ik heb een probleem waar ik eigenlijk al een jaar mee rijd en tot nu toe is er nog geen garage die het opgelost heeft.het probleem is het stationair lopen,hij loopt echt slecht stationair,als de motor koud is is ie aan het "zagen"en je ruikt dan ook de uitlaat gassen in het motor compartiment.als ik afrem lijkt het of ie af wil slaan,het vermogen lijkt ook minder te zijn als dat ie was.ook als ik gereden heb en de motor is goed warm,blijft ie zagen.als ik op de weg rij rijd ie op zich goed,
De volkswagen dealer heeft de bombine vervangen,nieuwe rotor en bougie's, nieuwe stappen motor o.i.d,bougie kabels waren goed,temperatuur sensor vervangen, nieuwe distributie riem,ik heb gevraagd of het het gasklep huis kon zijn die vies was,maar dat kon het niet zijn en het was volgens de volkswagen dealer in Hoorn te veel onnodig werk,en begon daar niet aan,
Kortom,ik heb veel geld "weggegooid" en het probleem blijft.
Weet er iemand in de buurt van Hoorn een garage die verstand heeft van Volkswagen.....
oh ja was ik vergeten erbij te zetten,als ik mijn gas pedaal loslaat,knalt mijn uitlaat ook,en de slangen voor rembekrachtiging was ook goed..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
fijn zo'n dealer
te veel onnodig werk
werk is werk
het is de vraag of jij voor al dat zoeken wil betalen
ik ben geen auto monteur,maar het lijkt wel iets met de ontsteking of iets dergelijks...
17 jaar
kan
hoeft niet
systematisch alles nalopen/uitsluiten
compressie meten
ontsteking controleren/boiugies
juiste olie(klepstoters?)
lambda sensor?
gewoon rustig alles checken
zitten de bougiekabels op de verdelerkap wel in de juiste volgorde?
hebben dit probleem ook al gehad,nu bleek dat de bougiekabels op de verdelerkap niet op de juiste plaats zaten,gewoon eens wisselen en kijken of het probleem nog blijft bestaan.
Mvg,
fabrice
17 jaar
moet ie wel weten welke waar moetn
anders vergroot zn probleem alleen maar
ik gok dat de bougie kabels goedzitten,soms loopt ie goed stationair,met tussenposen van 20 seconden zakt ie van 900 naar 500 toeren,hij krijgt zijn onderhouds beurten bij de VW dealer...hij lijkt ook in te houden als je optrekt,alleen met koude motor.
wat ik ook wel eens gemerkt heb,is als ik mijn gas pedaal loslaat,en ik houd mijn voet erop dat het lijkt alsof hij vanzelf een kleinbeetje ingetrapt wordt.
17 jaar
controleer of laat dit doen wat ik schrref
dan kan je al een paar dingen uitsluiten
ik zal het allemaal weer laten controleren bij de dealer..hoop dat hij het kan vinden
17 jaar
Vraag eens of Paul K. je wil helpen, hij is VW man bij uitstek. Alhoewel iedere goeie garage dit op zou kunnen lossen natuurlijk.
Sytze
Ik zal deze mogelijke oplossingen uitprinten en aan de garage geven,,misschien kunnen deze hiervan leren...
Ik denk dat ik een seat dealer ga proberen,heb gehoord dat deze motoren erg op die van VW lijken...
17 jaar
De Golf van m'n zoon (ook een 1.8) liep ook niet lekker stationair. Bleek uiteindelijk een slechte verbinding te zijn op de connector van de luchtmassa meter. Heb het gevonden door zo links en recht aan wat connectors en kabelbomen te schudden. Toen de auto ermee nokte wist ik dat ik dicht in de buurt van de oplossing zat. Draadjes vastgesoldeerd en loopt weer als een nieuwe...
suc6
Peter
17 jaar
Peter,
ga ik ook even proberen,kun je mij ongeveer uilleggen waar de lucht massa meter zit?
17 jaar
Boven het inlaatspruitstuk zit een kunststof huis met twee connectors. De ene in de buurt van de gaskabel is van de gaskleppositiesensor, de andere is de LMM. Van de voorzijde van de auto af kijk je er recht op.
suc6
Peter
17 jaar
nu zou dus het nieuwe idee moeten werken voor de insiders
hij komt langs en ik controleer en overleg met een forum specialist over de oplossing
dus hij mag komen
is dichter bij als pkio
zit je krap in je werk jerry ???????
Groeten Marcel
nee maar we moeten toch wennen aan de nieuwe opzet
en ach er was iets met een samavibaan
harm
en (b) arm(hartig)
en dan kan de HELE site wennen aan dit samen werken
dan is als t weer goed is IEDEREEN beloont
of heb ik weer iets gemist
want ik zie dingen die ........
zag gisteren bij paul al beessies voor het pilsje
maar ik denk dat de topic starter een beetje hulp wel nodig heeft
dat kan er ook nog wel bij
Volgens mij komt hier een klusje voor een van de moderatoren aan... de laatste 3 antwoorden lijken me bij een hele andere thread te horen.
mvg, Peter
17 jaar
Och ja, maar daarom niet minder belangrijk voor de beeldvoroming, al lijkt mij die duidelijk genoeg.
Ik had hier ook al een reactie geplaatst, meende ik. Direct na reactie 11.
Ik gaf daarin aan dat de topicstarter "weinig vrienden" zou maken bij zijn dealer door de hier aangedragen mogelijke oplossingen uit te printen en hun onder ogen te schuiven....
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat hij het wat op een meer tactische manier zou moeten doen indien hij besluit bij die dealer te blijven.
Kennelijk vond de moderator DIE reactie zeer off-topic en heeft deze verwijderd. Nou ja, lig er ook niet meer wakker van............
17 jaar
zoals santa schreef
wij helpen niet alleen met het probleem oplosen in techn opzicht
maar (helaas verwijderd) ook met een oplossing door niet de garage tegen de probleem houder in het harnas te jagen
en alls wij die hulp niet kunnen of mogen geven en de moderatoren mogen wel selectief verwijderen dan is de duidelijkheid en ook delen van de help functie om zeep geholpen
ik zit niet krapper in mn werk als anderen maar probeer een beeld te vormen hoe het zou KUNNEN werken
maar dat is een op 2 manieren uit te leggen weg
en ik trap dan maar weer tegen een open(of was ie dicht)deur
maar voor deze topic starter is nu ook een adres verdwenen
(is er later wel weer bijgezet)
Ik bedoelde alleen maar dat reactie 15 t/m 17 lijken te horen bij een andere discussie... Dus geen censuur o.i.d.
