerst werkte de verwarming goed, dan begon het dat er af en toe (altijd bij warme motor pas) koude lucht geblazen werd, dit werd altijd maar meer en meer tot helemaal geen warme lucht meer kwam bij warme motor.
Ik rij al twee jaar rond met dit probleem maar nu vind ik het toch tijd voor het eens op te lossen, want het kan serieus koud worden in de wagen.

thecobra11315 (0), 18 jaar geleden

Veel kans dat Paulus gelijk heeft en de schoepen van de waterpomp gaan slippen en dat er zo niet meer genoeg debiet is, maar zoals gezegd kan ik dit niet zomaar even controleren want als ik de waterpomp demonteer is deze ineens ook kapot, de vijzen zijn namelijk vastgeroest. Mochten er geen andere mogelijke oplossingen volgen is er natuurlijk niet veel keuze dan deze te vervangen.

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik denk dat de waterpomp goed is omdat je schrijft dat het water ook bij warme motor gewoon in het vaatje spuit.
Is er toevallig een slang die bij warme motor dichtknikt? Controleer de circulatie TOT AAN de kachel: Slangen van kachel loshalen en de slangen doorverbinden met een klein stukje buis. De kachelradiator is dan ge-bypassed. Blijven de slangen nu wel heet met warme motor? Dan zit er toch vuil in je kachelradiator. Worden ze weer koud dan kun je de doorverbinding nog eens maken, maar dan dichter bij de motor. Zo zoek je systematisch naar de verstopping. Het MOET op te lossen zijn, zo niet, dan toch!
Gr.
Paul

thecobra11315 (0), 18 jaar geleden

Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeert, ga ik zeker doen.
Bedankt voor de tip

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.