Volkswagen Transporter: volkswagen T5 motor slaat niet aan (start niet)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

Ik heb sinds vandaag eindelijk mijn "droom bus" gekocht, een volkswagen T5, 2.5 tdi full option.
Echter nu wilde ik hem bij thuiskomst opnieuw starten en merkte dat hij niet wilde starten...na enkele malen proberen lukte het wel.
(ik bedacht me ineens dat de verkoper bij verkoop de motor inderdaad had laten draaien en niet uitzette...wellicht niet zonder reden???)
Enfin, ik even proberen, wat blijkt nu, als ik contactsleutel omdraai en niets hoor...dan start hij ook niet.
Draai ik het contactsleutel om en ik hoor een soort pompje? even kort draaien....dan start hij wel...
Zou dit een brandstofpompje kunnen zijn wat even diesel inspuit?

Er zit alarm op, wellicht iets met de startonderbreking? Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Het is overigens een automaat, echter ik start hem zoals het hoort...in P zetten en rem ingedrukt houden...
Maar de motor slaat echt alleen aan wanneer dat "pompje" even gedraaid heeft....
Ik baal er natuurlijk wel een beetje van....verder wanneer de motor loopt is er overigens niets op aan te merken, motor loopt goed, auto rijd goed...niets te merken, alleen dat start probleempje...

Ik hoor graag als iemand een idee heeft, vriendelijk bedankt zover,

johantje22

Geplaatst door johantje22 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je het pompje niet hoort draaien, gaan dan wel alle gebruikelijke lampjes op het dashboard aan?
(Olie, dynamo, gloeilamp, etc.)

Wat je hoort is denk ik een opvoerpomp voor de diesel. Er wordt niet ingespoten op dat moment.
Dat gebeurt pas als de motor draait op de startmotor.

johantje22 (0), 11 jaar geleden

alle lampjes gaan gewoon branden inderdaad en ook weer uit zoals het hoort volgens mij.
Het is gewoon dat inderdaad het opvoerpompje slechts af en toe aan gaat.
Van de 5 x dat ik het contact aan en uit draai hoor je hem meestal slechts 1 x aanslaan en dus dat je daadwerkelijk kan starten.

Of dit nu dus iets te maken heeft met een slechts contact / draadje ergens, start onderbreking / alarm, contactslot zelf of wellicht de sleutel zelf?

Ik heb geen idee en kan het zo 1 2 3 ook niet vinden....

jos_br (0) PRO, 11 jaar geleden

Wanneer de pomp draait is er geen druk in het brandstofsysteem. Wanneer deze niet draait terwijl je het contact aanzet is er dus wel druk in het brandstofsysteem. Dit kan beide en heeft niets met het wel of niet aanslaan van de pomp. Zoals het hier lijkt zal er wel ergens een lekkage in het brandstofsysteem zitten, wat kan varieren van een kapotte tandempomp tot lekkende verstuivers.

Jos.

johantje22 (0), 11 jaar geleden

klinkt inderdaad best logisch.
Dit was mij onbekend en om eerlijk te zijn ging ik er (wellicht te snel) vanuit dat het een elektronisch probleem was.
Ik zal eens gaan kijken of er inderdaad ergens drukverlies is...

johantje22 (0), 11 jaar geleden

Jos,

even er over nagedacht...is het niet zo dat wanneer de tandempomp stuk is hij onregelmatig loopt?, lekke verstuivers heb ik ook al eens gehad met een vito, toen deed de opvoerpomp het wel, echter startte hij gewoon heel slecht...vermoed door valse lucht?

Hoe kan ik controlleren of het de tandempomp is of lekke verstuivers denk je?

jos_br (0) PRO, 11 jaar geleden

Wanneer de pomp stuk is kan de motor verder strak draaien en alleen slecht starten. Verstuivers kun je eigenlijk alleen visueel checken. Soms komt er met het uitlezen ook wel wat naar boven.

Jos.

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, als je de auto op contact zet, licht dan het voorgloeilampje iedere keer kortstondig op ? Groet Jan227

johantje22 (0), 11 jaar geleden

[quote=jos_br]Wanneer de pomp stuk is kan de motor verder strak draaien en alleen slecht starten. Verstuivers kun je eigenlijk alleen visueel checken. Soms komt er met het uitlezen ook wel wat naar boven.

Jos.[/quote]
Oke, dat wist ik niet. Da ga ik daar eerst maar eens mee aan de slag, bedankt.

johantje22 (0), 11 jaar geleden

of het lampje iedere keer kort oplicht weet ik niet zeker, maar volgens mij niet. Als er iets knipperde op mijn dashboard had het me wel opgevallen denk ik. Maar ik zal er vanmiddag eens even op gaan letten.
Wat zou je hier uit af kunnen leiden dan?

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, indien het voorgloeilampje niet kortstondig oplicht bij het inschakelen van het contact, dan is er op dat moment geen communicatie met het motorregelapparaat en zal de motor niet aanslaan. Voor de duidelijkheid : bij op contact zetten licht het voorgloeilampje eenmalig kortstondig op. Groet Jan227

johantje22 (0), 11 jaar geleden

hoe ziet dit voorgloeilampje er uit dan?
Want ik zie helemaal geen lampje oplichten (althans geen specifiek voorgloei lampje).
Dit licht ook niet op wanneer het opvoerpompje wel even hoorbaar is en de motor dus wel start.

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, ik heb zo geen afbeelding van het voorgloeilampje. Zie het instructieboekje. Groet Jan227

TinoS (0), 11 jaar geleden

hoi, waar heb je die bus gekocht

johantje22 (0), 11 jaar geleden

slecht nieuws, er lag een plekje onder waarvan ik dacht dat het diesel was, wat blijkt, dit is olie.
bodemplaat even weggehaald om beter te kijken, onderkant van de motor her en der oliedruppels.
Het lijkt van 1 plek vandaan te komen, maar slecht te zien...zie foto hieronder:



tevens toen we verder gingen kijken vanaf de bovenkant zagen we aan de linkerkant van het motorblok tegen de zijkant van de kop aan een soort pompje zitten? Het leek alsof de olie daar vandaan kwam...want op de versnellingsbak lag ook wat olie (in die "kuiltjes").
Tevens toen ik 2 buizen even weghaalde zag ik dat hier wat olie in zat (niet doordrenkt, maar er zat olie aan de randen)....de 2 buizen staan hieronder op de foto.



Iemand enig idee wat dit zou kunnen betekenen?

Ik vrees alweer voor een kapotte turbo of iets dergelijks, alleen het vreemde is dat de motor wel gewoon goed start (wanneer je eerst het "pompje" even hoort nadat je het contact aanzet...

Hoe dan ook, ik vrees alweer voor een miskoop... :( (en als hij nou nog extreem goedkoop was, maar dat was ook nog niet eens zo)...

johantje22 (0), 11 jaar geleden

[quote=TinoS]hoi, waar heb je die bus gekocht[/quote]
vanwaar de vraag?

Ik heb hem bij een particulier gekocht, dus garantie heb ik niet.

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, dat zijn intercoolerslangen, die willen wel vaker "zweten" agv een defekte afdichting, na lange tijd vormen zich dan olie druppels her en der. Maak de boel goed schoon en kijk hoe lang het duurt voordat er weer olie lekkage zichtbaar is. Overigens denk ik niet dat dit met het start probleem te maken heeft. Ik neem aan dat de gelekte olie zwart van kleur is ? Groet Jan227

johantje22 (0), 11 jaar geleden

Jan,

de olie is inderdaad zwart van kleur. Ik hoop dat je gelijk hebt en dan het maar "zweten" is en verder weinig tot geen kwaad kan. Uiteraard wel even kijken waar het vandaan komt, maar ik schrok wel even. Ik lees vaak dat wanneer hier olie in zit dit de turbo kan vervuilen cq het lagertje eruit persen waardoor de turbo dus stuk gaat.
Het viel me overigens wel op dat wanneer ik echt het gas onderin trap er wel wat rook uit de uitlaat komt (koude motor, wittige rook). Ik heb er nog niet mee op de openbare weg kunnen rijden helaas daar ik nog geen kentekenplaten heb (ingevoerde auto).

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, maak je over dat roken eerst geen zorgen, totdat je eerst eens op de openbare weg de auto warm hebt gereden, wellicht dat het dan niet meer aanwezig is.

Probeer eerst het probleem mbt het aanslaan te vinden.

Groet Jan227

johantje22 (0), 11 jaar geleden

over het voorgloei lampje...ik heb het gevonden!
Het licht inderdaad kortstondig op, maar dit gebeurt alleen wanneer ik het pompje ook hoor draaien (kort) en dus wanneer ik de motor gewoon kan starten. 4 van de 5 keer hoor ik het motortje niet en gaat het lampje ook niet branden wanneer ik het contact aan zet.

Is er dan dus een elektrische storing of nog steeds een brandstof lekkegae ergens? (brandstoflekkage nog niet kunnen vinden namelijk).

johantje22 (0), 11 jaar geleden

na wat (uitgebreid) speurwerk op internet kwam ik op de volgende site:

http://www.amtgarageforum.nl/volkswagen/...

Hier staat zo goed als het zelfde probleem beschreven...evenals een oplossing.
Ik denk dat ik hem dus eens uit ga laten lezen bij de garage zodra ik mijn kenteken binnen heb, en als hij dezelfde code geeft denk ik dat ik hetzelfde probleem heb en dus dezelfde oplossing toe zal moeten passen.
Enig idee wat zo'n ding 2e hands doet? Ervaringen?

En weet iemand waar dit motorregelapparaat (ecu?) toevallig zit bij de t5?

johantje22 (0), 11 jaar geleden

inmiddels motorregelapparaat vervangen, oude ogestuurd, "nieuwe" gekregen met gecopieerde gegevens.
Module erin geplaatst, "alles" teruggeplaatst en sleutel in contact en hop, alles werkte zoals het hoort.....
Tijdje toch een beetje huiverig geweest of het probleem niet terug kwam, maar tot op heden (inmiddels een week of 2 verder) nog steeds zonder problemen starten,dus ik denk dat ik kan zeggen dat het probleem opgelost is!

bedankt iedereen voor de reacties.

groet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.