17 jaar
mijn posting is ook verdwenen..... ??
[b]heb gezegt:[/b] dat mogelijk de auto veels te veel benzine kreeg en men het niet moest zoeken in de ontsteking.
Gr. paul
[quote=Peter Schouten]Ik bedoelde alleen maar dat reactie 15 t/m 17 lijken te horen bij een andere discussie... Dus geen censuur o.i.d.[/quote]
als ik nou schrijf dat wij hier niet discuseren mar dat deze site een uiting van ideeen is
de opzet is dan dat iemand het goede idee aandraagt wat een oplossing geeft
dus wij zitten altijd goed en nooit op een verkeerde topic
het kanwel dat het verkeerde idee wordt aangedragen die beter op een ander topic past
en onderling discussie is er ook niet alleen een verschil in ideeen
en als die ideen worden verwijderd is zoals ik schreef de site om zeep geholpen
en dat is waar ieder bang voor is
dat is MIJN MENING en anderen zullen voor zich sprekenmisschien heb ik wel weer de verkeerde woord keuze neergezet
sorry dan
[quote=Santa]Och ja, maar daarom niet minder belangrijk voor de beeldvoroming, al lijkt mij die duidelijk genoeg.
Ik had hier ook al een reactie geplaatst, meende ik. Direct na reactie 11.
Ik gaf daarin aan dat de topicstarter "weinig vrienden" zou maken bij zijn dealer door de hier aangedragen mogelijke oplossingen uit te printen en hun onder ogen te schuiven....
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat hij het wat op een meer tactische manier zou moeten doen indien hij besluit bij die dealer te blijven.
Kennelijk vond de moderator DIE reactie zeer off-topic en heeft deze verwijderd. Nou ja, lig er ook niet meer wakker van............[/quote]
mijn bedoeling hiervan was om de garage naar de evt oplossingen/suggesties van anderen te laten kijken....
maar goed...
vandaag is de auto bij de dealer geweest deze hebben hem helemaal onderzocht vanaf de ECU tot aan de gasklep regelaar,de gasklep regelaar was constant aan het corrigeren dus was het vermoeden dat deze defect was,nieuwe erop gezet en bij de nieuwe had hij het ook,dus daar lag het niet aan.Het gasklep huis was van het type waarop reiniging geen invloed has o.i.d (mechanisch ofzo),dus deze is ook niet gereinigd alle draden vanaf ecu doorgemeten,geen bijzonderheden.verschillende stekkers gecontroleerd,ook deze waren goed,er waren geen storingen in het geheugen,nadat alles weer in elkaar gezet was,gingen ze weer een proefrit maken,en het probleem was verholpen,ze wisten zelf ook niet wat er nu precies mee was,misschien komt het probleem weer terug,en dan kan ik de ECU weer resette, als het dan weer verholpen is,ligt het aan de ECU waarschijnlijk.
17 jaar
Hebben ze "per ongeluk" de gasklep opnieuw ingeleerd......?
17 jaar
dat zullen ze niet vertellen
dan kan weleens naar voren komen dat ze IETS vergeten hebben of niet gedaan en wel gerekend
dat weet ik niet,omdat ze niets konden vinden,hoefde ik maar de helft van de rekening te betalen 75euro,ze zijn er ruim 2 uur mee bezig geweest.
17 jaar
jaawat moet je er mee
gasklephuis reinigen en een volle dag laten uitdrogen,en controleer de bedrading die aan de carbu toekomt,eventueel eens het elekt gedeelte contactslot vervangen,klinkt raar maar zeker doen mvg
Helaas,vandaag de problemen weer terug gekomen,geprobeerd om de ecu te resetten dmv accupolen los te halen e.d. maar het probleem bleef.Samen met een maat toch maar even naar de bougies gekeken,en 1 bougie,de 3e van links als je ervoor staat,heeft een andere kleur,de drie anderen hebben allemaal de zelfde kleur.nieuwe bougie's erin gezet,maar had geen resultaat.Volgende week toch maar even een complete lektest laten doen....
17 jaar
vandaag toch weer met een vriend de bougie kabels gecontroleerd,alle kabels en bougie's gaven een goede vonk,er is nog iets opgevallen,
als de auto beroerd stationair loopt,en ik gebruik een electrische gebruiker,bv electrische raam,en ik houd de knop ingedrukt valt de motor ( bijna) uit,zakt tot onder de 200 toeren en stopt ermee als ik geen gas geef,
ook als ik stilsta en ik trap de rem in,zakt hij onder de 500/400 toeren,Dit is niet het geval als hij goed stationair loopt,dan kan ik de verbruikers gewoon gebruiken zonder dat hij in zijn toeren terug loopt.
Zit er in de auto een regelapparaatje ofzo die er voor moet zorgen dat als er een verbruiker gebruikt wordt,er voldoende stroom naar de ontsteking gaat,zodat hij niet afslaat? het lijkt wel of dan de ontsteking te weinig stroom krijgt om een goede vonk te maken.Ik heb nooit problemen met starten,de accu is goed en de startmotor ook.
17 jaar
In je poging de ECU te resetten (accu los) heb je ervoor gezorgd dat je je gasklep weer moet inleren. Ik zou daar maar eerst weer mee beginnen, en dan eventueel verder zoeken...
17 jaar
Standaard toerental ligt bij 800-900. Dus als ie op 500 toeren draait, en iets vraagt energie, dan zit de motor op het randje van afslaan en slaat de motor af.
Als je het over een Golf 3 met een 1.8 benzine motor hebt:
1) Volg onder de motorkap de draad vanaf de lambdasonde (zit in achterkant uitlaatspruitstuk) naar de Eprom computerchip. Ergens rechts van het motorblok had die draad bij mij een stekker, maar van de fabriek uit was die stekker verkeerd gepoold, de rode en de zwarte draad waren na de stekker andersom. Rood moet op rood en zwart moet op zwart, dat zat bij mij andersom. Daardoor was mijn CO-gehalte 1,6% in plaats van minder dan 0,3%.
2) Sta je voor de motorkap: rechtsboven aan het motorblok zit een ronde stekker in de kabelboom. Naar die stekker lopen wel twintig draden. Bij mij was een lila-paarse draad erg geroest en stond op het punt van breken. Daardoor liep de motor onregelmatig en startte slecht.
3) Rij je op lpg? Loopt de motor stationair onregelmatig en stottert bij optrekken? Onderin het verdelerhuis van de lpg zitten vier spleten van elk maar 0,15mm breed. Op de spleten zit dan roetaanslag. Schoonmaken met een 0,15mm voelermaatje.
4) Je bougies zijn goed, je bougiekabels zijn goed, je bobine is goed, toch kan er iets loos zijn. De motor loopt onregelmatig bij stationair en wil afslaan bij optrekken. De doppen die je op de bougies moet drukken, daarvan kan de elektrische weerstand versleten zijn. Nieuwe doppen lost het probleem op.
5) De verdelerkap van de bougies, daaronder zit de rotor, en daaronder de hallgever (vroegere puntjes). Nog verder naar onderen zit het hele verdelerhuis met een klem en een schroef vast op het motorblok. Maak eerst een foto met de digitale camera van de stand. Ik trok ook met een breinaald gedoopt in een pot witte verf een streep op het verdelerhuis en het motorblok. Draai daarna de schroef van de klem enkele slagen los. Start de motor en draai dan het verdelerhuis enkele graden naar links of rechts totdat hij stationair beter draait. Je kan tot 15 graden verdraaien eerdat de motor afslaat. Maar misschien is het net die een of twee graden dat je motor slecht loopt. Wordt het niet beter? zet dan het huis weer terug op de verfstreep. In de garage kunnen ze met de computer de ontsteking op het optimum zetten, maar met de hand kun je in de buurt zitten.
6) Je benzinepomp onder de auto bij het achterwiel mankeert misschien iets, maar daar heb ik geen verstand van.
7) De kabel van het gaspedaal, waar die bij het gasklephuis komt, zit die in een rubberen vatting en is een stukje van circa 5cm geribbeld waar een klip-plaatje ergens insteekt. Verplaats dat plaatje enkele ribbels en kijk wat de motor doet.
8) Er zijn nogal wat forums ter ziele gegaan alleen maar door het nodige off-topic gezwets. Gebruik daarvoor je emailprogramma en plaats die dingen niet hier.
Succes
17 jaar
[quote=Remyhaan]8) Er zijn nogal wat forums ter ziele gegaan alleen maar door het nodige off-topic gezwets. Gebruik daarvoor je emailprogramma en plaats die dingen niet hier.
Succes[/quote]
leg uit
vandaag een compressie test laten doen,alles was perfect,ontsteking stond goed,er zijn wat dingen met een testkast gedaan,maar had geen resultaat.Woensdag zetten ze er een nieuwe lambdasonde in,en gaan ze kijken of de inlaat en uitlaat pakking goed is. Ook een mogelijkheid was dat de ECU/regeleenheid niet meer goed zou zijn of zo,kunnen deze gereviseerd worden??
Kan iemand mij vertellen waar de BDP sensor zit bij dit type?
17 jaar
[quote=Remyhaan]Er zijn nogal wat forums ter ziele gegaan alleen maar door het nodige off-topic gezwets. Gebruik daarvoor je emailprogramma en plaats die dingen niet hier.[/quote]
Remy
Helaas ben jij niet alleen op de wereld (remy) vandaar dat we hier nog weleens een discussie voeren omtrent het kunnen oplossen van een probleem. Ook is het niet aan jou om te bepalen wat wel en wat niet ON-OFF TOPIC is, laten we dit onderdeel overlaten aan de moderator die overigens mans genoeg is om in te grijpen daar waar het in zijn ogen mis dreigt te gaan. Vergeet ook niet dat hier zaken worden beoordeelt vanachter een scherm, dit bemoeilijkt het vaak om tot een directe oplossing te komen.....
Gr. paul
[quote=valk12]vandaag een compressie test laten doen,alles was perfect,ontsteking stond goed,er zijn wat dingen met een testkast gedaan,maar had geen resultaat.Woensdag zetten ze er een nieuwe lambdasonde in,en gaan ze kijken of de inlaat en uitlaat pakking goed is. Ook een mogelijkheid was dat de ECU/regeleenheid niet meer goed zou zijn of zo,kunnen deze gereviseerd worden??
Kan iemand mij vertellen waar de BDP sensor zit bij dit type?[/quote]
Als de compressietest perfect was zijn je cilinder en zuigers dus prima, en sluiten de kleppen nog prima in de klepzadels.
Als de ontsteking goed stond, is de rotor nog goed, is de ditributie nog goed, werkt de hallgever goed, staat het ontstekingshuis goed op het motorblok. Lambdasonde is een ding waar bijna iedereen mee de boot ingaat. Dat ding wordt bijna altijd vervangen en is bijna altijd niet de oplossing. Hij is al te koop voor 84 euro bij de parallelhandel maar een garage rekent al gauw 200 euro.
De inlaat- en uitlaatpakking kunnen doorgaans alleen lekken als iemand er met zijn tengels aan heeft gezeten Misschien heb je de uitlaat vervangen en is die niet perfect aangesloten, reden waarom je uitlaatlucht ruikt onder de motorkap.
Ik bedenk nog dit, dat als je de uitlaat volgt vanaf het uitlaatspruitstuk, krijg je eerst een soort gevlochten net van metaal, daarna een bolvormig ding ongeveer ter hoogte van je versnellingspook. Dat is de katalysator, een soort filter om alle roet uit je uitlaat te houden. Die kan wel eens verstopt zitten waardoor de motor beroerd loopt. Simpele test om dit te checken: sleutel de uitlaat los van het uitlaatspruitstuk (is redelijk te doen met een dopsleutelset met een verlengstuk) en start daarna de motor. Hij maakt dan herrie, maar controleer of de klacht er dan nog is. Zo ja dan is het niet de katalysator.
De ECU is de Electronic Control Unit en dat is niet meer dan een blauwe chip in een metalen "sigarendoos" ingebouwd in je dashboard boven je zekeringen. Klereding om eruit te bouwen. De blauwe chip is niet meer dan een EPROM, een ROM memory die Erasable is en Programmable.
Er is geen BDP sensor. BDP is Bovenste Dode Punt van zuiger 1. Zuiger 1 zit aan de kant van de distributieriem. Je kan wel zien of zuiger 1 op BDP staat, door het groene plastic dopje rechts van de motor op de versnellingsbak los te trekken. Er is daar een gaat waar je in kan kijken naar het vliegwiel. Zet de auto in de vijfde versnelling en trek hem heel langzaam naar je toe. Ergens zie je dan het merkteken, een duidelijke V of een rechthoekig blokje bovenop te tanden (niet verwarren met een gekartelde boutkop tegen de tanden).
