auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen 0: Volkswagen Bora 2.0 AZJ probleem met warm worden motor !!!

Brandstof: Benzine, Motorcode: AZJ

Beste Mensen,

Sinds een tijdje heb ik een volkswagen bora 2.0 vanwege uitbereidingen gezin.
Maar nu had ik er eigelijk gelijk problemen mee omdat het motorstoringslampje ging branden.
Deze gelijk uitlaten lezen, deze gaf aan dat er iets met mn catalysator is en met het koelvloeistof temperatuur sensor.
Nu is inmiddels die koelvloeistofsensor vervangen en heb nog geen motorstoringslampje gehad.
De rede dat het storingslampje eventueel opkomt zetten is omdat er een imitatie uitlaat onder de auto zit, en de monteur denk dat je de 2 de lambdasonde te gevoelig is omdat hij deze ook niet uit kan lezen.
Maar nu eigenlijk het probleem wat mn een beetje dwars zit, mn motor word niet snel warm terwijl koelvloeistof temperatuur sensor vervangen is.
Motor word niet snel 90 graden of eerder gezegd helemaal niet, dus ik gevraagd heeft niet met de thermostaat te maken, hij zegt die is gewoon goed.
Maar als ervaren bora rijders dit lezen, wil ik wel is weten hoe snel jullie motor warm is want volgens mij is een motor toch binnen half uurtje warm op 90 graden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

Maarten

Geplaatst door

Nunspeet (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het klinkt voor mij als een thermostaat die open blijft staan.
Na een koude start 's morgens mag de bovenste slang naar de radiateur niet meteen geleidelijk opwarmen.
Dit zou pas mogen nadat de thermostaat open gaat.

Hoezo kan de 2e lambdasonde niet uitgelezen worden?
Misschien eens iemand anders proberen met betere apparatuur?

oldford 0
badge

11 jaar

Hoi, ik heb dezelfde Bora met AZJ motor. Een immitatie katalysator is geen goed idee weet ik uit ervaring. De storing katalysator werking te gering blijft dan terug komen. Ik heb vorig jaar last gehad van een motor die niet goed op de 90 graden kwam. Oorzaak was de thermostaat die open bleef staan. Vervangen is niet duur. Binnen een minuut of 5 moet de auto warm zijn. Bouwjaar van mijn auto 2002 en km-stand ongeveer 145.000.

Heel erg bedankt voor de reacties :D
Ik heb al een beetje rond gekeken hoe ik de thermostaat moet vervangen, ziet er niet heel moeilijk uit.
Alleen dan moet ik het systeem daarna wel ontluchten en dat weet ik niet precies hoe dat moet.
Welke thermostaat kunnen jullie mij aanraden, want ik heb te maken met openings temperatuur ofzo?
Denk dat die zo laag mogelijk moet wezen of niet?

Bedankt alvast.

Maarten

Nunspeet 0

11 jaar

[quote=Nunspeet]Alleen dan moet ik het systeem daarna wel ontluchten en dat weet ik niet precies hoe dat moet.
Welke thermostaat kunnen jullie mij aanraden, want ik heb te maken met openings temperatuur ofzo?
Denk dat die zo laag mogelijk moet wezen of niet?[/quote]
Een thermostaat bestel je op kenteken / chassisnummer, daarin heb je geen keuze.
Na het monteren van de nieuwe thermostaat het koelwater reservoir vullen tot max.

Ga een stukje rijden zodat de motor op bedrijfstemperatuur komt.
Bij thuiskomst het koelwater reservoir nogmaals controleren en zo nodig aanvullen tot de MAX steep.

Wees voorzichtig bij het direct openen van het koelwater reservoir bij een motor op bedrijfstemperatuur (staat druk op)
Wacht enige minuten alvorens het koelsysteem te openen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Vanmiddag ging ik even met de vrouw een eindje lopen in het bos.
We rede er met de auto heen, ging het motorstoringslampje weer branden.
Dus nu ga ik echt denken dat dit met die imitatie katalysator te maken heeft.
Morgen laat ik hem weer uitlezen bij de garage zal wel weer de 2 lambdasonde wezen denk ik.
Hopelijk is het gezeur eens afgelopen.

Nunspeet 0

11 jaar

Het probleem is opgelost :D
Het was toch de thermosstaat.
Al moet ik wel zeggen dat het lastig is om erbij te komen, maar het is mij uit eindelijk gelukt!
Heb na het vervangen zo wat een hele kan koelvloeistof er bij moeten gieten omdat het meeste weg zakt in de leidingen.
Maar dat moet je gewoon weer aanvullen tot minimale peil, daarna volgas kachel aan op warm en motor starten en of en toe lichtjes gas geven.
Op een gegeven moment zie je het peil omhoog gaan en word hij 90 graden ( bedrijfstemperatuur )
Er is wel baat bij om goed gereedschap te gebruiken, ik heb een ratel met een bocht gebruikt ( flexibel stuk ) en af en toe een inbus sleutel.
Ik wil graag de mensen bedanken die dit forum gemaakt hebben, want ben er achter gekomen dat het super handig is.

Bij deze nogmaals bedankt !

Groeten,

Maarten

Nunspeet 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.