Volkswagen Kever: vw kever brandweerpomp

Bouwjaar: 1980, Brandstof: Benzine, Motorcode: industriemotor

kever blok loopt perfect maar na 20a30min bevriest de carburatuur zover dat de motor niet meer wil lopen.
15 min wachten en dan begint het weer de hele cyclus weer opnieuw.

j van norel

Geplaatst door j van norel , lid sinds 10 jaar geleden

21 Reacties

moderator PRO, 10 jaar geleden

Je moet wel zorgen dat de voorverwarmingsslang aan het luchtfilter ( tussen uitlaat en luchtfilter ) er aan zit. Zo niet, bevriest - zeker in dit jaargetijde met veel vocht en lage buitentemperaturen - de carburateur.
Kijk ook of de thermostaat ( onder de rechter cilinders ) wel werkt.

j van norel, 10 jaar geleden

deze motor heeft een stalenluchtfilter zonder zomer of winter stand en de twee voorverwarmers buisjes (die de inlaatspruitstuk verwarmt) zijn ook niet dicht.

arjankempeneers PRO, 10 jaar geleden

Worden die buisjes wel warm van uitlaat naar spruitstuk.

Punt PRO, 10 jaar geleden

Jan; je zal voor warme lucht moeten zorgen . Die samen verpakte buis zit onder de carburateur ,wordt wel warm maar is niet voldoende om de carb. warm te houden. Even een slang van 5cm doorsnede aan het filter naar de uitgang van de koeling . Succes verzekerd.

moderator PRO, 10 jaar geleden

[quote=j van norel]deze motor heeft een stalenluchtfilter zonder zomer of winter stand en de twee voorverwarmers buisjes (die de inlaatspruitstuk verwarmt) zijn ook niet dicht.[/quote]
Dat is nou net het probleem!

j van norel, 10 jaar geleden

oke we gaan de luchtfilterkast veranderen en aanpassing maken.
ik hoopt dat dit het is.

j van norel, 10 jaar geleden

bevriezing is over maar de motor slaat toch na een half uur af.

brunovanderjeught, 10 jaar geleden

kan natuurlijk komen doordat het een industriemotor is, en deze niet is voorzien van spruitstukverwarming

arjankempeneers PRO, 10 jaar geleden

En dan. Wel een vonk?

moderator PRO, 10 jaar geleden

Hoe slaat ie dan af? In 1 keer of langzamerhand steeds minder vermogen totdat het over is........?

j van norel, 10 jaar geleden

het is een spuitpomp gekocht van scania zwolle heeft altijd goed gedaan alleen ze laten de motor maar een paar minuten draaien testen dus bevriezing kwam daar niet aan de orde.
maar dat is nu goed hoorde ik en de pomp is voor de ijsbaanvereniging dus hobbymatig.
de jongens hebben de luchtfilter (met warme luchtaanvoer) geplaats en dachten dit is inorde toen hebben ze een bak koffie gedronken en ze kwamen terug en de vw was uit en ze konden ook eerst niet de motor aan de praat krijgen.
de motor heeft wel een goede vonk en als je de motor uit wilt doen krijgt je hem eerst ook niet aan.

jan5047 PRO, 10 jaar geleden

de brandstof leiding ligt toch niet te dicht bij de uitlaat dat je daar door vaperlook krijgt (gasbelvorming) want het is dus een benzine kwestie
zet er anders ééns een elechtrische benzine pomp tussen

harnak, 10 jaar geleden

zit er wel een goede uitlaat op want die zorgt toch voor de voorverwarming van het spruitstuk. kan me nog wel herrinneren dat ik de pakkingen eens omgewisseld had en dat het toen ook niet goed was,wel heel lang geleden

Punt PRO, 10 jaar geleden

Jan kan je een foto van dat stuk techniek plaatsen ??? vooral het uitlaat/inlaat deel. Heb laatst ook nog aan zo'n ding gewerkt waarvan de rotor verbrand was. Controleer ook de opbrengst van de brandstofpomp. Wordt de tank misschien vacuum gezogen? Welke kleur heeft het contactvlak van de puntjes ..... blauw of metaal grijs ???? Groeten.

audia4 PRO, 10 jaar geleden

spruitstukvoorverwarming verstopt; komt vaker voor bij deze motoren. (worden te kort gebruikt om dat gangbaar te houden, slibt dicht)

remedie is simpel, carburateur er af, spruitstuk er af, de dunne pijpjes zijn verstopt en oorzaak van jouw probleem. Neem een stuk staalkabel wat er in past (bouwmarkt) en rafel het eind uit, andere stuk in de boormachine, en dan de buis leeg raggen.

Normaalgesproken wordt het spruitstuk dusdanig heet dat je met gemak je vingers brand.

succes

j van norel, 10 jaar geleden

we hebben de oorzaak het is de ontsteking bij warmte geeft de ontsteking geen stroom genoeg.

moderator PRO, 10 jaar geleden

Nog nooit van gehoord maar niets is onmogelijk.
Bedankt voor de feedback.

arjankempeneers PRO, 10 jaar geleden

Condensatorprobleem misschien.

Punt PRO, 10 jaar geleden

Jan heb je nog de contactpunten bekeken? Weerstand van de bobine moet ong. 4 ohm zijn . of als er in het systeem een voorschakelweerstand zit 1,8 ohm. Groeten.

jan5047 PRO, 10 jaar geleden

[quote=j van norel]we hebben de oorzaak het is de ontsteking bij warmte geeft de ontsteking geen stroom genoeg.[/quote]
maar in je eerste vraag had je het over dat de carburateur bevriest is dat nu opgelost dan ?

j van norel, 10 jaar geleden

ja dat is ook opgelost we hebben een luchtfilter gemonteerd met winterstand.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Kever of stel zelf een nieuwe vraag.