Een vriend heeft het volgende probleem :
met het contact van zijn Golf 3 diesel uit staat de km-stand op de display ,
zodra het contact wordt aangezet en de motor gestart verdwijnt de km-stand
( de display blijft gewoon leeg !) , ook de snelheidsmeter werkt niet .
Reeds geprobeerd met een andere teller , zelfde resultaat .
waar ( in de versnellingsbak , maar waar precies ? ) kunnen we de pulsgever voor het snelheidssignaal vinden ?
We veronderstellen dat dit de schuldige is , hopelijk is het niets anders ,
de wagen moet dringend de keuring passeren , en dan moet dit uiteraard werken ...
Wie kan er helpen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt me eerder dat er geen voeding na contact staat op het instrumenten paneel.
Zekeringen al gecontroleerd?
En de stekker /bedrading controleren.
Voor apk keuring moet je km stand leesbaar zijn er staat niet vermeld met of zonder contact aan dus moet dat geen probleem zijn. Km teller word alleen gecontroleerd als men dit ziet bij een proefrit,wat dus niet altijd hoeft.
Verlichting moet wel werken.
even update :
de pulsgever voor het snelheidssignaal werd vervangen , en hoera !
weer km-stand , snelheidsmeter en toerenteller , dus mijn maat happy , auto opnieuw gekeurd , alles ok ...
tot gisteren : weer net hetzelfde !
we vermoeden dus dat er door al het gehannes met de pulsgever , de teller uit - en weer inbouwen enz
mogelijk ergens een slecht contact of een (half) gebroken draad opeens weer even werkte ,
maar lang heeft het dus niet geduurd , amper 2 maanden !
Nu we weer opnieuw moeten gaan zoeken zou het fijn zijn om wat gerichter te kunnen werken ,
heeft er iemand toegang tot de vereiste meetwaarden voor dit probleem ?
Dus daarmee bedoel ik wat je zou moeten meten op de drie pinnetjes van de pulsgever in de versnellingsbak
( toerenteller , snelheid en afgelegde km ? )
en tevens op de stekker van de teller , welke aansluitpunten zitten waar en wat is de vereiste meetwaarde ?
het is inderdaad mogelijk dat er geen + na contact toekomt ,
maar waar zit die ? (kleur draad of plaats in de stekker ?)
het is gewoon spijtig dat je met zoiets naar een VW-dealer zou moeten gaan ,
omdat je de nodige technische data niet te pakken krijgt .
Ik heb hier nog nooit het geluk gehad dat er iemand dit exacte probleem herkent
en onmiddellijk de "dader" kan aanwijzen , iets waarmee ikzelf - als begeesterde knutselaar -
toch al enkele mensen heb kunnen helpen , maar we blijven hopen !
Graag dus uw ervaring hieromtrent , waarvoor alvast mijn hartelijke dank !
9 jaar
Voor het merendeel van de garages is een Golf 3 van meer dan 20 jaar oud een wagen die nog zelden wordt gezien ,
wat logisch is , door de gehanteerde uurlonen wordt een beetje zoektocht al snel te duur naargelang de waarde van de wagen .
Hierdoor dooft die ervaringsfactor uit , of je moest het geluk hebben net een "ancien" te treffen , die al meer dan 25 jaar aan auto's sleutelt !
Mogelijk ga je wel meer info te pakken kunnen krijgen op de specifieke VW-liefhebbers-sites of via tuningfanatici , die mensen zijn daar wel mee bezig .
Dat zou ik alvast proberen . Nog veel succes ermee !
Zekering kast op de accu goed bekeken ,ook de stekkeraansluiting niet gecorodeerd, kontaktblokje kontaktslot geeft ook nog wel eens problemen.
Vrgr Bert
Deze heeft geen zekeringkast boven de accu, zou je massa eens goed nalopen, ook het verdeelblok naast de zekeringkast, en op chassis + bak even controleren..
9 jaar
Heb je al een oplossing gevonden ? Als je pulsgever , elektrisch deel van het contactslot en de teller zelf al hebt vervangen
en de massaverbindingen goed zijn kan het alleen nog een draadbreuk of een slecht contact ( stekker ?) zijn !
Dit wordt dus geen makkie , na uitlezen met VAGcom blijkt de fout in de ECU te zitten . Ok , we zoeken effe een andere om dat te checken ,
volgende probleem : start niet meer ! Transponder ?
Alles via de VAGcom ok , toch weigert de Golf nu gewoon definitief medewerking ... zelfs met de oude ECU start hij niet meer !
Nu is het dus nog een stuk erger geworden , zonder km-teller of toerenteller was lastig ,
maar nu zonder auto ... da's een drama , hoe geraak ik nou op mijn werk ? was mijn maat zijn eerste vraag !
Ik weet 't ook niet meer , kan er iemand het transponder-gedeelte uit de ECU verwijderen ?
Volgens mij zit 't daar , al is er volgens VAGcom geen probleem !
9 jaar
Ben je zeker dat het contactblokje niet hapert?
Komt heel veel voor bij die wagens.
wagen staat sinds toen stil , de fout zit niet in het elektrische deel van het contact
dat werd al vervangen , maar vermits niemand nog weet waar zoeken
is de Golf (voorlopig) vervangen , hopelijk wordt het euvel nog bekend !
9 jaar
Check de dynamo spanning, al eens eerder gehad met een vento boven de 18 volt stopt het instumentenpaneel met werken en is het vlak van de km stand leeg.
Ellendige is dat na zowat alles gecontroleerd en gedemonteerd , schoongemaakt met contactreiniger en weer gemonteerd werd ,
het werkt weer , na een tijdje weer plots gedaan , vervolgens weer een tijdje werking ... en nu weer niks !
Weet er niemand op welk contactje in de teller-eenheid je de puls zou moeten kunnen meten ?
Er moet toch ergens een elektrisch schema bestaan met de respectievelijke aansluitpunten erbij ?
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar