Een VW Golf 96KW TDI die van de een op de andre dag totaal GEEN vermogen meer heeft.
Uit laten lezen: diagnose turbodruk overschreden.
Inmiddels magneetkleppen vervangen en LMM vervangen (alles originele VW ondedelen)
Motorcode ASZ
Alle slangetjes gecheckt ook hier geen scheurtjes.
EGR klep gecheckt en werkt, zit niet verstopt of vast
Vanmorgen weer een proefrit gemaakt en rijdt ineens weer als vanouds, jammer genoeg alleen de eerste 2 -3 kilometer als ie koud is.
Daarna weer het zelfde probleem, nier vooruit te branden.
Want kan er hiernog aan de hand zijn, (verstelbare schoepen in turbo) of zien we nog iets over het hoofd?
Bedankt alvast
ray
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het probleem zit in de variable schoepen, hiervoor zal de turbo uitelkaar moeten om de boel goed gangbaar te kunnen maken..
daar zit dus het probleem.
paul,
Paul,
Dank voor je reactie, waarrop moet je rekenen aan tijdsduur (als de turbo/uitlaatspruitstuk al is uitgebouwd)
Klopt dat ook met het verhaal dat als ie koud is wel trekt en zodraop temperatuur niet?
En heb je tips waarmee je het het best kunt reinigen.
Ray
18 jaar
https://shop.lindemannperformance.nl/pro...
ray, probeer dit middel maar eens, geeft dit geen resultaat dan zal helaas de turbo uitelkaar moeten dit is ongeveer een kleine 3 uur werk..
paul,
Paul,
Bedankt, ook dit hebben we al geprobeerd, maar nog geen resultaat (2 flessen), (goede service trouwens bij dit bedrijf)
Maar 3 uurtjes valt wel mee.
Hebben we er een speciaal middel voor nodig om te reinigen?
groet
Ray
18 jaar
indien abcon geen resultaat geeft kun je het met een reiniger wel vergeten, dan zul je helaas de turbo uitelkaar moeten halen.
aan deze zijde van de turbo bevinden zich de schoepen...
paul,
Paul,
Dank voor je uitvoerige informatie.
We zullen hem gaan demonteren, maar moeten we de delen met een speciaal middel reinigen ?? of gewoon met ontvetter , of juist niet.
En moeten de delen hierna worden ingespoten, of wat dan ook.
Bedankt alvast!
Ray
18 jaar
koolafzetting remmen namelijk de werking af van de variable schoepen, het is een kwestie van goed schoonborstelen bv, met een koperen borstel.. meer is het niet.
paul,
Paul,
Hartelijk dank voor je reacties.
We houden je (en alle anderen die meelezen) op de hoogte.
groet
Ray
18 jaar
Paul en alle anderen.
De LMM is 3 dagen geleden vervangen (een originele VW), maar voordat ik de turbo ging demonteren was de waarde toch maar weer rond de 450
Het turbo/uitlaatspruitstuk gedemonteerd en gereinigd zoals op de door paul geplaatste foto's.
Alles weer gemonteerd maar jammer genoeg nog steeds geen vermogen.
Wellicht nog andere tips?
Groet
Ray
ps moet ie overigens na reiniging alsnog gereset (fout code) worden?
18 jaar
Ik heb ooit ook zoiets meegemaakt: auto had plots ook geen vermogen meer, dan plots weer wel, diverse dingen uitgewisseld etc etc. na lang(lees: heel lang) zoeken kwam ik erachter dat er bij inbouw van de carkit er sluiting in de binnenverlichting was gemaakt en deze draad aan een draad van het motorelektronica was gesmolten onder het dashboard ( onder stuur). boel weer voor elkaar gemaakt en wagen loopt weer als een zonnetje. raar maar waar: zoektocht vermogensprobleem eindigd bij binnenverlicting.....
Uiteraard zou het dit wel niet zijn maar ik dacht ik meld het toch nog ff.
Hallo,
(Volgwagen bedankt voor de tip, als niets meer lukt zal ik ook dat checken)
Vandaag een andere turbo gemonteerd, foutcodes gereset.
Maar nog steeds geen VERMOGEN ! Uitgelezen: foutcode weer 17965
Magneetklep N75 was 2 dagen voor dat de Turbo werd vervangen al vervangen, kan de klep door de turbo defect zijn gegaan?
slangetjes nogmaals gecontroleerd maar niets te vinden.
Iemand nog tips?
18 jaar
Of misschien een slangetje van de N75 verkeerd gemonteerd? (kan het me niet voorstellen maar je weet maar nooit)
Heeft iemand een schema hoe de slangetjes moeten zitten.
Betreft een ASZ motor 130PK TDI
Bedankt alvast.
18 jaar
heb je de vacuumdoos van de wastegate gecheckt?
John,
Waar kan ik die vinden en wat mmoet ik er doen of controleren.
Kan de KAT ook dicht zitten? , zal morgen anders even de verbinding tussen de turbo en de uitlaat los halen en even een rondje rijden.
bedankt
Ray
18 jaar
Hallo,
Ga als volgt te werk. Laat de auto tijdens het rijden uitlezen (rijdende diagnose) en kijk naar de actuele en de aangestuurde waarden. Deze turbo mag een druk leveren van ongeveer 2200 mbar maximaal. Levert de turbo rond de 2500 mbar dan gaat hij idd in de noodloop modus.
Wat je nog kunt doen:
- maak je inlaat traject GOED schoon. Vooral het inlaatspruitstuk en EGR klep zijn vaak vervuil (lees vernauwd). Hierdoor komt de turbo zijn druk niet goed "kwijt".
- maak je EGR klep dicht met een plaatje. Hierdoor sluit je problemen tgv de EGR volledig uit. Ook als je het probleem met de auto opgelost hebt, raad ik je aan deze klep dicht te maken om te voorkomen dat je binnenkort weer hetzelfde probleem hebt. Echter is je EGR de boosdoener geweest van je probleem !!!
- controleer (maar dit komt bijna nooit voor) je intercooler op verstopping, je laaddruk sensor en je drukdoos op de turbo (deze controleer je doo aan het slangetje te zuigen en te kijken of hij onder vacuum blijft. Zo ja, dan is hij goed. Zo nee, dan zit hier je probleem.
- nog steedt te VEEL druk, dan MOET je een ruilrurbo (geheel gereviseerde) monteren !!!
Maar dus eerst een rijdende diagnose (via computer) om te kijken of de auto TE VEEL of juist GEEN druk opbouwd. Maar uit je foutcode blijkt dat hij te VEEL druk opbouwd.
Bij GEEN druk, dan pas kijken naar je kat.
PS als het nu nog niet lukt weet ik het ook niet meer, maar ga er maar van uit dat je een ruilturbo komt aan het monteren (als je dit nog niet gedaan had).
gr sander
18 jaar
Toen ik vanmorgen weer alles ging controleren zag ik het volgende:
rechtsonder achter voorbumper zit een soort kunstof houder met een soort radiator erin verwerkt (koeling? of is dit de intercooler) vanaf deze koeler gaar een aluminium koker met een knik erin richting de turbo ongeveer 50cm voort de turbo gaat deze over in een slang.
Deze koker zat vanochtend dus LOS gesloten bij die koeler (hij hing er nog half klem in), ik dacht nog vreemd we hebben alles dubbel gecheckt hoe kan dit ? maar goed alles weer gemonteerd.
Zojuist wilde ik de uitlaat los maken vanaf de turbo (tussen turbo en kat), en zag toen dat die aluminium koker weer was los geschoten, niet alleen dat het klemmetje eraf was, maar zelfs zo dat het buitenste randje waar klem zich vastklemt was verbogen en licht is ingescheurd, op zich is dit wel te repareren maar normaal lijkt me dit niet.
Weet iemand wat hier aan de hand is of wat er gebeurd is?
En zoja hoe het komt.
Bedankt alvast
Ray
18 jaar
Vandaag getset of de intercooler lucht aanzuigt en dat doet ie.
Daarna de uitlaat bij de turbo gedemonteerd om te kijken of het door de KAT komt.
Proefrit gemaakt maar als ie warm is gaat ie weer in de noodloop met foutcode 17965.
Het is telkens als de auto warm is dat hij in de noodloop gaat, kan het een temperatuursensor zijn? of zeg ik iets vreemd.
Ray
18 jaar
Beste alemaal,
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Vandaag bij de dealer geweest en weer uit laten lezen.
Turbodruk veel te hoog 2.3 Bar.
2 monteurs aan bezig geweest met computer en hebben na logisch nadenken de turbodruksensor als boosdoener aangewezen.
Bij de ASZ zit deze niet in de inlaatbuis, maar op de Intercooler rechts voorin bij het waterttankje voor de ruitenwisser.
De sensor vervangen (Kosten euro 37,50) en de auto is weer als vanouds.
Groet
Ray
18 jaar
enigzins verbaasd het me dat er in deze lange post niet eerder over de druksensor is gesporken.... helaas zie ik de post nu pas voor het eerst langskomen... (of heb ik er eerder nog geen aandacht aan besteed (sorry))
ben in ieder geval blij dat de auto weer goed rijd.
mvg
Blijgegeit,
Dank voor je reactie.
Zekr jammer dat het niet eerder aan het licht kwam, vandaar ook dat ik heb gemedl; wat er was, zodat anderen in de toekomst weten hoe en wat.
Ergste van alles is, dat ik toen ik de 1e keer bij de dealer hem liet uitlezen, gevraagd heb of het aan de sensor kon liggen, maar dat kon absoluut niet was het antwoord.
Bij de andere dealer van gisteren wist men het direct, gelukkig maar want hij doet het weer.
groet
ray
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar