Volkswagen Transporter: volkswagen t3 2.0 CU luchtgekoelde motor

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine, Motorcode: CU 2.0 LBX

hallo allen,
ik wou mijn lucht gekoelde bus starten, maar helaas wil deze niet meer te starten .. de startmotor draait licht rond en af en toe hoor ik een zacht plofje met wat rook. Ik vooraf de stelschroeven voor de tuimelaars opnieuw ingesteld. Omdat ik dacht ze verkeerd gezet te hebben nadat ik de dekbeplating heb vervangen.. vakuumslangen alles zit goed vast. zou kunnen dat de klepstelen krom zijn doordat ik ze wellicht wat te ver heb gesteld voorheen? Of schrijf ik nu hopelijk iets geks~? Ik heb de tuimelaars als volgt gesteld eerst de krukas op 0 graden gezet daarmee de distributie vinger op inkeping van de verdelerhuis. toen steeds 90graden verder gedraaid en zo cilinder 1 (90GRADEN) 2 (90) 3 etc 4 etc opnieuw ingesteld wat is er mis? verzopen.? defecte kleppen??

sebastian_75

Geplaatst door sebastian_75 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja, de werkwijze is verkeerd gegaan, je moet de krukas telkens 180 graden draaien voor de volgende cilinder, en dan ook nog de ONTSTEKINGS-volgorde aanhouden. Normaal gezien, 1-3-4-2, maar ik durf niet precies te zeggen hoe dat met een boxer zit.

Groeten Marcel

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Sebastian Als je aan de krukas draait zie je na verloop van tijd 2 tuimelaar wisselen van beweging ( tuimelen is een wat rare benaming ) ! Als je zover bent voel je ook dat de krukas licht bewogen kan worden . Dit komt omdat alle zuigers in het dode punt staan .......de ene bovenin en de ander onderin hun slag. Kijk je nu aan de andere kant bij de tuimelaars dan zie 2 tuimelaars voor een hele tijd geen beweging maken . Dit stel staat in rust ofwel de compressieslag. Deze twee geef je de speling die je hebt opgezocht. Bij de mij bekende vw's zijn beide spelingen gelijk . Niet te strak zetten is mijn advies. en zet die moertjes met een momentsleutel vast .( Veiligheid ) Zo ga je alle tuimlaars langs en draai steeds de motor dezelfde kant op steed 180 gr verder. B. v. de richting die hij zelf ook al doet . Maakt op zich niet uit maar om vergissingen te verkomen. Dus steeds tuimelen aan de ene kant ........stellen aan de andere zijde. Groeten.

sebastian_75 (0), 11 jaar geleden

bedankt voor de reactie, het is niet duidelijk geschreven. maar ik heb aan de hand van de draai van verdelervinger ( die makkelijker in graden te verdelen is) steeds de krukas 90 graden naar links gedraaid volgens mij komt dat overeen met 180 graden krukas of heb ik het mis? en 1 naar 2 naar 3 naar 4 links komt dat overeen met van 1 naar 3 naar 4 naar 2 rechts draaien? Kunnen de klepstelen krom zijn wanneer dit verkeerd gedaan word. ik ga morgen nog eens kijken naar uitleg zoals jullie hem geven.

op blz 27 staat deze procedure gedaan. ik ga zo eens kijken wat ik nu verkeerd heb gedaan hier en die methode van jullie eens probreren.

http://vwbus2.dyndns.org/bulli/michaelk/...

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Kleppen krom dat kan bijna niet ,de klepkoppen liggen in de verbrandingskamer ver van de zuiger . Je maakt het jezelf moeilijker dan het is . Maakt niet uit welke kant je de krukas draait als je dit maar dezelfde kant op blijft doen en tellen hoeft niet . De tuimelaars die niet bewegen , als paar in een kop, kunnen worden gesteld . !!!!!!!!!!!!!
Groeten.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Op plaatje 27 staat de beschrijving als het over hydraulische stoters gaat . Is wel een partijdje fingerspitsen geful voor nodig . Komt goed als je doet zoals het staat beschreven. 2.0 liter staat er toch bij je aanhef ? Succes.

sebastian_75 (0), 11 jaar geleden

haha ja. maar die stoters zijn er niet uit geweest de olie is wel een tijd uit het blok geweest.. zou daar lucht in gekomen kunnen zijn? maar volgens 27 grundeinstellungen heb ik het gedaan maar zonder succes.. de motor loopt soepel rond. het is niet echt een start geluid van een motor, maar meer een electromotor geluid met af en toe wat plofjes. Zou het kunnen dat ik de kleppen met een foute instelling kapot heb gedraaid?

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat verandert wel de zaak, dat hij een tijd stil heeft gestaan. Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is.

Je hebt de kleppen gesteld met "Lege" stoters. Dus op het moment dat je nu gaat starten, gaan de stoters zich vullen, en druk je de kleppen open. Dit verklaart jouw "Electromotor" geluid. Je hebt nu dus gewoon geen compressie.

Nu kun je 2 dingen doen.

1- Hopen dat alle stoters in orde zijn, rondstarten tot je een ons weegt ( Stoters gaan zich vullen) en opnieuw stellen. Daarna, als de motor loopt en een keer volle oliedruk heeft gehad, nogmaals opnieuw klepspeling controleren.

2- Handboek volgen, stoters demonteren, handmatig ontluchten, inbouwen en meteen stellen.

In beide gevallen zou ik, nadat de motor een keer goed warm is geweest de klepspeling opnieuw controleren.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

De stelmogelijkheid van zo'n stoter is meestal rond de 4mm Draai de schroefjes en contramoer weer zo als ze stonden of zoals te zien is op de foto. Normaal genomen hoef je daar dus zijn hele leven niet meer aan te komen of de motor mag op gas draaien. Het is juist bedoelt om het onderhoud te vereenvoudigen . Groetjes.

sebastian_75 (0), 11 jaar geleden

Ik heb ze terug gedraaid maar weet niet precies waar ze hebben gestaan. de motor loopt weer. Nu denk ik dat er iets verkeerd is gegaan in het stellen. Ik voel of er speling op zit door hem op te heffen van de klepstempel dan draai ik hem aan tot de stempel en geef hem 2 slagen meer zoals in de beschrijving. Dit opheffen zal niet de bedoeling zijn geweest.ik voel wanneer ik dit niet ophef en aandraai altijd nog wat speling op de tuimelaar zitten. wat is de speling dan , lucht in de stoters?

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Als de motor nu goed draait ,alles lekker laten zitten . als de stoters binnen hun bereik van zijn stel mogelijkheid staan is het goed. Die afstelling die beschreven staat is ongeveer in het midden . !!! Motor gaat er niet anders of beter van draaien als het wel in het midden zou staan . Op google staan afbeeldingen van div. uitvoeringen In jouw motor zit de smalle staaf uitvoering. Als de motor enkel uren of dagen stilstaat lopen ze toch leeg . Oliedruk vul ze weer binnen een aantal omwentelingen . Ze blijken wel gevoelig voor vuille olie te zijn ! Verwaarlozing is direct te horen als de kleppen pas stil zijn na een minuut of 5 a 10 . Wat de eigenaar aan olie spaart is hij dan weer kwijt aan spoelmiddel en werk. Groeten.

sebastian_75 (0), 11 jaar geleden

ja precies maar deze bus heeft slechts 35000 km gelopen en is altijd goed in onderhoud geweest. ik heb de rubber ringen van de de stoterstangpijpjes vervangen waardoor de tuimelaarassen los geweest zijn. Ik houd niet van half werk en lijkt me niet voor niks dat VW die basis instellingen voorschrijft. Ik wil de klepspeling zo minimaal mogelijk hebben. ik vraag me af wat het nu precies is wanneer ik de tuimelaar ophef. of dit de speling is door lucht in de hydraulische stoters of is dat de speling is die je in principe met 2 omwentelingen weg draait..

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Laatste les ! Zoek de stand van de krukas /zuigers in het dode punt op . Tuimelen van tuimelaars aan de ene kant van het blok dan stellen aan de andere kant . Het is je misschien opgevallen dat dit kruislinks plaats vindt.
borgmoeren en schroeven een stukje los zo dat de stoterstangen echt los liggen . Vervolgens de stelschroef zo ver aandraaien dat de stoterstang weer vastgehouden wordt door stoter en tuimelasar maar niet meer dan dat . In die stoter zit een veer die hem op lengte houdt maar als de stoter leeg is is dat bijna niet te voelen door de kracht die je met die schroef kan uit oefenen !!! Nu dat stelschroefje twee omwenlingen aandraaien en afborgen .! Nu die overige 7 kleppen nog. De kleppen zo afstellen met minimale speling ???? Juist in het midden van het stelbereik kan het alle kanten op met de slijtage. Kleppen slaan in en de tuimelaardraaipunten en stoterstangkopjes slijten .
Doe er je voordeel mee. ! Groet.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Vergat er nog even bij te zeggen ,dat je de motor een paar uur met rust moet laten om de stoters weer hun goede stand /volume in te laten nemen . Motor zal na het opnieuw instellen hier en daar compressie missen . Je weet nu waarom.

sebastian_75 (0), 11 jaar geleden

ok hartelijk dank voor de hulp ik ga er mee aan de slag. en laat weten wat het resultaat is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.