Volkswagen Passat: Vreemd slijtende multi-riem (geribde riem).

Bouwjaar: 2000

De multiriem van mijn Passat V5, tiptronicautomaat, slijt op een vreemde uitziende manier. Het slijtage patroon ziet eruit alsof er soms een (geleide)rol vast blijft staan terwijl de riem draait. Hierdoor al reeds 2 keer een nieuwe riem moeten monteren!
Alle lagers van pulleys van appendages en geleide rollen lopen zoals het hoort zonder zware punten o.i.d. Bij de laaste riem- vervanging de kunstof geleide rol uit voorzorg vervangen hoewel ik hier niet echt resultaat van verwacht.
Is er iemand die bekend is met dit fenomeen en hier misschien de oplossing voor heeft ???

Arie551

Geplaatst door Arie551 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

audia4 (0) PRO, 20 jaar geleden

Koop je originele riemen? (bij de vag dealer dus)

Arie551 (0), 20 jaar geleden

Jazeker, de eerste keer had ik een imitatie riem gekocht maar die liep zelfs van de pulley af!!! Daarna dus 2 keer een originele gemonteerd.

Ray9315 (0) PRO, 20 jaar geleden

Dit is geen specifiek probleem van VW. Hoeveel km zitten tussen de vervanging? en is er achteraf airco ingebouwd? Aan de riem zal het absoluut niet liggen, maar een spanrol/omkeerrol zal onder belasting wel degelijk speling of slip kunnen veroorzaken. Hier zou ik de storing toch in zoeken.

audia4 (0) PRO, 20 jaar geleden

Is de dynamo van deze auto al eens vervangen? en zo ja, controleer eens met behulp van een lineaal of een stuk garen of de poulies allemaal wel exact in lijn staan. Dit is essentieel met deze riemen. contoleer ook eens of de spanner wel genoeg druk geeft, hierin zit een veer die ook wel eens stuk willen gaan. Heb laatst een spanrol gezien die niet vrij bewegen kon, ik denk corrosie op de scharnieras. Met een busje i-mal (6in1 of wd40) weer gangbaar gekregen en daarna gesmeerd.

succes

Arie551 (0), 20 jaar geleden

De eerste vervanging bij 35000 km, de tweede vorige week bij 65000 km. Ik had waarschijnlijk wel verder kunnen rijden maar als hij breekt heb ik misschien meer problemen. Laatste keer de dynamo en de spaninrichting eraf gehad om alles goed te kunnen controleren/schoon te maken (op elke rol zat een laag rubber van de riem). Verder geen afwijkingen (alles in lijn + spanner lijkt 100% in orde te zijn).
Er zit overigens standaard climatronic in.
Zelf begin ik me af te vragen of de riem niet te heet word. Dit vanwege het rubber op de wielen.

audia4 (0) PRO, 20 jaar geleden

Rubber wordt snotterig als het in aanraking met olie komt, b.v. door lekkage uit de krukaspoelie. Het geeft dan overal een laag aanslag op de andere poulies. De klima mag het probleem niet zijn of de compressor moet bijzonder zwaar lopen, of misschien lekken? Maar de airco zal dan ook niet 100% werken lijkt mij.

De distributie van een V-5 werkt met ketting, lekkage kan dus volgens mij alleen via de krukas keerring of het kleppendeksel ontstaan. Controleer dit eens. (vooral de poulie aan de achterzijde bekijken of hier vetneerslag op zit.

succes

Arie551 (0), 20 jaar geleden

Het compressor wiel draait soepel. Dit is uiteraard in onbelaste toestand vastgesteld, hoe de gang van zaken is als de airco in werking is weet ik niet.
Verder is het hele motorblok aan de voorzijde (bij passat ligt het blok in de lengte) droog (geen olielekkage).
Harry, nog een vraag over de distributie: weet je 200% zeker dat hier een ketting ligt om ligt? Ik heb namelijk bij een dealer navraag gedaan m.b.t. de vervangingstermijn van de distributiesnaar en als antwoord gekregen dat deze bij 120.000 km vervangen moest worden ????????

audia4 (0) PRO, 20 jaar geleden

Het V-5 blok heeft net zoals de VR-6 (opbouw is nagenoeg identiek) een distributieketting!! (heb het voor de zekerheid nog nagekeken, het gaat hier om een 2.3 liter motorcode AGZ met 110 Kw, 150 PK vermogen, de ketting draait achter een deksel achter de multiriem. Deze motor hebben kettingen omdat de bouw kort moet zijn. (ketting is smaller dan een riem) Hij is namelijk ontwikkeld om dwars in de Bora en Golf te bouwen. Als je ooit in de gelegenheid bent te kijken in zo'n golf zal je zien dat het knap vol is onder de kap. Bij jouw staat ie langs en heb je relatief veel ruimte.

Over vervangingstermijn weet ik niets. Wat wel zou kunnen dat de spanner en geleider bij die termijn vervangen wordt. (was bij de eerste VR-6 in ieder geval een slijtagedeel)

succes

Arie551 (0), 19 jaar geleden

Laatste update: na vervanging van de spannerrol en het zeer goed schoonmaken m.b.v. een fijn schuurpapiertje van alle rollen/appendage wielen blijft de multiriem er nu uitzien zoals het hoort !! Inmiddels ongeveer 5000 km verder dus het probleem lijkt opgelost te zijn. Bedankt voor alle hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.