[url=http://imageshack.us][img]http://img141.imageshack.us/img141/4816/...[/img][/url]
Als je motor ruim 300000 km heeft gelopen zou ik gaan denken aan versleten kleppen. Een ruilmotor inbouwen is dan de helft goedkoper dan de kleppen vernieuwen.
17 jaar
Een ruilmotor de helft goedkoper dan een koprevisie?.
17 jaar
Als je met een koprevisie bedoeld dat de cilinderkop eraf gaat, alle klepstoters nieuw, alle hydraulische doppen nieuw, kop uitvlakken, klepzadels nieuw, nieuwe koppakking, nieuwe sealers van de klepstoters, kop uit- en weer inbouwen, dan moet ik bij garages in mij woonplaats ruim 800 euro betalen. Het in- en uitbouwen is daarvan meer dan de helft aan arbeidsloon.
Ik heb bij het autorecycling bedrijf een ruilmotor gekocht voor 325 euro, VW Golf 1800 ADZ motor benzine met boekje en probleemloos starten na inbouwen.
Een ruilmotor inbouwen is makkelijk zelf te doen, een koprevisie is precisiewerk waar je je niet mag vergissen. Ik weet niet of iedereen dat kan.
[url=http://imageshack.us][img]http://img135.imageshack.us/img135/8773/...[/img][/url]
[url=http://imageshack.us][img]http://img135.imageshack.us/img135/8201/...[/img][/url]
[url=http://imageshack.us][img]http://img135.imageshack.us/img135/3594/...[/img][/url]
17 jaar
Ik heb bij het autorecycling bedrijf een ruilmotor gekocht voor 325 euro, VW Golf 1800 ADZ motor benzine met boekje en probleemloos starten na inbouwen.
Een ruilmotor inbouwen is makkelijk zelf te doen, een koprevisie is precisiewerk waar je je niet mag vergissen. Ik weet niet of iedereen dat kan.
[url=http://imageshack.us][url]http://img135.imageshack.us/img135/8201/...[/url][/url]
ik ben niet zo technisch en gelukkiig niet ....op de .....
maar leg mij eens uit
wat zijn hydraulischedoppen
wat zijn klepzadels 9 ik weet een zadel van een paard maar verder ook niet 0
ben trouwens smid)
en waar zitten de sealers van de klepstoters????
en die foto wat ziet er dan zo beroerd uit
ik heb een klepel maar de klok nog niet gevonden
Hmm, laat me eens proberen:
hydraulische doppen.............. hydraulische klepstoters
klepzadels.............................klepzittingen
sealers van de klepstoters...... ???? Klepseals misschien??
Een ander blok erin hangen en schriftelijke garantie hebben dat het een goed blok is, tja dan zou je dat kunnen doen.
Maar om een blok om te wisselen heb je wel wat spierkracht nodig (of een takel) en DAT of DIE heeft ook niet iedereen.
Maar i.p.v. de kleppen te vernieuwen, kun je ook een andere (sloop)kop monteren.
kan het blok gewoon blijven zitten.
Maar net wat je wilt en hoe lang je met de tuf wilt blijven tuffen.
17 jaar
ahaa
meester santa da's tenminste een duidelijke uitleg
weet ik dat ook weer(die belgen ook met die rare benamingen)
en voor een ruilkop neem eens contact op metwww.kleingunnewiek.com
daar hebben ze gereviseerde koppen voor een redelijke prijs
en ik ben te simpel als dorps smid voor die techn uitroepen
Op de foto met de groene dop: is het BDP-merkteken hierop te zien?
17 jaar
[quote=Denman]Op de foto met de groene dop: is het BDP-merkteken hierop te zien?[/quote]
Ja...!!
[quote=CARS&MOTORS]ik ben niet zo technisch en gelukkiig niet ....op de .....
maar leg mij eens uit
wat zijn hydraulischedoppen
wat zijn klepzadels 9 ik weet een zadel van een paard maar verder ook niet 0
ben trouwens smid)
en waar zitten de sealers van de klepstoters????
en die foto wat ziet er dan zo beroerd uit
ik heb een klepel maar de klok nog niet gevonden[/quote]
Jerry, ik ben maar particulier, geen professional zoals jij. De dingen die jij noemt zijn allemaal zichtbaar op de twee onderste foto's bij bericht #39. Op de verpakking heten die doppen cups. Ze stoten niet, dus zijn het geen klepstoters. Die sealers, dat zijn die oilseals waar de steel van de klep doorheen steekt (het koperkleurige rondje in het ronde zwarte gat waar de klep in zit). Die klok en klepel is dat zoals ze op Urk die dingen noemen?
17 jaar
Je hebt mooie foto's.. vanalles doorelkaar................ spreken over een benzinemotor, een kop van een diesel laten zien ?
Ja vandaar dat die reparatie zo duur is. Ombouwen benzine naar diesel. Goed gezien Paul
grrr thijs
[quote=Remyhaan]8) Er zijn nogal wat forums ter ziele gegaan alleen maar door het nodige off-topic gezwets.[/quote]
Ga je het dan nu HIER proberen.....????
17 jaar
net nu t leuk wordt
heee
nog 1
hier die taart
we een chocolaatje dr op
heeft die man niet gewoon een lekkende vacuum slang van inlaat naar rembekrachtiger
die gaan (gingen met bosjes)
Ik las bij bericht 32 dat als de accu los is geweest dat je je gasklep weer opnieuw moet inleren.
Ik bedacht opeens dat ik ongeveer 2,5 jaar geleden m'n accu vervangen heb, maar dit nog nooit heb laten doen.
Wat voor problemen kan dit (nu nog) opleveren? (Golf 3, 1.8, ADZ)
Groet Ronald
17 jaar
[quote=vw_audi]heeft die man niet gewoon een lekkende vacuum slang van inlaat naar rembekrachtiger
die gaan (gingen met bosjes)[/quote]
hoera u heeft de taart
maar kan ook t verdeelstukje zijn in de terugslagklep
die braken weleens
[url=http://imageshack.us][img]http://img233.imageshack.us/img233/7707/...[/img][/url]
ha ha ha
tsjoe
[quote=CARS&MOTORS][quote=vw_audi]heeft die man niet gewoon een lekkende vacuum slang van inlaat naar rembekrachtiger
die gaan (gingen met bosjes)[/quote]
hoera u heeft de taart
maar kan ook t verdeelstukje zijn in de terugslagklep
die braken weleens[/quote]
waat zit de terugslag klep?? en dat stukje?
17 jaar
[quote=paulkelder]mijn posting is ook verdwenen..... ??
[b]heb gezegt:[/b] dat mogelijk de auto veels te veel benzine kreeg en men het niet moest zoeken in de ontsteking.
Gr. paul[/quote]
waar zou het probleem dan kunnen zitten..
17 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img100.imageshack.us/img100/5202/...[/img][/url]
komt vanaf de rembekrachtiger.............
Gr. paul
[quote=paulkelder]Je hebt mooie foto's.. vanalles doorelkaar................ spreken over een benzinemotor, een kop van een diesel laten zien ?[/quote]
Hij was weer vroeg wakker, mij waren die hele voorkamers nog niet opgevallen.
Groeten Marcel
[quote=Denman]Op de foto met de groene dop: is het BDP-merkteken hierop te zien?[/quote]
Ja Denman, maar op de foto is het merkteken iets naar links verschoven. Wil het goed staan dan moet het iets naar rechts, dan zie je (althans bij deze auto) een vierkant blokje. Op de foto zie je net de rechtse kant van het vierkante blokje.
Maar er staat (althans bij deze auto) maar één merkteken bovenop het vliegwiel, niet te verwarren met eventuele bouten aan de voorkant van het vliegwiel. Voor elke auto kan je in het AutoData boek of CDrom opzoeken waar de merktekens precies staan en hoe ze moeten staan. ALs je dat boek niet hebt, zet de auto in de vijfde versnelling en duw hem heel langzaam naar voren terwijl je in het gat kijkt met een zaklamp. Laat het vliegwiel 360 graden ronddraaien, dan kan je jezelf overtuigen of je het juiste merkteken ziet.
Hier nog een foto van het zelf inbouwen van een 1800 benzine motor. De motortakel was toen splinternieuw, gekocht op Marktplaats door slechts de kreet "motortakel" te typen in de zoekmachine en na gebruik voor hetzelfde weer verkocht op Marktplaats. Prima ding, hartstikke sterk. Je hoeft hier niet voor gestudeerd te hebben zoals de professionals om dit te kunnen doen. Deze manier van doen is goedkoper dan huren
17 jaar
[quote=Ronald10414]Ik las bij bericht 32 dat als de accu los is geweest dat je je gasklep weer opnieuw moet inleren.
Ik bedacht opeens dat ik ongeveer 2,5 jaar geleden m'n accu vervangen heb, maar dit nog nooit heb laten doen.
Wat voor problemen kan dit (nu nog) opleveren? (Golf 3, 1.8, ADZ)
Groet Ronald[/quote]
Volgens mij klopt bericht 32 niet. Accu los en daarna tien seconden op rem drukken is bij een Golf 3 1.8 met ADZ motor en Koltec Necam lpg installatie de manier om de ECU te resetten. Dan springt hij terug naar factory default. Zodra je weer gaat rijden, en de instellingen zouden anders zijn, dan gaan die nieuwe instellingen in het geheugen van de ECU.
De ECU heeft een EPROM en het principe daarvan is niets anders dan het geheugen in zo'n digitale horloge. Het is een ROM memory (Read Only Memory) welk geheugen je toch kan wissen (Erasble) en opnieuw programmeren (Programmable). Dus op een rijtje gezet: Erasable Programmable Read Only Memory oftewel EPROM. Een andere officiele term voor de EPROM is dan weer ECU, Electronic Control Unit.
17 jaar
[quote=paulkelder]Je hebt mooie foto's.. vanalles doorelkaar................ spreken over een benzinemotor, een kop van een diesel laten zien ?[/quote]
Er zijn mensen die niet goed kunnen lezen.
Er is geschreven dat bij een benzinemotor met 30000km op de teller het de helft goedkoper is om een ruilmotor in te bouwen dan dat je de kleppen vernieuwd. Dus de foto's tonen het inbouwen van een ruilmotor.
Er zijn foto's bijgedaan van kleppen vernieuwen van een andere motor die ik toevallig had liggen om te laten zien dat het evenveel uren werk is.
Ik ben geen professional maar dan kies ik toch voor de jongere ruilmotor inbouwen.
[url=http://imageshack.us][img]http://img519.imageshack.us/img519/9803/...[/img][/url]
17 jaar
[quote=Remyhaan][quote=Denman]Op de foto met de groene dop: is het BDP-merkteken hierop te zien?[/quote]
Ja Denman, maar op de foto is het merkteken iets naar links verschoven. Wil het goed staan dan moet het iets naar rechts, dan zie je (althans bij deze auto) een vierkant blokje. Op de foto zie je net de rechtse kant van het vierkante blokje.
Maar er staat (althans bij deze auto) maar één merkteken bovenop het vliegwiel, niet te verwarren met eventuele bouten aan de voorkant van het vliegwiel. Voor elke auto kan je in het AutoData boek of CDrom opzoeken waar de merktekens precies staan en hoe ze moeten staan. ALs je dat boek niet hebt, zet de auto in de vijfde versnelling en duw hem heel langzaam naar voren terwijl je in het gat kijkt met een zaklamp. Laat het vliegwiel 360 graden ronddraaien, dan kan je jezelf overtuigen of je het juiste merkteken ziet.
Hier nog een foto van het zelf inbouwen van een 1800 benzine motor. De motortakel was toen splinternieuw, gekocht op Marktplaats door slechts de kreet "motortakel" te typen in de zoekmachine en na gebruik voor hetzelfde weer verkocht op Marktplaats. Prima ding, hartstikke sterk. Je hoeft hier niet voor gestudeerd te hebben zoals de professionals om dit te kunnen doen. Deze manier van doen is goedkoper dan huren, hulde aan Marktplaats.
[url=http://imageshack.us][url]http://img519.imageshack.us/img519/7515/...[/url][/url][/quote]
we zien nu hoe je bent
proficiat
wat een oplossing
de veiligheid straalt er af
wieltjes op bakstenen
geen olie opvang onder de auto
alles op straat
das toch snel effe een 2000 boete
en dan als ie van de steentjes valt dehospitaal rekening nog daargelaten
[quote=Ronald10414]Ik las bij bericht 32 dat als de accu los is geweest dat je je gasklep weer opnieuw moet inleren.
Ik bedacht opeens dat ik ongeveer 2,5 jaar geleden m'n accu vervangen heb, maar dit nog nooit heb laten doen.
Wat voor problemen kan dit (nu nog) opleveren? (Golf 3, 1.8, ADZ)
Groet Ronald[/quote]
Volgens mij klopt bericht 32 niet. Accu los en daarna tien seconden op rem drukken is bij een Golf 3 1.8 met ADZ motor en Koltec Necam lpg installatie de manier om de ECU te resetten. Dan springt hij terug naar factory default. Zodra je weer gaat rijden, en de instellingen zouden anders zijn, dan gaan die nieuwe instellingen in het geheugen van de ECU.
De ECU heeft een EPROM en het principe daarvan is niets anders dan het geheugen in zo'n digitale horloge. Het is een ROM memory (Read Only Memory) welk geheugen je toch kan wissen (Erasble) en opnieuw programmeren (Programmable). Dus op een rijtje gezet: Erasable Programmable Read Only Memory oftewel EPROM. Een andere officiele term voor de EPROM is dan weer ECU, Electronic Control Unit.
Dus als je weer de kreet EPROM of ECU tegenkomt moet je daarvan niet anders denken dat het principe ervan hetzelfde is als zo'n chip in die digitale horloges die je in de jaren 90 van de vorige eeuw op de rommelmarkt voor 10 guldenscenten kon kopen.
17 jaar
je begint op de commercieele tv te lijken
HERHALING
HERHALING
Hallo Jan,
bedankt voor de uitleg over de BDP-markering op het vliegwiel. Zal eens kijken of ik deze bij mijn auto kan traceren.
Nog even over ECU en EPROM:
Deze kúnnen met elkaar te maken hebben, maar zijn zeker NIET hetzelfde.
Een EPROM kan in een ECU zitten, naast een microprocessor.
In de EPROM staat dan vaak de programmacode (software) van de ECU.
Foutcodes of instellingen staan nooit in een het EPROM-geheugen opgeslagen aangezien de ECU hier niet zelf in kan schrijven.
Een ander verhaal is een EEPROM (dubbele E), deze is wel door de ECU te beschrijven met bijvoorbeeld foutcodes en/of instellingen.
De programmacode staat dan vaak gewoon wel in een EPROM.
Een EEPROM-geheugen is niet-vluchtig, dat wil zeggen dat de inhoud van het geheugen niet gewist wordt wanneer de accuspanning verwijderd wordt.
Tegenwoordig staat de programmacode vaak in een FLASH-geheugen. Dit is geheugen dat via een passende interface van buitenaf te beschrijven is.
Dus geen EPROM uitwisselen voor bijv. een software-update of 'tuning', maar de ECU aan de PC koppelen en de nieuwe software er rechtstreeks inladen.
On-topic:
in de eerste post staat al dat de slangen voor de rembekrachtiging goed zijn.
Wat niet altijd wil zeggen dat deze 100% goed is. Ook het klepje in deze slang kan nog idd nog problemen geven.
[quote=Remyhaan]Volgens mij klopt bericht 32 niet. Accu los en daarna tien seconden op rem drukken is bij een Golf 3 1.8 met ADZ motor en Koltec Necam lpg installatie de manier om de ECU te resetten. Dan springt hij terug naar factory default. Zodra je weer gaat rijden, en de instellingen zouden anders zijn, dan gaan die nieuwe instellingen in het geheugen van de ECU.
De ECU heeft een EPROM en het principe daarvan is niets anders dan het geheugen in zo'n digitale horloge. Het is een ROM memory (Read Only Memory) welk geheugen je toch kan wissen (Erasble) en opnieuw programmeren (Programmable). Dus op een rijtje gezet: Erasable Programmable Read Only Memory oftewel EPROM. Een andere officiele term voor de EPROM is dan weer ECU, Electronic Control Unit.
Dus als je weer de kreet EPROM of ECU tegenkomt moet je daarvan niet anders denken dat het principe ervan hetzelfde is als zo'n chip in die digitale horloges die je in de jaren 90 van de vorige eeuw op de rommelmarkt voor 10 guldenscenten kon kopen.[/quote]
17 jaar
On-topic:
in de eerste post staat al dat de slangen voor de rembekrachtiging goed zijn.
Wat niet altijd wil zeggen dat deze 100% goed is. Ook het klepje in deze slang kan nog idd nog problemen geven.
Het bewuste klepje zit dus in de slang zelf,is het dan verstandig om evt de gehele slang te vervangen,en is dit simpel zelf te doen door bv de slang uit de rembekrachtiger te trekken en de nieuwe erop te zetten?
17 jaar
[quote=valk12]Het bewuste klepje zit dus in de slang zelf,is het dan verstandig om evt de gehele slang te vervangen,en is dit simpel zelf te doen door bv de slang uit de rembekrachtiger te trekken en de nieuwe erop te zetten?[/quote]
Eerst controleren! vervangen enkel waneer het onderdeel stuk blijkt te zijn. Klepje op zich gaat nooit stuk, vaak is de kunstof slang gescheurd.
Gr. paul
vandaag nieuwe lambda sonde geprobeerd,geen resultaat,verder is naar voren gekomen dat er een bout is afgebroken ( de onderste) van de uitlaat spruitstuk 4e cilinder,blaast een beetje uitlaat gassen naar buiten.Schijn heel moeilijk te repareren te zijn en veel tijd te kosten Garege zegt toch dat ik het zou moeten proberen met een nieuwe of gebruikte ECU/regelunit.weet iemand waar ikadie kan krijgen?
17 jaar
[url=http://www.picoodle.com/view.php?img=/6/...][img]http://img30.picoodle.com/img/img30/6/10...[/img][/url]
[quote=CARS&MOTORS][quote=Remyhaan][quote=Denman]Op de foto met de groene dop: is het BDP-merkteken hierop te zien?[/quote]
Ja Denman, maar op de foto is het merkteken iets naar links verschoven. Wil het goed staan dan moet het iets naar rechts, dan zie je (althans bij deze auto) een vierkant blokje. Op de foto zie je net de rechtse kant van het vierkante blokje.
Maar er staat (althans bij deze auto) maar één merkteken bovenop het vliegwiel, niet te verwarren met eventuele bouten aan de voorkant van het vliegwiel. Voor elke auto kan je in het AutoData boek of CDrom opzoeken waar de merktekens precies staan en hoe ze moeten staan. ALs je dat boek niet hebt, zet de auto in de vijfde versnelling en duw hem heel langzaam naar voren terwijl je in het gat kijkt met een zaklamp. Laat het vliegwiel 360 graden ronddraaien, dan kan je jezelf overtuigen of je het juiste merkteken ziet.
Hier nog een foto van het zelf inbouwen van een 1800 benzine motor. De motortakel was toen splinternieuw, gekocht op Marktplaats door slechts de kreet "motortakel" te typen in de zoekmachine en na gebruik voor hetzelfde weer verkocht op Marktplaats. Prima ding, hartstikke sterk. Je hoeft hier niet voor gestudeerd te hebben zoals de professionals om dit te kunnen doen. Deze manier van doen is goedkoper dan huren, hulde aan Marktplaats.
[url=http://imageshack.us][url]http://img519.imageshack.us/img519/7515/...[/url][/url][/quote]
we zien nu hoe je bent
proficiat
wat een oplossing
de veiligheid straalt er af
wieltjes op bakstenen
geen olie opvang onder de auto
alles op straat
das toch snel effe een 2000 boete
en dan als ie van de steentjes valt dehospitaal rekening nog daargelaten[/quote]
Tja, wellicht kan Remy gewoon zijn eigen forum/site opstarten?
Iets in de trant van "Remy's Roaring Recycling and Re-sale do-it-yourself Repairsite".
Tja, idd wel errug stom van al die pro's dat ze niet, net zoals jij, gewoon ff een takeltje kopen en die na de reparatie weer verkopen....
Ook stom van al die pro's dat ze van die domme 2- of 4-koloms of schaarbruggen kopen voor veel geld.
Een stapeltje stenen is veeeeeel makkelijker en die kun je na de reparatie gewoon weer in je oprit straten....
Ja, die pro's............ dat zijn gewoon domme jongens die voor niks diploma's halen.....
17 jaar
Gaan jullie die arme jongen nu eens fatsoenlijk helpen anders ken ie z'n auto beter inruilen
Die auto heeft nu al een vermogen gekost
17 jaar
dat proberen we maar als we serieus zijn wordt de post verwijderd
en in het nieuwe denken moeten we een ideen wisseling in stand houden
en als je alles effe leest zie je dat er zat oplossingen zijn aangedragen maar dat er niet op alles(denkelijk de juiste door pro's gegeven)wat werkelijk de oorzaak kan zijn gereageerd word
wel op remy de specialist met zn 1 night toolshop
en als je daar op reageerd komt er geen reactie ( onveilig werken)
dus we gaan nu maar wachten en ideeen uitwisselen(en die staan misschien op de verkeerde topic maar dat maakt niet uit)
tot er een antwoord komt
dan kunnen we weer verder met ideen aandragen ]
dit vereist echter wel een reactie hoe de oplossing is gebruikt en wat het effect is op het probleem
[quote=CARS&MOTORS]geen olie opvang onder de auto
alles op straat
das toch snel effe een 2000 boete
en dan als ie van de steentjes valt dehospitaal rekening nog daargelaten[/quote]
Als je een andere auto inbouwt hoeft de olie er niet uit. De auto staat niet op steentjes maar op grotere blokken zoals waar de schaal op staat. En als extra nog driepootsteunen (niet zichtbaar op de foto).
Mijn inzending is slechts bedoeld als bijdrage voor andere mensen die hetzelfde willen doen. De klus is geklaard, het is gelukt, de auto is daarna goedgekeurd door de APK en wordt al enkele maanden met plezier gebruikt om dagelijks grote afstanden af te leggen.
17 jaar
[quote=Remyhaan][quote=CARS&MOTORS]n[/quote]
Als je een andere auto inbouwt hoeft de olie er niet uit. r op grotere blokken zoals waar de schaal op staat. En als extra nog driepootsteunen (niet zichtbaar op de foto).
De jaloezie en chagrijn wat ik hier verder lees van enkelen sla ik maar over.[/quote]
welk demontage bedrijf levert een met olie gevuld onderdeel ??????
en die grotere blokjes?
t blijven stenen
en die jaloezie!!!!
je kan er ook een stukje onbegrip in lezen
ik denk niet dat er een pro is die jaloers op deze werk methode is
ik zelf krijg spontaan vochtige ogen
zie mn premie's alweer stijgen
ziekenhuiskosten omhoog gaan
nee ik denk dat je geen jaloezie leest maar onbegrip en medelijden
[quote=valk12]vandaag nieuwe lambda sonde geprobeerd,geen resultaat,verder is naar voren gekomen dat er een bout is afgebroken ( de onderste) van de uitlaat spruitstuk 4e cilinder,blaast een beetje uitlaat gassen naar buiten.Schijn heel moeilijk te repareren te zijn en veel tijd te kosten Garege zegt toch dat ik het zou moeten proberen met een nieuwe of gebruikte ECU/regelunit.weet iemand waar ikadie kan krijgen?[/quote]
Ik zou een andere ECU/regelunit zoeken bij www.onderdelenzoeker.nl of even bellen naar een Autorecycling bedrijf in je woonomgeving die in Volkswagen doet.
Die onderste bout van de uitlaat is een criem inderdaad. Je kan er slecht bij. Mijn verwachting is dat als je die bout repareert je probleem verholpen zal zijn en je geen andere ECU/regelunit nodig hebt.
17 jaar
[quote=valk12]vandaag nieuwe lambda sonde geprobeerd,geen resultaat,verder is naar voren gekomen dat er een bout is afgebroken ( de onderste) van de uitlaat spruitstuk 4e cilinder,blaast een beetje uitlaat gassen naar buiten.Schijn heel moeilijk te repareren te zijn en veel tijd te kosten Garege zegt toch dat ik het zou moeten proberen met een nieuwe of gebruikte ECU/regelunit.weet iemand waar ikadie kan krijgen?[/quote]
repareer eerst die bout
anders helpt een ecu ook niet en een lambda niet en een zeg maar wat je wilt vernieuwen
eerst dat en een nieuwe pakking en dan meten
[quote=CARS&MOTORS][quote=valk12]vandaag nieuwe lambda sonde geprobeerd,geen resultaat,verder is naar voren gekomen dat er een bout is afgebroken ( de onderste) van de uitlaat spruitstuk 4e cilinder,blaast een beetje uitlaat gassen naar buiten.Schijn heel moeilijk te repareren te zijn en veel tijd te kosten Garege zegt toch dat ik het zou moeten proberen met een nieuwe of gebruikte ECU/regelunit.weet iemand waar ikadie kan krijgen?[/quote]
repareer eerst die bout
anders helpt een ecu ook niet en een lambda niet en een zeg maar wat je wilt vernieuwen
eerst dat en een nieuwe pakking en dan meten[/quote]
Ja,ik laat eers die bout repareren en denk dat dit het probleem oplost,De bout die nu afgebroken is,zit in het blok,is dit een groot probleem om te verwijderen? (laat het doen in een garage) en ik ben bang dat als ze de andere 9 proberen los te draaien dat er wel een aantal meer afbreken.Kan iemand misschien vertellen wat dit ongeveer zal gaan kosten? bij de VW dealer zal dit wel aardig in de papieren lopen.
