Hij heeft het plots gekregen : bij warme motor start mijn VW polo niet meer. Belangrijk is dat het gloei-icoontje dan niet oplicht.
Nadat de motor is afgekoeld ( na een aantal uur) gloeit ie weer en start alsof er niks aan de hand is.
Al suf gezocht op het net...
heb gloeikaarsen al vervangen : no cure.
dan relais 103 vervangen.( als ik het goed heb stuurt die de gloeikaarsen aan.) Bleek het ook niet te zijn.
De auto heeft al wel 245.000 km.
Weet iemand raad? Dank voor Uw reactie...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het kan zijn dat deze bij warme motor niet aangestuurd worden
het aansturen gebeurt door de motormangement
het enige sensor dat themperatuur meet wat het zou kunnen beinvloeden is de koelvloeistof themperatuursensor.
misschien denkt hij dan dat hij te warm is en niet nodig is
probeer achter te halen wat er gebeurt als je met een warme motor start (relais aansturing meten )
wordt hij niet aangestuurd dan leg hem zelf aan massa (dat doet de computer ook)
dan zal hij wel aanslaan
je moet dan even kijken hoe het met de ntc zit (koelvloeistofsensor)
je kunt ook proberen de weerstand van de ntc te vergroten (computer denkt dat hij lager ligt en zal wel de gloeipitten gebruiken)
maar iemand van vw kan precies zeggen wanneer de gloeipitten wel werken en niet maar ik denk dat het met de themperatuursensor te maken heeft
Startmotor vervangen.
Trek de sensor van je temp. sensor bij warme motor b.v. maar eens los, grote kans dat hij nu wel goed start?
Starttoerental is niet goed en daarom geen correcte inspuiting?
Nou?
16 jaar
Als het gloeilampje helemaal niet oplicht bij de SDI/TDI, was dat dacht ik een teken voor relais 109 defect. Ook bij de warme start moet het even branden.
Die km-stand is geen probleem.
Als het geen SDI is maar een gewone 1,9D geldt het verhaal van Werner.
Succes, Thijs
Krijg je hem helemaal aan de praat of pas na lang doorstarten (halve minuut of zo) ?
Zou eerst een nieuw relais 109 proberen.
... wanneer ik de temperatuursensor losmaak, dan gloeit ie weer...niettegenstaande ik een nieuwe temperatuursensor heb gestoken...het probleem situeert zich dus bij een relais. Welk relais, dat blijft voorlopig een raadse, want de 104 heb ik vervangen. ( zou gloeirelais zijn)
Ik kan kortom wel weer rijden voorlopig, zij het dan zonder temperatuuraanduiding.
16 jaar
[quote=castaflora]... wanneer ik de temperatuursensor losmaak, dan gloeit ie weer...niettegenstaande ik een nieuwe temperatuursensor heb gestoken...het probleem situeert zich dus bij een relais. Welk relais, dat blijft voorlopig een raadse, want de 104 heb ik vervangen. ( zou gloeirelais zijn)
Ik kan kortom wel weer rijden voorlopig, zij het dan zonder temperatuuraanduiding.[/quote]
Er is nu al 2x relais 109 genoemd waar je even naar moet kijken.
Yep, maar het probleem is : ik zie helemaal geen relais 109 zitten in mijn zekeringkast ...die heb ik dus gewoon niet!
Ik heb wél een 104, maar die is dus al vervangen....
16 jaar
Ik begin te denken dat jij geen SDI hebt, maar een 1,9D (AEF of zo). Dan zoek je je inderdaad rot naar relais 109, want die heeft-ie niet. Loop het verhaal van Werner #2 maar eens na.
[quote=castaflora]Yep, maar het probleem is : ik zie helemaal geen relais 109 zitten in mijn zekeringkast ...die heb ik dus gewoon niet!
Ik heb wél een 104, maar die is dus al vervangen....[/quote]
Mhhh
[quote=Thijs11395]Ik begin te denken dat jij geen SDI hebt, maar een 1,9D (AEF of zo). Dan zoek je je inderdaad rot naar relais 109, want die heeft-ie niet. Loop het verhaal van Werner #2 maar eens na.[/quote]
Daarom WEL zo handig om allereerst op zoek te gaan naar een motorcode alvorens vragen te gaan stellen.
Motorcode's zijn vaak simpel te vinden en vertellen meer dan 20 postings....
16 jaar
Ben de mensen zeer dankbaar die zich over mijn probleem hebben willen buigen...Er was idd wel verwarring over het motortype : het is een klassieke, ouderwetse 1.9 diesel. Edoch, het laatste dat ik nu heb vervangen is relais 187 ( wat het startrelais zou zijn), maar ook dat brengt geen soelaas. In ieder geval kan ik al terug rijden, want de koelvloeistoft° sensor is nu constant afgekoppeld. Enige nadeel : wanneer de motor zou opwarman, wordt dat niet gedetecteerd, en bijgevolg wordt ook de ventilator niet aangestuurd.
Mocht iemand onverhoeds nog een briljant idee hebben... ( de uitleg van Werner is net iets te technisch voor mij : ik weet niet hoe ik de relaisaansturing kan meten. Hij start en gloeit wel als ik een brug maak van batterij naar een gloeikaars. Kan je me misschien zeggen hoe ik de weerstand van de ntc kan verlagen, zodanig dat het systeem denkt dat het wél moet gloeien???
16 jaar
Als de temperatuurvoeler een NTC is, wordt de weerstand kleiner bij hogere temperatuur. Om een lagere temperatuur te simuleren, zou het dus genoeg zijn een weerstand in serie erbij te zetten. Als deze sensor alleen voor het gloeien is, kun je 'm ook gewoon los laten.
Het vervangen van het startrelais lijkt me zinloos. Het probleem zit niet in het starten (rondgaan) maar in het gloeisysteem.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar