Net gelezen op internet: iedereen die een kapotte luchtmassameter heeft laten vervangen kan van Pon een bedrag terug krijgen.Ook de nieuwe luchtmassameters zijn nu 70 pct gpedkoper.Of het zo is weet ik niet, maar er zijn nogal wat van vervangen dus doe je voordeel.Zie ook Autoworks.nl
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij is iedere luchtmassameter die nog wel een reproduceerbaar signaal geeft (de meetwaardes stijgen wel met het motortoerental mee maar zijn te laag of te hoog, mensel dus te arm of te rijk) te redden door middel van een schoonmaakbeurt met contact cleaner. De meting wordt n.l. beinvloed door vettige zwarte aanslag op de meetcellen en het verwarmingselementje. Het reinigen is wel een precies klusje. Zorg dat je niets van de meetcellen met de hand of borstels o.i.d. aanraakt, het is dusdanig fragiel dat het al echt kapot gaat als je er naar wijst. Heb ondertussen positieve ervaring met twee auto's
Ik vrees dat je dan of heel precies bent geweest of geluk hebt gehad, want ik heb dit op dit forum ook al eerder eens gelezen, maar het is ons nog niet gelukt om het probleem 100% op te lossen.Vaak wel een kleine verbetering, maar we zullen bij een volgende eens heel voorzichtig ons best doen.
Moet i.d.d. bijzonder voorzichtig met het instrument omgaan, breekbaar als chinees porcelein. Daarom kies ik ook voor contactcleaner, is redelijk veilig voor electronica en kunststof onderdelen van de LMM. Zijn ook mensen die het met carburateur of remmenreiniger proberen maar dat is volgens mij Rusische roulette op deze gevoelige electronica. Ik houd zelfs een grote spuitafstand aan, en het is meer losweken dan spuiten. Kost wel zo'n beetje een hele bus. Maar ja, 9 voor een spuitbusje tegenover 300 (nu -70% dus) voor een LMM is wel te overzien en het proberen waard. Na het schoonmaken heb ik de auto totaal gereset, waarna de computer opnieuw leert. Doe je dit niet knallen de storingen je nog steeds om de oren. De computer corrigeert de afwijking die opgebouwd is n.l. tot een bepaalde waarde (grenswaarde die de storing hierop ook creërt en zorgt voor een noodloopsituatie en DTC.)
Auto heeft na schoonmaakbeurt een duidelijk betere stationaire loop, DTC 0561 komt niet meer terug en het verbruik is teruggenomen van 1:10 tot 1:11.8 (benzinemotor 1.8 20V)
Overigens schrijft het werkplaatsboek ook voor dat na iedere wijziging in het inlaattraject (gasklephuis, LMM of opheffen lekkage) de reset en gasklepcalibratie nodig is.
Als die -70% inderdaad waar is, is deze handelswijze van VW bedenkelijk.
In het bericht van autoworks.nl wordt gesproken over een ruilonderdeel. Hierdoor ontstaat het vemoeden dat de LMM gereviseerd wordt. Iedereen die zo'n ding wel eens open heeft gemaakt, snapt dat dit in de praktijk niet gaat werken.
VW heeft naar mijn idee jaren lang veel te veel geld gevraagd voor LMM's. In Amerika zijn al lange tijd LMM's te koop van 2.0L benzine modellen voor $50. Die hebben een iets andere karakteristiek dan van b.v. een 1.9L TDI LMM, maar zijn verder identiek. In NL waren beide tot nu toe tegen de 300 euro.
Mercedes gebruikt in de 200 CDI een LMM die prima werkt in een VW 1.9TDI. Die kosten 90 euro. Tja, en 300 euro minus 70% is ....
20 jaar
Als vw het als ruildeel gebruikt en in het dure (door de bewerkingen) aluminium of kunststof huis een nieuwe meetcel weet te monteren is deze gelijkwaardig aan een nieuwe maar wel goedkoper doordat een groot deel gerecycled wordt. Overigens schat ik de electronica die in de LMM gemonteerd is ongeveer 10 Euro kostprijs heeft, het spuitgegoten alu of kunststof huis zal ongeveer een kostprijs van 50 Euro hebben (rekening houdend met de grote aantallen waarin VW dit laat maken) Nu voor 90 Euro te koop betekend nog steeds leuke winst.....
Ben van mening (zie bovenstaand verhaal) dat er veel LMM's onterrecht vervangen worden. We hangen met twee pootjes aan de makken van de fabrikant, dealer en importeur. Het valt mij ook op dat je op FAQ's over VAG in the states weinig tegen komt over vervangen LMM's terwijl het hier een hot item is. (LMM is MAF in engels) Waarschijnlijk zou een onderhoudsprogramma met een preventieve reiniging (30000 km beurt) op misschien nog veel profesionelere methode dan dat ik doe wel tot gevolg hebben dat VAG nog maar 20% van het huidige aantal LMM's doorzet (categorie echt stuk dus). Maar ja, wie snijd zichzelf in de vingers met een aangeboorde bron die dik geld opleverd en waar niemand echt moeilijk over doet?? Je wordt momenteel gewoon tevreden gesteld met 10% korting op de onderdelen uit "coulance", dit is een echte sigaar uit eigen doos.
Laat ik vandaag nou net een luchtmassameter nodig hebben voor een vw tdi. deze opgehaald bij vw voor 192 euro minus de korting
de site van autoworks opgezocht en uitgeprint. met dit gegeven weer terug gegaan naar de dealer met auto en oude lmm ze zouden de procedure in werking stellen volgens hun kreeg ik zo wie zo korting. Maar volgens autoworks heb ik recht op 4 jaar en 100000 km. verlengde garantie op dit onderdeel. Auto is 3 jaar oud en heeft 92000 km gelopen !! wordt vervolgt
Het mag toch bekend zijn dat de lmm,s momenteel aangeboden worden voor 85,00 euro(pierburg)
Heb de rekening van volkswagen gekregen met 50% coulance op de lmm. diverse dealers gebeld over hoe het zit met de verlengde garantie (doelend op artikel in autoworks) bij geen van de dealers was/is hier iets van bekend. wat niet is kan nog komen dus als iemand iets meer weet hoor ik het graag !
Gisteren gehoord dat de dealer nog steeds 283 euro voor een nieuwe TDI LMM vraagt. Ik blijf me toch afvragen waarom Mercedes een vergelijkbaar onderdeel verkoopt voor 90 euro.
In Duitsland kun je een TDI LMM 'krijgen' voor 200 euro. Nog steeds veel geld, maar toch al weer minder dan in NL.
20 jaar
Hallo, mijn eerste post hier op dit forum en hopelijk onmiddelijk een goeie... Er zijn heel veel problemen met de luchtmassameters van VAG groep. Deze worden gemaakt door Bosh maar hebben een productiefout. Zo een LMM kost vrij veel om te vervangen... bij VAG. Daimler-Chrysler heeft een identieke LMM maar van een ander merk en veel goedkoper zoals hierboven vermeld. Omvormingstabellen kan je hier vinden:
www.passatplus.de/download/LMM.htm
Volgens de mensen op dat forum is het probleem dan voorgoed opgelost!
20 jaar
Om te beweren dat de lmm van Bosch een productiefout vertonen gaat me te ver.Wel zijn ze duur. Ik heb de Mercedes Lmm in Duitsland gekocht voor totaal 62,20. Montage is een fluitje van een cent (als je tenminste gereedschap hebt om de 2 torques los te draaien). Auto loopt er perfect op, verbeeld me zelfs nog wat rustiger. Lmm is van het merk Pierburg.
Wicher
20 jaar
Toevallig weet ik dat Bosch in 2003 begonnen is met het opwaarderen van kapotte/oude LMMs in hun fabriek in Göttingen (onder het Bosch eXchange label, reeds bekend van startmotoren, dynamos etc). Wellicht heeft de hogere coulance die VW biedt daarmee te maken? Vreemd genoeg is hier weinig over te vinden op de Bosch site
.
Om het verhaal helemaal compleet te maken, vindt u hier: http://www.passatplus.de/lmm/index.htm een tabel met een groot aantal LMMs en hun VW, Bosch en DaimlerChrysler nummers. Het schijnt zo te zijn dat die van DaimlerChrysler stukken goedkoper zijn, zie: http://www.fzr-600.de/lmm.htm (helemaal onderaan). Tevens staat daar als oplossing beschreven om de carterventilatie buitenwerking te stellen (de vermeende veroorzaker van het regelmatige defect (vies) geraken van LMMs).
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar