auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Transporter: vevangen waterpomp

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

Hallo

Is hier ook een stappenplan voor en evt tips

Is een transporter t4 2.5 tdi motortype acv


Gr

Pieter

Geplaatst door

pietjedaf (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tip: laten doen.
Zonder speciaal gereedschap om de krukaspoelie te blokkeren om de poelie los te draaien, red je het niet. Die zit nl. loeivast. Meteen ook de distriebutieset vervangen.

Petje57 0
badge

10 jaar

Hmm daar ben je wel iets speciaals voor nodig?
Maar moet die poelie eraf voor vervangen riem en pomp?

Pieter

pietjedaf 0

10 jaar

yep, de poelie moet er af, anders krijg je de riem er niet af, en de pomp niet uit zijn huisje vandaan.

koop trouwens een ORIGINELE vw ruilpomp bij de dealer dus. de ervaringen met immitatiepompen zijn droevig, de meeste lekken alweer voordat je een halve ton gereden hebt.

audia4 0
badge

10 jaar

Harry
Ok bedankt voor de tip heb zwaar lucht gereedschap, heb je ook een stappenplan voor deze klus en tips bij het plaatsen
Van de nieuwe riem?
En welke maat heeft de bout?

Gr

Pieter

pietjedaf 0

10 jaar

Kan nu hulpgereedschappen krijgen incl instuctie dvd
Nu is alleen mijn vraag nog kom ik nog speciale dopmaten etc tegen?
Gr

Pieter

pietjedaf 0

10 jaar

Pieter; Wil je nog wat tips ?? Die van Petje vond ik wel een goed geplaatste.

Ik heb er tientallen gedaan en het ging bijna allemaal anders dan voorspeld .

Op nummer een stond de bijkomende olielekkage ! Doe je er wat aan of maak je er als monteur alleen melding van.

Verder zijn ze met de waterpomp poelie gaan stunten . Die diameter werd anders maar daar hoorde ook een andere snaar bij .

De timing van een tdi steekt zeer nauw!! Deze moet dus na gedane arbeid met de testkast gecontroleerd worden en zonodig bijgesteld.

Je zegt luchtgereedschap te hebben. Niet bruikbaar voor die krukasbout. Loeivast is nog te zacht uitgedrukt. Ik meen 160 nm + 180 gr.

Wij hebben daar voor een sleutel met een 1,5 mter hefboom en daar gaat het met moeite mee.

Als de oliepompplaat lekt moet het carter er onderuit om dat te kunnen verhelpen . Verder is een 2 koloms brug wel aan te bevelen om de voorkant van de wagen vrij te hebben.

Teken alle poelies vooraf goed aan om te zien of de basistiming in de buurt zit. Bij een afwijking van een halve tand heb je onderdelen gekregen die niet met elkaar samen kunnen.

Ook is het belangrijk dat de kop van de krukas VLAK is !! Daar is een stuk freesgereedschap voor en een shim om dat weer op te vullen.

We zullen vast meer van je horen.

SUCCES.

Punt 65
badge

10 jaar

Een gewaarschuwd mens telt voor 2, lijkt me.
Doe het ook op een 2-kolommer maar zet extra bokken onder de auto bij het lossen en aanhalen van de krukasbout om te voorkomen dat de auto kunsten gaat maken op de brug. Bout is naar ik meen, 'n M18 of M20 rekbout. En inderdaad, je hebt daar minimaal een krachtdop voor nodig met 1,5 tot 2 meter pijp.
Succes.

Petje57 0
badge

10 jaar

[quote=pietjedaf]Kan nu hulpgereedschappen krijgen incl instuctie dvd
Nu is alleen mijn vraag nog kom ik nog speciale dopmaten etc tegen?
Gr

Pieter[/quote]
krukaspoeli is zeskant, zorg maar dat je een 1" dop met krachtstuk en daarop passend stuk pijp hier voor hebt. een 3/4" set in verlengde toestand heb ik al eens door midden gedraaid op dit varkentje.

Tevens, de tegenhouder voor de krukas. Zonder kun je het vergeten... Ik heb een eigenbouw, exemplaar die achter de motorsteun inhaakt. Alleen dan is het met 1 man te doen, anders kun je rustig met zijn 2en met brokken pijp onder de bus aan de gang.

Krukasbout en diamantschijf absoluut mee vervangen. Die mag niet op nieuw gemonteerd worden.

Merktekens op het vliegwiel kun je je rot naar zoeken in bepaalde gevallen heb je een tandartsspiegel nodig... staat ook niet in het werkplaatshandboek. Hangt op motor/bak/vliegwiel combinatie.

Moment voor vastzetten is 180 n/. + 180 graden. Dat is dus echt muur en muur vast. Houd je hier ook aan, anders komt de poeli los en geeft zware motorschade.

audia4 0
badge

10 jaar

Harry
Ok al dat zware dop materiaal heb ik wel ook een hele zware lucht tol
Maar wat is de dop maat hoor m20 of m18 bout kanik daar van uit gaan
En als er dus geen merktekens zijn alles zelf van te voren goed merken

Pieter

pietjedaf 0

10 jaar

Dat de merktekens slecht te vinden zijn is waar ,maar ze zijn er wel degelijk . In je bij geleverde instructies kan je vinden waar .

We volgen je op de voet.

Succes.

Punt 65
badge

10 jaar

Punt
Laat het horen doe mijn best, maar weet jij de dopmaat van poeliebout?

Pieter

pietjedaf 0

10 jaar

Meet gewoon met een schuifmaat en je weet het.
Gr.
Jantje

firedriver 440

10 jaar

Heb de t4 hier nog niet staan, en goede voorbereiding is het halve werk!

Pieter

pietjedaf 0

10 jaar

yep, is 27 mm was het vergeten neer te zetten.

maar heb je de tegenhouder??? die is net zo belangrijk als een passen de dop.
die zware luchtsleutel zou ik thuis laten, zeker voor het vastzetten. dat moment en hoekverdraaiing moet er met garantie in zitten. bent niet de eerste die de poeli strooit en zijn motor om zeep helpt, of het andere uiterste de bout aan stukken draait met het zelfde gevolg.

audia4 0
badge

10 jaar

Thanks,komt goed heb zelf moment sleutel tot 320 nm, die 160/180 nm is ook niet zo spannend (16/18kg op een meter)
Die 180 graden nadraaien zorgt er voor dat die echt vast gaat zitten!

Nieuwe trekbout en diamant schijf er bij besteld

Bedankt voor de reacties laat van mij horen

Pieter

pietjedaf 0

10 jaar

Nou daar ben ik weer met goed nieuws

T4 loopt weer als een zonnetje klus ging voorspoedig op 2 boutje in de krukas poelie na,deze waren de vorige keer met vast zetten denk ik al rond gedraaid!
Uitgeboord en alle 4 vervangen voor nieuwe,ook de 3 van de poelie van de Oliepomp daar die ook vewijderd moet worden omdat daarnet een boutje zit van de pomp.
Pomp was echt slecht wilde wel 5 mm op en neer.
Krukas bout met luchtsleutel los gedraaid de nieuwe vast gezet met 180nm en 180 graden doorgedraaid met de hand!
Vond het allemaal reuze meevallen wel een hoop sleutelwerk in soms kleine ruimte.

Riem had ik gemarkeerd op de oude en op de poelies daarna op de nieuwe ook markeren op de zelfde plek,en plaatsen op de markering van de poelies,nokkenas had ik gefixeerd krukas niet.

Bedank voor alle tips

Vrg

Pieter

pietjedaf 0

10 jaar

meteen de riem van de brandstofpomp ook vervangen? (zit boven de versnellingsbak!)

alfons262 0
badge

10 jaar

Yep daar is goed bij te komen

pietjedaf 0

10 jaar

Brandstofpomp dynamisch met testkast op tijd gezet??

zo nee, dan voorzie ik dat hij niet goed staat. is heel kritisch.
Gevolg is slecht starten (koud of juist warm) verminderd vermogen, overslaan (net of ie op 4 cilinders loopt) of extreem roeten bij vollast.

audia4 0
badge

10 jaar

Niet aan testkast gehad start direct en loopt als een zonnetje geen rook te zien

Pieter

pietjedaf 0

10 jaar

Pieter: toch zou ik als de gelegenheid zich voor doet de timing controleren.

Alle te verwisselen onderdelen hebben montage speling . Ook al heb je de nokkenasschijven niet los gehad , er onstaan altijd afwijkingen .

De motor moet daarbij op bedrijfstemperatuur zijn !!!!. Je laat die beschremkap over de pompriem er nog even af .

Het injectiepunt moet binnen een bepaald gebied vallen en is met de achterste looprol bij te stellen.

Dat stelgebied van die rol is niet zo groot maar vaak voldoende . Daarna stel je de voorste spanrol weer bij .

Dit alles kan bij draaiende motor ............ Paar handschoenen aan ter bescherming . Motor draait nog beter en het meest economisch .

Het verdient zichzelf weer terug.

Vr. Groet.

Punt 65
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.