17 jaar
Ik heb hier een foto van de achterkant van een ADZ motor voor je (ook 1800 benzine). Ik weet niet hoeveel een AAM motor daarvan afwijkt. Maar je hebt wel een idee waar de boutjes zitten.
[url=http://imageshack.us][img]http://img508.imageshack.us/img508/8817/...[/img][/url]
Als er nog een stuk van de bout uitsteekt lukt het wel om die met een knijptang los te krijgen. Anders moet je een schroefdraad erin boren om het stukje eruit te krijgen.
Ik krijg ogenschijnlijk weer de professionals over me heen, maar als je Gungum erover smeert is het ook dicht voor een half jaar. Blikje kost nog geen 8 euro. De VW-garage in mijn woonplaats weet van tevoren niet te zeggen wat het kost. Ze rekenen gewoon het aantal arbeidsuren en materiaalkosten. Als ik het zelf moest doen zou ik het eerst met een spiegel en looplamp proberen. Zonodig een plank over de motor leggen waarop ik kan liggen. In het ergste geval zou ik de cilinderkop er dan maar afhalen. Dan kan je er goed bij. Maar dat kost me wel een nieuwe koppakking van 87 euro en tien cilinderkopbouten van 1,75 euro per stuk. En je moet een momentsleutel hebben. Ik probeer creatief mee te denken, hoop dat je hier iets aan hebt.
[url=http://imageshack.us][img]http://img508.imageshack.us/img508/2290/...[/img][/url]
17 jaar
ongeveer wel denk ik,de bout die je links onder ziet bij de uitlaat spruitstuk is gebroken.
17 jaar
Voetpakking en potentiometer van de gasklep al gecontroleerd??(voetpakking zie je op de foto van topic 78)
gr Erik
[quote=erik2819]Voetpakking en potentiometer van de gasklep al gecontroleerd??(voetpakking zie je op de foto van topic 78)
gr Erik[/quote]
ja,dachten bij de dealer ook de potentiometer, maar deze was goed,voetpakking ook.vandaag hebben ze gezien dar er een bout miste bij de uitlaat spruitstuk,en deze was afgebrokenin het blok,je voelt ook dat er druk uitkomt aan die kant van het uitlaat spruitstuk.
17 jaar
Lek in uitlaat vóór de lambdasonde = geen juiste meting door lambdasonde = vaak slecht stationair.
17 jaar
Controleer als het uitlaatspruitstuk eraf is deze op (haar)scheuren!Een voorwaarde voor een juiste motorregeling is inderdaad een dicht uitlaatsysteem.
gr Erik
is het "eenvoudig"om het te laten maken? en wat kost het ongeveer?de bout is afgebroken,en als het spruitstuk eraf moet zullen er wel meer afbreken.of moet de hele motor eruit.
17 jaar
Quote: "Er zijn nogal wat forums ter ziele gegaan alleen maar door het nodige off-topic gezwets. Gebruik daarvoor je emailprogramma en plaats die dingen niet hier. " (#33)
En dat zeg jij?! Terwijl je een foto plaatst met deze afmeting van een potje gungum?! 953x933
Nou ik geloof dat dit duidelijk een gevalletje "de pot verwijten dat ie zwart ziet" is.......
Je doet je (bij)naam wel eer aan moet ik zeggen.
mvg, Sytze
[quote=Remyhaan]Als er nog een stuk van de bout uitsteekt lukt het wel om die met een knijptang los te krijgen. Anders moet je een schroefdraad erin boren om het stukje eruit te krijgen.
Ik krijg ogenschijnlijk weer de professionals over me heen, maar als je Gungum erover smeert is het ook dicht voor een half jaar. Blikje kost nog geen 8 euro.[/quote]
Beste Remy,
het is werkelijk waar een pracht om te lezen met wat voor enthousiasme jij je stukjes schrijft maar gezien de inhoud krijg ik een beetje het idee dat je het vooral leuk vind om te tikken. No offense.
Afgebroken draadeinden met een KNIJPTANG proberen te verwijdereren lijkt mij niet erg zinvol. Indien je de werking van dit stuk gereedschap kent, weet je ook dat dit niet de juiste manier is.
Afhankelijk van de lengte van het uistekende deel kun je er beter 2 moeren opdraaien c.q. 1 op lassen, de boel vervolgens warm stoken en dan losdraaien. Indien er niks meer uitsteekt blijft uitboren over en dit lukt vrijwel nooit uit de hand zonder de schroefdraad te beschadigen. Een helicoil kan dan uitkomst bieden.
SCHROEFDRAAD erin boren kan niet. Je kunt wel ergens een gat in boren en vervolgens daar schroefdraad in tappen/draaien. Gezien de geringe dikte van de bout lijkt het me allemaal wat dun te worden.....
Een lekje dichtsmeren met Gungum.... Daar krijg je niet alleen pro's mee over je heen.
Enig idee hoeveel druk er in het spruitstuk zit?
Waarschijnlijk een ideaal lapmiddel om de auto "verkoop klaar" te maken, maar een oplossing is het NIET.
De kans dat een volgende eigenaar zich op deze site meldt met klachten is dan ook weer erg groot...
En tot slot jouw opmerking betreffende het verwijderen van de cilinderkop en dat je bij het monteren weer een momentsleutel nodig hebt: een kleine tip.
Op Marktplaats staan, naast motortakels, ook momentsleutels te koop......
17 jaar
Santa, je schrijft nuttige info waar ik als medelezer wel wat van kan gebruiken. Met dank.
Aanhaalmomenten voor deze Golf 3 benzinemotoren volgens volgorde op bijgaande foto van tekening:
cilinderkopbouten vernieuwen en dan:
1) eerst allemaal draaien tot 40 Nm,
2) vervolgens allemaal draaien tot 60 Nm,
3) vervolgens allemaal 1x 90 graden draaien,
4) vervolgens allemaal weer 1x 90 graden draaien.
[url=http://imageshack.us][img]http://img91.imageshack.us/img91/6186/ds...[/img][/url]
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar