hallo, wie kan mij helpen met het volgende probleem:
de vw golf 5 1.9 tdi wil soms niet starten na +- 10 uur stil te hebben gestaan, als hij niet start geeft het dashboard het volgende aan: (low oil pressure shut down engine) en is dan alleen nog te starten met snelstart spray. eenmaal gestart valt de melding in de display weer weg, olie peil is in orde.
als hij wel start (koud) schokt de motor iets tot hij warm is gelopen en geeft dan geen problemen meer. hij houd niet in
diagnose zegt : 18009 p1601 000 relais voedingsspanning contact 30- j317 sporadisch.
is er iemand bekent met dit probleem? of heeft er iemand een mogelijke oplossing
DIAGNOSERAPPORT
[url=http://postimage.org/image/n66adakl7/][img]http://s9.postimage.org/n66adakl7/IMG_01...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
foutcode: 18009 P1601
nl Relais voor Voedingsspanning Klem 30 (J317) onwaarschijnlijk signaal
du Relais für Spannungsversorgung-Klemme 30 (J317) unplausibles Signal
en Relay for Supply Voltage Terminal 30 (J317) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Onbekend
Mogelijke oorzaken:
Relais voor Voedingsspanning Klem 30 (J317) defect
Het relais 'hangt' (komt sporadisch voor)
Mogelijke oplossingen:
Check (meetwaardeblokken) / vervang Relais voor Voedingsspanning Klem 30 (J317)
Bron: Gerrit Speek.
Die oliemelding is normaal, dat komt alleen door het lange doorstarten zonder aanslaan en de motor denkt dan dat de oliedruk te laag is want de motor had immers al moeten draaien dus vandaar die melding.
Dat spanning relais zal wel niet goed zijn maar is niet je klacht denk ik. Lijkt op geen of te weinig brandstof omdat hij wel aanslaat met spray. Hoe loopt hij dan? Ook moeizaam? Ik zou eens de brandstofdruk vanuit tank e.d. eens gaan meten of je brandstoffilter zit verstopt. Zou die dingetjes als eerste controleren.
[quote=ricky]Die oliemelding is normaal, dat komt alleen door het lange doorstarten zonder aanslaan en de motor denkt dan dat de oliedruk te laag is want de motor had immers al moeten draaien dus vandaar die melding.
Dat spanning relais zal wel niet goed zijn maar is niet je klacht denk ik. Lijkt op geen of te weinig brandstof omdat hij wel aanslaat met spray. Hoe loopt hij dan? Ook moeizaam? Ik zou eens de brandstofdruk vanuit tank e.d. eens gaan meten of je brandstoffilter zit verstopt. Zou die dingetjes als eerste controleren.[/quote]
ik ga maandag het brandstofcircuit is nalopen bedankt voor de tip!
12 jaar
[quote=ricky]Die oliemelding is normaal, dat komt alleen door het lange doorstarten zonder aanslaan en de motor denkt dan dat de oliedruk te laag is want de motor had immers al moeten draaien dus vandaar die melding.
Dat spanning relais zal wel niet goed zijn maar is niet je klacht denk ik. Lijkt op geen of te weinig brandstof omdat hij wel aanslaat met spray. Hoe loopt hij dan? Ook moeizaam? Ik zou eens de brandstofdruk vanuit tank e.d. eens gaan meten of je brandstoffilter zit verstopt. Zou die dingetjes als eerste controleren.[/quote]
heb m net met vag-com uitgelezen en krijg nu deze melding
2 Faults Found:
16687 - Cylinder 3
P0303 - 000 - Misfire Detected - Intermittent
Freeze Frame:
RPM: 840 /min
Torque: 92.0 Nm
Speed: 0.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 13.98 V
Inj. Quantity: 2.96 mg/str
Temperature: 20.7°C
(no units): 0.0
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 000 - - Intermittent
Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Torque: 0.0 Nm
Speed: 0.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 12.01 V
Bin. Bits: 00001011
Bin. Bits: 11000000
(no units): 1.0
Readiness: 0 0 0 0 1
zou het aan de verstuiver kunnen liggen?
12 jaar
De eerste verdachte van die misfire zou de kabelboom onder klepdeksel kunnen zijn, de contacten van de stekkers maken dan geen goed contact meer maar de motor zou wel gelijk leven moeten geven met starten alleen dan op 3 cilinders (het is dan niet dat je start en de motor doet helemaal niks). Maar je hebt ook storing wegrijblokkering en dan krijg je wel dat hij start maar niks doet. Beetje lastig te zeggen dit, ook omdat je storing relais erbij hebt. Ik zou denk ik die kabelboom vervangen en dan alle storingen wissen en dan kijken wat er gebeurd en welke storing er misschien als eerste terug komt nadat de motor problemen heeft gegeven.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar